Alopecia areata

3 mars 2024
Alopecia areata är en autoimmun sjukdom som angriper kroppens hårsäckar och orsakar fläckvis håravfall. Mediciner och terapier kan hjälpa ditt hår att växa igen, även om allvarliga fall kanske inte svarar på behandling.

Vad är alopecia areata?

Alopecia areata är en autoimmun sjukdom som orsakar fläckvis håravfall var som helst på kroppen, men den drabbar oftast håret på huden som täcker huvudet (hårbotten). “Alopeci” är en medicinsk term för håravfall eller skallighet, och “areata” betyder att det förekommer i små, slumpmässiga områden.

Det finns många olika klassificeringar av alopecia areata. Klassificeringarna beror på hur mycket hår du har tappat och var du har tappat det på kroppen.

• Alopecia areata totalis: Du har tappat allt hår i hårbotten.
  • Alopecia areata universalis: Du har tappat allt hår i hårbotten och allt hår på kroppen.
  • Diffus alopecia areata: Ditt hår tunnas ut snarare än faller ut fläckvis.
  • Ophiasis alopecia areata: Du har tappat ett hårband på botten av baksidan av hårbotten (occipitotemporal hårbotten).

Vem får alopecia areata?

Vem som helst kan utveckla alopecia areata. Men dina chanser att få alopecia areata är större om:

• Du är ett barn.
  • Du har alopecia areata i släkten.
  • Du eller dina familjemedlemmar har en autoimmun sjukdom, inklusive diabetes, lupus eller sköldkörtelsjukdom.

Hur vanligt är alopecia areata?

Alopecia areata är vanligt och ungefär 2% av befolkningen drabbas av tillståndet någon gång i livet. Tillståndet förekommer också hos barn Av personer som har alopecia areata har 5 % alopecia areata totalis och 1 % har alopecia areata universalis.

Det är den näst vanligaste formen av håravfall, efter kvinnligt håravfall och manligt håravfall.

Vad händer om du har alopecia areata?

Alopecia areata gör att ditt hår faller av fläckvis. Fläckarna är vanligtvis små och runda – ungefär lika stora som en fjärdedel – men formen och mängden hår du tappar kan vara större eller mindre.

Dina naglar kan också utveckla bucklor eller gropar (cupuliforma fördjupningar). De kan få dina naglar att kännas grova eller gryniga, som sandpapper.

Alopecia areata påverkar vanligtvis inte din fysiska hälsa. Det kan dock påverka dig psykosocialt (hur samhället och sociala grupper påverkar dina tankar och känslor) och psykologiskt (hur du tänker om dig själv och ditt beteende). Du kan uppleva stress, ångest och depression.

Symtom och orsaker

Vilka är symtomen på alopecia areata?

Vanliga symtom på alopecia areata inkluderar:

• Fläckar av håravfall, inklusive hårbotten, ansiktshår, ögonbryn, ögonfransar och kroppshår.
  • Gropfrätning av naglarna.

Dina plåster har vanligtvis inga andra symtom, men i sällsynta fall kan de:

• Klåda (klåda).
  • Ändra färg (röd, lila, brun eller grå).
  • Utveckla synliga, munliknande öppningar i dina hårsäckar (follikulära ostia).
  • Har svarta prickar, som är hårstrån som är synliga i follikeln ostia (kadaverhår).
  • Odla korta hårstrån som är tjockare på toppen och smalare mot hårbotten (utropstecken).
  • Odla vita hårstrån.

Vad orsakar alopecia areata?

Alopecia areata är en autoimmun sjukdom som gör att ditt immunförsvar attackerar din kropp. Ditt immunförsvar attackerar dina hårsäckar eftersom det tror att de är främmande inkräktare – bakterier, virus, parasiter eller svampar – som orsakar infektion, sjukdom och sjukdom.

När detta händer börjar ditt hår falla av, ofta i klumpar som är lika stora och formade som en fjärdedel. Omfattningen av håravfallet varierar. I vissa fall är det bara på ett fåtal ställen. Hos andra kan håravfallet vara mer betydande, inklusive totalt håravfall.

Din genetiska sammansättning (de delar av dina celler som bestämmer dina fysiska egenskaper, som ögonfärg, längd eller hårfärg) kan utlösa din kropps autoimmuna reaktion. Eller så kan din genetiska uppsättning i kombination med ett virus eller annat ämne som du stöter på utlösa reaktionen.

Är alopecia areata smittsamt?

Nej, alopecia areata är inte smittsamt. Du kan inte sprida alopecia areata genom hud-mot-hud-kontakt eller luftburna partiklar.

Diagnos och tester

Hur diagnostiseras alopecia areata?

Din vårdgivare kan vanligtvis diagnostisera alopecia areata genom en fysisk undersökning. De kommer att fråga om din medicinska historia, inklusive när du började märka håravfall och om du har en familjehistoria av alopecia areata eller autoimmuna sjukdomar. De kan också undersöka dina naglar.

Vilka tester kommer att göras för att diagnostisera alopecia areata?

Om din vårdgivare inte kan ställa en diagnos efter en fysisk undersökning av dina kala fläckar kan de:

• Undersök din hårbotten för tecken på infektion.
  • Ta ett prov på ditt hår och skicka det till ett laboratorium för analys.
  • Ta en biopsi i hårbotten för att kontrollera om det finns hudsjukdomar.
  • Utför blodprover.

Hantering och behandling

Kan alopecia areata försvinna?

Nej, alopecia areata försvinner inte. Mediciner och andra behandlingar hjälper till att hantera ditt håravfall, men de kommer inte att bota sjukdomen. Alopecia areata totalis och alopecia areata universalis är allvarligare och mindre benägna att svara på behandling.

