Begravd penis

1 mars 2024
Begravd, eller dold, penis kan synas vid födseln men utvecklas också senare i livet. Det är vanligast hos spädbarn och småbarn och kan förekomma hos män i alla åldrar. Tillståndet kan orsakas av avvikelser i penisens ligament, fetma eller svullnad runt pungen. Begravd penis kan leda till fysiska och psykiska problem. Behandlingen av tillståndet är vanligtvis kirurgisk.

Vad är begravd penis?

Begravd penis är ett tillstånd som kan drabba pojkar och vuxna män. I detta tillstånd är penis av normal storlek men är gömd under huden på buken, låret eller pungen (säcken under penis som håller testiklarna).

Symtom och orsaker

Vad orsakar begravd penis?

Begravd eller dold penis kan finnas vid födseln eller utvecklas senare i livet. Det ses oftare hos spädbarn och småbarn än hos äldre pojkar och män.

Några av de vanligaste orsakerna är:

• Avvikelser som finns vid födseln: Ligamenten som fäster penis vid underliggande strukturer kan vara svagare än vanligt.
  • Fetma i klass III: Överflödigt fett runt buken och underlivet kan få penis att se dold ut.
  • Lymfödem: Svullnad runt pungen på grund av ansamling av lymfvätska kan göra att penis begravs i vävnaden.

Vilka är några komplikationer relaterade till begravd penis?

Begravd penis kommer ofta tillsammans med andra fysiska och psykiska problem.

• Pojkar och män kan vara oförmögna att urinera stående, eller till och med sittande, utan att få urindroppar på huden på pungen, låren eller kläderna.
  • Infektioner i urinvägarna och underlivet är vanliga på grund av konstant fuktig hud.
  • Hos oomskurna män kan huden som täcker penishuvudet bli inflammerad.
  • Män kanske inte kan få erektion. Om de får erektion kan det vara smärtsamt och/eller kanske inte kan tränga in i en vagina.
  • Psykologiska problem kopplade till begravd penis kan förekomma hos pojkar och män, som kan ha problem som låg självkänsla och depression.

Diagnos och tester

Hur diagnostiseras begravd penis?

Vanligtvis kan en läkare diagnostisera tillståndet med en visuell och fysisk undersökning.

Hantering och behandling

Hur behandlas begravd penis?

Begravd penis kan vara svår att behandla både hos barn och vuxna. Behandlingen beror på den bakomliggande orsaken. Hos spädbarn och barn; Ibland går tillståndet över av sig självt. Om begravd penis förekommer hos vuxna män eller inte löser sig av sig själv hos barn kan operation behövas. Varje situation är annorlunda så ingen kirurgisk teknik gäller för varje fall. Typer av kirurgi inkluderar dock:

• Ta bort ärrvävnad.
  • Lossa ligamentet som fäster penisbasen vid blygdbenet.
  • Suglipektomi, eller avlägsnande av fettceller med hjälp av kirurgiska sugkatetrar som förs in genom små snitt.
  • Bukplastik, ett förfarande för att ta bort överflödigt fett och hud från buken; Kallas även för “bukplastik”.
  • Pannulektomi, eller avlägsnande av pannus (överflödig hud och fettvävnad som hänger ner över könsorganen och/eller låren).
  • Escutheonenektomi, eller avlägsnande av fettkudden ovanför blygdområdet.
  • Hudtransplantationer för att täcka områden på penis där hudtäckning saknas.
  • Reparation av begravd penis, där suturer fästs internt vid penisbasen.

Begravd penis kan också behandlas med:

• Mediciner: En läkare kan ordinera läkemedel om den begravda penisen har orsakat en infektion i underlivet.
  • Viktminskning: Patienter med fetma uppmuntras vanligtvis att gå ner i vikt innan de opereras. Även om viktminskning i sig sannolikt inte kommer att lösa problemet, kan det göra komplikationer under och efter operationen mindre sannolika. Viktminskning och kostrådgivning kan hjälpa patienter före och efter operationen.
  • Psykologisk rådgivning: Psykologer kan ta itu med depression, sexuell dysfunktion och låg självkänsla.