Anal smärta

5 mars 2024
Anal smärta är vanligare än du kanske tror, även om folk inte alltid gillar att prata om det. De flesta av orsakerna är tillfälliga och inte allvarliga, men vissa kan behöva behandling för att bli bättre.

Vad är anal smärta?

Anal smärta är smärta som ligger i eller runt anus (rövhål) eller ändtarmen. Anus är de sista 3 till 4 centimeterna av tjocktarmen. Din ändtarm är det 6-tums segment som kommer precis före ditt anus. Tillsammans med den omgivande huden utgör de din perianala region. Denna region kan vara mycket känslig.

Anal smärta är ett vanligt tillstånd med många möjliga orsaker. De flesta är inte allvarliga, men vissa kan kräva behandling. Det är viktigt att erkänna anal smärta och märka om den blir värre eller inte blir bättre. Skäms inte för att konsultera en vårdgivare om anal smärta eller sök behandling om du behöver det.

Vilka är de möjliga orsakerna till anal smärta?

Några av de vanligaste orsakerna till anal smärta inkluderar:

• Hemorrojder, svullna blodkärl i anus eller ändtarmen.
  • Infektioner, inklusive sexuellt överförbara infektioner (STI) och svampinfektioner.
  • Perianal abscess orsakad av en infekterad analkörtel.
  • Analfissurer, små revor i analslemhinnan.
  • Trauma, från ansträngning för att passera hårda bajs eller från anal penetration.

Några av de mindre vanliga orsakerna till anal smärta inkluderar:

• Analfistel, en tunnel som utvecklas när en analböld eroderar genom huden.
  • Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) i ändtarmen, som ulcerös kolit eller Crohns sjukdom.
  • Rektala sår, på grund av IBD eller solitärt rektalt sårsyndrom.
  • Levator ani syndrom eller proctalgia fugax, tillstånd som orsakar analmuskelspasmer.
  • Cancer i anus eller ändtarm.
  • Anal klåda, en hudåkomma som kan orsaka intensiv klåda.

Hur känns anal smärta?

En vårdgivare som diagnostiserar din anala smärta kan be dig beskriva smärtan eller fråga om du har andra symtom tillsammans med den. Detta kan ge ledtrådar till de möjliga orsakerna till din anala smärta. Till exempel:

Skarp anal smärta

Anal smärta som känns skarp eller skärande kan tyda på ett öppet sår, som ett sår eller en spricka. Vissa människor beskriver muskelspasmerna vid levator ani syndrom som en stickande smärta. En tromboserad hemorrojd kan också orsaka intensiv, lokal smärta. Detta är en hemorrojd som har utvecklat en blodpropp inuti den.

Anal smärta vid tryck

Du kan känna tryck tillsammans med smärta inuti anus om du har något svullet inuti. Det kan vara en hemorrojd, en böld eller, i sällsynta fall, en tumör. Om du har förstoppning kan du känna smärta från stress och ansträngning tillsammans med tryck från förhårdnad, påverkad bajs som fastnat i ändtarmen eller analkanalen.

Anal smärta med klåda

Analklåda indikerar en hudåkomma inuti anus. Vissa av dessa kan också orsaka anal smärta. Hemorrojder kan orsaka båda, och det kan även en anal svampinfektion (en form av candidiasis). Analvårtor är en annan möjlig orsak. Analvårtor är ett symptom på humant papillomvirus (HPV), en vanlig könssjukdom.

Anal smärta efter bajsning

Om du märker anal smärta, särskilt efter att du har bajsat, kan det bero på att bajs irriterar ditt tillstånd. En analfissur är en vanlig orsak till smärta efter bajsning eftersom bajsning sträcker ut sprickan (tåren). Att bajsa kan också irritera hemorrojder och få dem att blöda eller framfalla – sticka ut ur anus.

Anal smärta under mensen

Anal smärta under mensen är vanligt. Mensvärk kan påverka dina perianala muskler såväl som dina livmodermuskler. En kemikalie som kallas prostaglandin får dessa muskler att dra ihop sig, ibland kraftigt. I sällsynta fall kan endometrios påverka ändtarmen och orsaka menstruationssmärtor och blödningar där.

Anal smärta under graviditeten

Förstoppning och hemorrojder är båda vanliga graviditetsbesvär. När graviditeten fortskrider kan vikten av det växande fostret sätta press på perianala nerver. Du kan känna detta tryck och smärta mer när du sitter. Och när graviditeten fortskrider kan du sitta mer än vanligt.

Vad ska jag göra om jag har analsmärtor?

I många fall kan du behandla anal smärta hemma. Det går ofta över inom några dagar. I andra fall blir det inte bättre eller sämre. Det är aldrig en dålig idé att kolla med en vårdgivare om anal smärta, särskilt om den är allvarlig, långvarig eller kommer med andra oroande symtom, som rektal blödning.

Vilka läkemedel eller terapier kan jag använda för att behandla anal smärta hemma?

För omedelbar smärtlindring i analet kan du prova:

• Receptfria smärtstillande medel, som paracetamol eller NSAID.
  • Applicera en medicinsk kräm, som hydrokortison eller lidokain.
  • Blötlägg anus i ett sittbad i 20 minuter, flera gånger om dagen.
  • Tar ett receptfritt laxermedel för att förbättra förstoppning.

Hur behandlar vårdgivare anal smärta?

En vårdgivare kommer att ställa frågor om dina symtom och undersöka din anus, om det behövs, för att diagnostisera orsaken till din anala smärta. Behandlingen beror på orsaken. I många fall kommer de att rekommendera samma hembehandlingar som anges ovan. Men vissa mer komplicerade villkor kan kräva:

• Antibiotika, antivirala medel eller svampdödande medel för att behandla en infektion.
  • Receptbelagda smärtstillande läkemedel (smärtstillande medel).
  • Riktade läkemedel för att behandla IBD-relaterad rektal inflammation.
  • Kirurgi för att reparera en fistel, ta bort en tromboserad hemorrojd eller släppa muskelspänningar.

När ska jag kontakta en vårdgivare om min anala smärta?

Du kan alltid rådfråga en vårdgivare om anal smärta om du inte är säker på vad som orsakar den eller hur du ska behandla den. Om du redan har försökt behandla det hemma och det inte har fungerat, kontakta en vårdgivare innan det blir värre. Kontakta en vårdgivare omedelbart om du upplever något av följande alarmerande symtom:

• Smärta som är tillräckligt allvarlig för att störa dina dagliga aktiviteter eller väcka dig på natten.
  • Smärta som inte lindras av receptfria läkemedel eller som blir värre.
  • Smärta åtföljd av kraftig eller kontinuerlig blödning.
  • Smärta som hindrar dig från att bajsa eller förstoppning som inte lindras av laxermedel.