Aortaklaffkirurgi

19 mars 2024
Aortaklaffkirurgi är en livräddande behandling vid aortaklaffsjukdom. En kirurg reparerar eller byter ut klaffen som förbinder ditt hjärta med din aorta. Detta förbättrar hjärtfunktionen hos personer som har en förträngd eller läckande aortaklaff. Kirurgiska metoder inkluderar öppen hjärtkirurgi och minimalinvasiv kirurgi (mindre snitt).

Vad är aortaklaffkirurgi?

Aortaklaffkirurgi är en behandling av aortaklaffsjukdom. Det handlar om att reparera eller byta ut din aortaklaff. Denna “dörr” hanterar blodflödet från hjärtats huvudsakliga pumpkammare  (vänster kammare) till din huvudartär (aorta).

Aortaklaffsjukdom hindrar din aortaklaff från att fungera som den ska. Din klafföppning kan vara för smal, vilket begränsar hur mycket blod som kan flöda igenom. Eller så kan din klaff vara läckande, vilket innebär att en del blod strömmar bakåt varje gång klaffen stängs. En del föds med medfödda hjärtfel som kan påverka klafffunktionen.

Aortaklaffkirurgi kan lösa dessa problem och minska risken för komplikationer av klaffsjukdom. Dessa inkluderar hjärtsvikt och hjärtstillestånd.

Vad behandlar aortaklaffkirurgi?

Hjärtkirurger utför aortaklaffkirurgi för att behandla:

• Aortaklaffuppstötningar (läckande klaff).
  • Aortaklaffstenos (förträngd klafföppning).

Icke-kirurgiska behandlingar som mediciner kan hjälpa till att hantera din aortaklaffsjukdom under lång tid. Du kan dock behöva opereras om du har symtom, tecken på hjärtskada eller hjärtsvikt.

Typer av aortaklaffkirurgi

Det finns två huvudtyper av aortaklaffkirurgi:

• Reparation av aortaklaffen. Din kirurg fixar skadade delar av din klaff samtidigt som du behåller så mycket av den naturliga vävnaden som möjligt.
  • Kirurgisk aortaklaffersättning (SAVR). Din kirurg tar bort din skadade klaff och sätter en ny på plats. SAVR är ett alternativ för vissa personer som inte är kandidater för kateterburen aortaklaffersättning (TAVR/TAVI).

Många faktorer avgör vilken typ av operation du behöver, inklusive:

• Resultaten av dina diagnostiska tester.
  • Din ålder.
  • Strukturen i ditt hjärta.
  • Förekomsten av andra medicinska tillstånd.

Din kirurg kommer att prata med dig om dina alternativ och förklara den lämpligaste behandlingsplanen för dig.

Detaljer om proceduren

Vad händer före aortaklaffoperation?

Din vårdgivare kan beställa preoperativa (“pre-op”) tester före din operation. Möjliga tester inkluderar:

• Hjärtkateterisering (hjärtkateterisering).
  • Lungröntgen.
  • Datortomografi (CT) skanning.
  • Ekokardiogram (Echo).
  • Elektrokardiogram (EKG)
  • Laboratorietester, inklusive blodprov och urinprov.

Din leverantör kommer att ge dig instruktioner som du bör följa noga. Dessa instruktioner kommer att berätta för dig:

• När du ska börja fasta (ingen mat eller dryck). Vanligtvis är detta efter midnatt kvällen före din operation.
  • Om du ska göra några ändringar i ditt medicineringsschema.
  • När ska man anlända till sjukhuset.

Fråga din leverantör om något är oklart. Det är viktigt att förstå exakt vad du behöver göra innan din operation.

Vad händer vid en aortaklaffoperation?

För att utföra aortaklaffkirurgi kommer din kirurg och ditt vårdteam att:

1. Ge dig bedövning så att du kan sova och vara smärtfri under operationen.
  2. Gör ett eller flera snitt i huden (snitt) för att komma åt hjärtat.
  3. Anslut dig till en hjärt-lungmaskin.
  4. Reparera eller byt ut din aortaklaff.
  5. Koppla bort dig från hjärt- och lungmaskinen.
  6. Stänga dina snitt.
  7. Flytta dig till återhämtning.

De exakta detaljerna för din operation beror på det kirurgiska tillvägagångssättet.

