Tänder

11 mars 2024
Dina tänder är en del av ditt matsmältningssystem. De bryter ner livsmedel genom att krossa eller skära dem innan du sväljer. De flesta människor har 32 tänder, även om vissa har fler och andra har färre. Emalj (det skyddande yttre lagret av dina tänder) är det hårdaste ämnet i människokroppen.

De flesta vuxna har 32 permanenta tänder, inklusive åtta framtänder, fyra hörntänder, åtta premolarer och 12 molarer.

Vad är tänder?

Dina tänder spelar en stor roll i matsmältningen. De skär och krossar mat, vilket gör dem lättare att svälja.

Även om de ser mer ut som ben, är tänderna faktiskt ektodermala organ. Andra ektodermala organ inkluderar hår, hud och svettkörtlar.

Hur många tänder har människor?

De flesta vuxna har 32 permanenta tänder. Men vissa människor föds med saknade tänder (hypodonti), och vissa människor har extra tänder (hyperdonti).

De flesta barn har 20 mjölktänder som växer in (bryter fram) mellan 4 månaders och 6 års ålder. Det här är mjölktänder som så småningom kommer att falla ut och ge plats för permanenta vuxentänder.

Vilka är de fyra typerna av tänder?

Vi har olika typer av tänder, och varje typ tjänar ett viktigt syfte. Det finns fyra typer av permanenta tänder hos människor:

• Incisiver.
  • Hund.
  • Premolarer.
  • Kindtänderna.

Incisiver

Dina framtänder är de mest synliga tänderna i munnen. De flesta har fyra framtänder i överkäken och fyra i underkäken. Dessa inkluderar dina två främre tänder och tänderna på vardera sidan av dem.

Varje framtand har en enda smal kant, som hjälper till att skära i maten när du biter.

Hund

Hörntänderna har fått sitt namn eftersom de liknar en hunds huggtänder. De är spetsigare än andra typer av tänder. De flesta människor har fyra hörntänder – en i varje kvadrant (uppe till höger, uppe till vänster, nere till höger, nere till vänster).

Hundtänder hjälper dig att riva i livsmedel som kött och knapriga grönsaker. Ibland kallar folk hundar för “ögontänder” på grund av deras position direkt under ögonen.

Premolarer

Premolarer, även kallade bikuspider, sitter mellan dina hörntänder och dina molarer (tänderna längst bak i munnen).

Premolartänderna har drag av både hörntänder och molarer. De hjälper dig att riva, krossa och mala mat i mindre bitar.

Kindtänderna

Dina kindtänder sitter längst bak i munnen. Det mesta av ditt tuggande – cirka 90 % – sker här. De flesta vuxna har 12 kindtänder – tre i varje kvadrant.

Kindtänder inkluderar visdomständer (tredje molarer). Så om du har fått dina visdomständer borttagna, eller om du föddes utan dem, har du förmodligen åtta kindtänder totalt.

Eftersom kindtänderna är dina huvudsakliga tuggtänder är de bra för att krossa och mala maten.

Funktion

Hur fungerar tänderna?

Alla dina tänder arbetar harmoniskt tillsammans för att skära, riva, blanda och mala din mat i mindre bitar. Sedan formar tungan och orofarynx (den övre delen av halsen) maten till en liten boll som är lätt att svälja.

Anatomi

Vad är anatomin hos en tand?

En tand består av två huvudstrukturer:

• Krona. Detta är den del av tanden som du kan se – delen ovanför tandköttet. Emalj – ett hårt, skyddande ämne – täcker din tandkrona.
  • Roten. Detta är den del av din tand som håller den i käken. Du kan inte se roten eftersom tandköttet täcker den. Roten förankrar din tand till ditt parodontala ligament (den mjuka bindväven som kantar din tandhåla).

Vad är tänderna gjorda av?

