Argyll Robertson pupill

19 mars 2024
Argyll Robertson pupill inträffar när din pupill inte reagerar på ljus som förväntat. En vårdgivare kommer att titta på dina ögon och testa dina pupillers reaktion på ljus och titta på saker på nära håll. Om dina små pupiller inte reagerar på ljus men reagerar på föremål på nära håll kan du ha Argyll Robertson-pupill.

Vad är Argyll Robertson pupill?

Argyll Robertson pupill, även kallad Argyll Robertsons syndrom, hänvisar till små pupiller som blir mindre (drar ihop sig) korrekt när de fokuserar på ett nära föremål, men inte när de utsätts för starkt ljus.

Din pupill är den svarta cirkeln i mitten av din iris, den färgade delen av ditt öga.

Tillståndet är uppkallat efter Douglas Argyll Robertson, en skotsk ögonläkare, i mitten och slutet av 1800-talet. Argyll uttalas AR-gile, som argyle socks.

Hur kan din vårdgivare veta om du har Argyll Robertson pupill?

Din optiker kan se om du har Argyll Robertson pupill under sin undersökning av dina ögon. Argyll Robertson pupill förekommer i båda ögonen (bilateralt). De är små och kan vara oregelbundna.

När dina pupiller blir mindre som svar på ljus kallas det pupillljusreflexen.

När dina pupiller blir mindre för att kunna fokusera på något nära ditt ansikte kallas det ackommodationsreflexen.

Om dina pupiller inte reagerar som de ska när det gäller ljus eller närliggande föremål kallas det för en ljusnära dissociation.

Vilka är de vanligaste orsakerna till Argyll Robertson pupill?

Argyll Robertson-elev inträffar i sent stadium av syfilis. Syfilis är en sexuellt överförbar infektion som utvecklas i etapper om den inte behandlas. Synproblem uppstår i det sena skedet. Syfilis kan vara dödligt.

Även om forskarna inte är säkra på varför Argyll Robertson pupillen inträffar, tror de att det beror på att syfilis orsakar problem i den del av hjärnan som styr pupillljusreflexen, samtidigt som den inte påverkar den del som styr ackommodationsreflexen.

Andra sjukdomar orsakar också symtom som ser ut som Argyll Robertson pupillen. Dessa andra villkor inkluderar:

• Alkoholmissbruk: Detta tillstånd avser frekvent eller kraftig alkoholkonsumtion.
  • Diabetes: Vid diabetes kan din kropp inte använda glukos (socker) i maten du äter för att ge näring åt dina celler.
  • Hjärninflammation: Hjärninflammation är en inflammation i hjärnan som kan vara allvarlig.
  • Multipel skleros (MS): MS är en autoimmun sjukdom som förstör myelinet som skyddar nerverna i ryggmärgen och hjärnan.

Hur behandlas Argyll Robertson-eleven?

Behandling av Argyll Robertson-elev kräver behandling av den bakomliggande orsaken. Argyll Robertson-eleven kan dock bli sämre med tiden och kan inte botas. Trots det brukar Argyll Robertson-eleven inte göra din syn sämre.

Beroende på den bakomliggande orsaken kan behandlingen omfatta saker som du kan göra hemma.

Behandling av syfilis

Om du har en elev med Argyll Robertson kommer din vårdgivare först att misstänka syfilis som orsak. Om du har syfilis kan du också ha problem med koordinationen eller få utslag eller svår smärta. Din vårdgivare kommer att fråga om din medicinska och sexuella historia och beställa ett blodprov för att se om ett laboratorium kan upptäcka infektionen. De kan också beställa en lumbalpunktion (spinal tap).

Om du har syfilis kommer din vårdgivare att skriva ut ett antibiotikum, vanligtvis penicillin. En vårdgivare kommer vanligtvis att ge dig detta antibiotikum med en nål intravenöst (IV).

Om du inte har syfilis kommer din vårdgivare att fortsätta att ställa frågor om din livsstil och sjukdomshistoria för att ta reda på vad som kan orsaka Argyll Robertson pupillen.

Behandling av diabetes

Din vårdgivare kommer att föreslå att du hanterar din diabetes för att hålla dina blodsockernivåer låga och stabila. De kan föreslå att du:

• Följ ett konsekvent måltidsmönster.
  • Ät mat med fibrer, magert protein, smarta kolhydratval och mindre mängd fett, salt och socker.
  • Rör på dig regelbundet.
  • Ta hand om dina fötter och din hud.
  • Kontrollera dina blodsockernivåer.
  • Ta mediciner enligt rekommendationerna, om det behövs.
  • Se till att få tillräckligt med vila.

Behandling av multipel skleros

Multipel skleros (MS) är en komplex sjukdom. Synproblem kan vara ett tidigt symtom. Så småningom kan sjukdomen orsaka problem med gång och tarm- och blåskontroll, samt minnesproblem och svårigheter med sex. Det finns inget botemedel mot MS.

Mediciner fokuserar på att hantera symtom, men din leverantör kan också föreslå fysisk rehabilitering och rådgivning för psykiska problem. Tips för att hantera MS hemma är bland annat:

• Ät hälsosam mat, vilket innebär att du undviker processad mat, tillsatt socker, salter och ohälsosamma fetter.
  • Få tillräckligt med vila.
  • Hantera stress.
  • Sluta röka.
  • Begränsa alkoholintaget.

Behandling av alkoholberoende

Om du har alkoholberoende kan din vårdgivare föreslå en kombination av behandlingar som inkluderar medicinering, beteendeterapi och stödgrupper.

Hur kan Argyll Robertson-elever förebyggas?

Det finns inget sätt att hindra Argyll Robertson-eleven från att utvecklas. Men du kanske kan minska risken för att utveckla några av de sjukdomar som är förknippade med tillståndet.

Du kan till exempel använda säkra sexmetoder för att minska risken för att få syfilis. Använd alltid kondom eller tandskydd när du har sex.

När ska Argyll Robertsons elever behandlas av en vårdgivare?

Din leverantör kommer förmodligen att vara den person som märker att du har Argyll Robertson-elev. De kommer att upptäcka det som en del av en fysisk undersökning.

Det är en bra idé att träffa en primärvårdsleverantör och få regelbundna fysiska undersökningar och ögonundersökningar.