Tillvägagångssätt för aortaklaffkirurgi

Metoder för reparation eller byte av aortaklaffen inkluderar:

• Traditionell öppen hjärtkirurgi. Din kirurg gör ett 15- till 20-centimeters snitt i mitten av bröstet för att komma åt ditt hjärta.
  • Minimalinvasiv hjärtkirurgi. Din kirurg använder mindre, 5- till 10-centimeters snitt utan att öppna hela bröstet. Detta innebär vanligtvis ett “J”-snitt. Detta tillvägagångssätt minskar blodförlust, trauma och sjukhusvistelsens längd. Du kan också få en snabbare återhämtning.

Vilken metod som är lämpligast för dig beror på många faktorer, bland annat:

• Vilken typ av klaffsjukdom du har (till exempel hur komplex den är).
  • Andra hjärtproblem som kräver behandling.
  • Din allmänna hälsa.

Din kirurg kommer att prata med dig om vilket tillvägagångssätt som är bäst för dig och varför.

Vad händer efter en aortaklaffoperation?

Här är vad du kan förvänta dig efter din operation:

• Du återhämtar dig på intensivvårdsavdelningen (IVA) och sedan i ett vanligt sjukhusrum. Den totala sjukhusvistelsen efter hjärtklaffsoperation är vanligtvis fem till sju dagar.
  • Ditt vårdteam kommer att övervaka dina vitala tecken och uppmuntra dig att börja röra på dig lite mer varje dag.
  • Din vårdgivare kan rekommendera hjärtrehab för att hjälpa dig att fortsätta din återhämtning och återfå din styrka.

Risker/fördelar

Vilka är fördelarna med aortaklaffkirurgi?

Aortaklaffkirurgi är livräddande. Det åtgärdar problem med din hjärtklaff som med tiden kan vara dödliga utan behandling. Aortaklaffsjukdom är den dödligaste formen av klaffsjukdom. Den står för över 60 % av alla dödsfall från någon typ av klaffsjukdom.

Därför kan en operation för att reparera eller byta ut din aortaklaff hjälpa dig att leva längre. Det kan också lindra symtomen så att du mår bättre dag för dag och får en förbättrad livskvalitet.

Vilka är riskerna med detta förfarande?

Liksom alla operationer har aortaklaffkirurgi vissa risker. Möjliga komplikationer inkluderar:

• Onormal hjärtrytm (arytmi).
  • Allergisk reaktion mot
  • Blödning.
  • Hjärtinfarkt.
  • Hjärtsvikt.
  • Infektion.
  • Slaganfall.

Riskerna är högre för vissa människor jämfört med andra. Faktorer som påverkar risken för komplikationer är bland annat:

• Din ålder.
  • Dina medicinska tillstånd.
  • Operationsmetoden (öppen vs. minimalt invasiv).

Prata med din vårdgivare om din individuella risknivå och hur du kan sänka den.

Återhämtning och framtidsutsikter

Vad kan jag förvänta mig för återhämtning?

Återhämtningen efter en hjärtklaffsoperation tar i allmänhet fyra till åtta veckor. Den kan vara kortare om du har minimalinvasiv kirurgi.

Du kan räkna med att känna dig trött i några veckor efter operationen. Det är normalt, och det är viktigt att inte pressa sig själv. Men det är också viktigt att följa din leverantörs vägledning för träning, inklusive hjärtrehab. En gradvis, säker återgång till rörelse kommer att stödja din återhämtning och långsiktiga hälsa.

Din leverantör kommer att tala om för dig när det är säkert att:

• Köra.
  • Återgång till arbetet.
  • Lyft tunga föremål.

Kom ihåg att varje persons tillfrisknande är unikt. Försök att inte jämföra din återhämtning eller hur du mår med andra som har genomgått en hjärtoperation. Om du behöver mer tid för att känna dig normal igen är det okej. Ge din kropp den tid den behöver för att vila och läka.

Vissa människor upplever depression efter hjärtoperationer. Detta är vanligt och behandlingsbart. Prata med din vårdgivare eller en kurator om du har symtom på depression. Det kan handla om att du känner dig väldigt ledsen eller hopplös eller att du tappar intresset för dina vanliga aktiviteter.

När ska jag ringa min vårdgivare?

Ring din vårdgivare om du har tecken på komplikationer, såsom:

• Bröstsmärta  eller
  • Dränage eller var runt ditt snittställe.
  • Feber eller frossa.
  • Hjärtklappning.
  • Smärta nära snittet.
  • Svullnad eller rodnad runt snittstället.
  • Svullnad (ödem) i ben eller fötter.
  • Viktökning på mer än 1,4 kilo på en vecka.