Dina tänder har fyra huvudlager, inklusive:

• Emalj. Detta är det skyddande yttre lagret på varje tand. Emalj hjälper till att skydda dina tänder från bakterier som orsakar hål. Emalj är det hårdaste ämnet i människokroppen.
  • Dentin. Precis under emaljen finns ett lager dentin. Dentin är inte lika starkt som emalj. När saknad emalj exponerar dentin ökar risken för håligheter.
  • Cementum. Cement täcker din tandrot. Tillsammans med dina parodontala vävnader hjälper det till att förankra din tand ordentligt i käken.
  • Tandmassa. Detta är det innersta lagret av din tand. Den innehåller nerver, blodkärl och bindväv.

Är tänderna ben?

Nej. Även om tänder liknar ben är de faktiskt ganska olika. Ben kan regenerera (reparera) när de är brutna. Tänderna kan inte det. Till skillnad från ben innehåller dina tänder inte märg.

Tillstånd och störningar

Vilka är de vanligaste tillstånden som kan påverka mina tänder?

Karies är ett av de vanligaste tandproblemen. Faktum är att över 90 % av vuxna i Sverige över 40 år har haft minst ett hål. Hål i tänderna kan bildas när bakterier äter sig igenom det hårda, yttre lagret av emaljen. När dentinet under förlorar detta skyddande lager fortsätter bakterierna att erodera din tand.

Andra vanliga problem som kan påverka dina tänder är:

• Bruxism (tandgnissling). Att bita ihop och gnissla tänder kan erodera emaljen och göra dina tänder mer mottagliga för skador.
  • Känslighet i tänderna. För det mesta har tänder som är känsliga för värme och kyla slitit emalj eller exponerade rötter.
  • Trauma mot munnen. Fordonsolyckor, idrottsrelaterade skador och andra trauman kan leda till flisade, spruckna eller utslagna tänder.
  • Missfärgning av tänderna. Det är normalt att vissa livsmedel och drycker – som te, kaffe eller bär – missfärgar tänderna med tiden. Du kan också utveckla missfärgning av tänderna från att ta vissa mediciner.
  • Påverkade tänder. Ibland bryter tänderna inte fram ordentligt och de fastnar i tandköttet eller käkbenet. Det vanligaste exemplet är påverkan av visdomständer, även om det kan hända vilken tand som helst.
  • Ortodontisk felställning. Sneda, gapade, trånga eller roterade tänder är alla exempel på ortodontisk felställning. Dessa tillstånd kan ha en negativ inverkan på din munhälsa och tuggfunktion.
  • Böld tand. Ibland invaderar bakterier pulpan – det innersta lagret av din tand. När detta händer kan du utveckla en smärtsam abscess (ficka med var).
  • Tandköttssjukdom. Även om tandköttssjukdomar börjar i tandköttet kan det så småningom leda till lösa tänder och tandlossning.

Vilka är några vanliga symtom på tillstånd som påverkar mina tänder?

Några av de vanligaste klagomålen bland personer med tandproblem inkluderar:

• Tandvärk.
  • Känslighet för värme, kyla eller sötsaker.
  • Smärta när man biter ner.
  • Ömt, blödande tandkött.
  • Svullen käke.

Vilka är några vanliga tandbehandlingar?

Några av de vanligaste tandbehandlingarna inkluderar:

Vård

Hur kan jag hålla mina tänder friska?

Korrekt munhygien är nyckeln till friska tänder och tandkött. Här är några allmänna riktlinjer:

• Besök din tandläkare för regelbundna undersökningar och tandrengöring.
  • Borsta tänderna minst två gånger om dagen i minst 2 minuter.
  • Använd en tandborste med mjuka borst och fluortandkräm.
  • Använd tandtråd mellan tänderna en gång om dagen.
  • Använd ett alkoholfritt, antibakteriellt munvatten.

Ytterligare vanliga frågor

Vad händer om jag saknar tänder?

Ibland föds människor utan vissa tänder. Andra kan tappa tänder på grund av hål, tandköttssjukdomar eller trauma.

Huruvida du behöver byta ut tanden beror på några faktorer, inklusive placeringen av den saknade tanden och dina personliga munhälsomål.

Idag finns det många tandersättningsalternativ tillgängliga, inklusive tandimplantat, tandbroar och proteser.

Hur känner en tand smärta?

Varje tand har nerver och blodkärl som levererar näringsämnen. När en infektion når tandpulpan kan nerverna i mitten av tanden upptäcka smärta.