Hur hanteras alopecia areata?

Behandlingsalternativen inkluderar:

• Kortikosteroider: Antiinflammatoriska läkemedel används ofta för att behandla autoimmuna sjukdomar. Kortikosteroider injiceras i hårbotten eller andra områden, tas oralt som ett piller eller appliceras lokalt (gnuggas in i huden) som en salva, kräm eller skum. Din kropps svar på kortikosteroider kan vara långsamt. Vissa biverkningar inkluderar ökad aptit, viktökning, förändringar i humör och suddig syn.
  • Minoxidil (Rogaine®): Minoxidil är ett aktuellt läkemedel som behandlar manligt och kvinnligt håravfall. Det tar vanligtvis cirka 12 veckors behandling innan ditt hår börjar växa. Vissa biverkningar inkluderar huvudvärk, irritation i hårbotten och ovanlig hårväxt.
  • Fototerapi: Fototerapi använder ultraviolett ljus från speciella lampor. Din vårdgivare kan använda ett läkemedel som kallas psoralen i kombination med ultraviolett A (PUVA) eller ultraviolett B (PUVB). De ultravioletta ljusvågorna i fototerapi kan hjälpa vissa hud- och nagelsjukdomar, inklusive alopecia areata.
  • Trombocytrik plasma: En vårdgivare tar bort blod från din kropp, bearbetar det och injicerar det sedan i hårbotten för att stimulera hårväxt. Vissa biverkningar kan inkludera smärta och irritation i hårbotten, yrsel, illamående och kräkningar.
  • Aktuell immunterapi: Din vårdgivare gnuggar in ett allergen i din hud för att skapa en allergisk reaktion (kontaktdermatit), vilket ger hårväxt. Vissa biverkningar inkluderar irritation i hårbotten, svullna lymfkörtlar (lymfadenopati), eksem och missfärgning av huden.
  • Stylingtekniker: Om din kropp inte svarar på andra behandlingsalternativ kan du kanske dölja eller dölja ditt håravfall med vissa frisyrer, peruker eller hårslingor.

Kan hår växa tillbaka från alopeci?

Alopecia areata kan vara oförutsägbar. Hos vissa människor växer håret ut igen men faller av igen senare. Hos andra växer håret ut igen och faller aldrig av igen. Varje fall av alopecia areata är unikt. Även om någon tappar allt sitt hår finns det en chans att det växer ut igen. Beroende på din behandling och dess effektivitet kan du se ny hårväxt mellan fyra och 12 veckor efter att du börjat.

Förebyggande

Hur kan jag förebygga alopecia areata?

Det finns inget sätt att förebygga alopecia areata. Behandlingar kan minska dina symtom. Om du har alopecia areata kan det komma och gå under hela ditt liv.

Utsikter / Prognos

Vad kan jag förvänta mig om jag har alopecia areata?

I lindriga fall av alopecia areata kan du få skov och tillfällen då symtomen försvinner (remission). Alopecia areata totalis och alopecia areata universalis är allvarligare, och din kropp är mindre benägen att svara på behandlingsalternativ.

Att leva med

Hur tar jag hand om mig själv?

Det finns olika kosmetiska och skyddande tekniker som personer med alopecia areata kan använda för att ta hand om sig själva, inklusive:

• Använd smink för att dölja eller minimera håravfall.
  • Om du har tappat dina ögonfransar, använd solglasögon för att skydda dina ögon från solen och miljön.
  • Bär skydd (peruker, hattar eller halsdukar) för att skydda huvudet från väder och vind.
  • Ät en välbalanserad kost. Hårväxt är en vitamin- och mineralberoende process. Även om det inte är specifikt relaterat till alopecia areata, har personer som följer modedieter ofta problem med håravfall. Medelhavsdieten innehåller frukt, grönsaker och protein som kan hjälpa till att stärka ditt hår och minimera avfall.
  • Överväg att ta D-vitamintillskott.

Saker att undvika när du har alopecia areata

• Elementen: Hår skyddar oss från sol och vind. Våra ögonfransar hjälper till att hålla skräp borta från våra ögon. Om du har alopecia areata måste du vidta försiktighetsåtgärder för att skydda din hud (och ibland dina ögon) när du är utomhus.
  • Mycket stress: Även om det aldrig har bevisats genom stora studier eller undersökningar, har många personer med nydebuterad alopecia areata nyligen haft påfrestningar i livet, såsom arbete, familj, dödsfall, operationer, olyckor och så vidare.
  • Hårprodukter och behandlingar som innehåller starka kemikalier: Detta inkluderar kemiska plattänger och permanenta vågor. Försök att hitta milda schampon och balsam utan silikoner och parabener.

När ska jag träffa min vårdgivare?

Ring en vårdgivare så snart du märker håravfall. När du har påbörjat behandlingen ska du kontakta din vårdgivare om:

• Du får nya symtom.
  • Dina symtom förbättras inte efter behandlingen.
  • Dina drabbade områden ser infekterade ut (röd, lila, grå eller vit hud, irritation och svullnad).

Vilka frågor ska jag ställa till min vårdgivare?

• Hur vet ni att jag har alopecia areata?
  • Om jag inte har alopecia areata, vad är det som gör att mitt hår faller av?
  • Vilka mediciner eller behandlingar rekommenderar ni?
  • Vad är den fullständiga listan över biverkningar av mediciner och behandlingar?
  • När kan jag förvänta mig att se ny hårväxt efter behandlingen?
  • Vad mer kan jag göra för att förhindra ytterligare håravfall?
  • Ska jag träffa en hudläkare?