Asterixis

19 mars 2024
Asterixis är ett hjärnrelaterat symptom som påverkar dina muskler. Det händer när något stör muskelkontrollen. Muskler du använder kommer plötsligt att slappna av eller tappa spänningen. Asterixis indikerar vanligtvis att något påverkar din blodkemi, vilket sedan påverkar din hjärna. Att behandla orsaken är det huvudsakliga sättet att lösa detta symptom.

Vad är asterixis?

Asterixis är ett symptom som gör att dina muskler slappnar av en kort stund när du använder dem. Beroende på vilka muskler du använder kan det se ut som flaxande eller darrliknande rörelser.

Asterixis är en form av negativ myoklonus (uttalas “my-OCK-lon-us”). Termen “negativ” här betyder inte “dålig”. Positiv myoklonus är en plötslig, kortvarig muskelryckning eller spasm, så positiv betyder här “mer aktivitet”. Negativ myoklonus är när en böjd muskel plötsligt slappnar av, så negativ betyder “mindre aktivitet”.

Detta symptom kan inträffa på grund av problem som direkt påverkar din hjärna. Det kan också vara ett sekundärt tillstånd, vilket innebär att något annat påverkar din hjärna och orsakar asterixis.

Hur ser asterixis ut?

Asterixis påverkar muskelrörelserna. För det mesta påverkar det båda sidor av kroppen. Men det kanske inte påverkar båda sidor av kroppen lika starkt. En sida kan påverkas kraftigare eller så kan muskelrörelserna inte vara synkroniserade. Det är vanligt att asterixis förknippas med sömnighet, mental förvirring eller desorientering.

Det vanligaste sättet som vårdgivare letar efter detta är genom att låta dig hålla dina handleder och händer på vissa sätt. Det finns andra metoder för att se asterixis som involverar dina ben och fötter. Men handrelaterade metoder är de vanligaste.

De handrelaterade metoderna som leverantörer kan leta efter asterixis inkluderar:

• Metoden med handflatorna utåt. En vårdgivare kommer att få dig att sträcka ut armarna framåt. Du kommer att sprida fingrarna och hålla händerna som om du trycker mot en osynlig vägg med handflatornas plana ytor. Det spänner musklerna i handleden. Asterixis kommer att få dina händer att “flaxa” när dessa muskler tillfälligt slutar böjas.
  • Greppmetod. En vårdgivare som använder denna metod kommer att få dig att greppa deras händer med dina. De kommer att be dig att klämma hårt och hålla ditt grepp. Asterixis kommer att orsaka bråkdelen av en sekunds förluster av greppstyrka som leverantören kan känna.

Asterixis visar sig vanligtvis inte direkt under någon av dessa metoder. Din leverantör kan få dig att hålla positionen i 30 sekunder eller mer för att vara säker på att de inte missar den.

Vilka är de vanligaste orsakerna till asterixis?

Asterixis kan uppstå av flera anledningar, men de vanligaste involverar vissa typer av organsvikt. Mediciner och andra tillstånd kan också orsaka det.

Organrelaterade tillstånd

DinleverochNjurarfiltrera giftiga ämnen ur blodet. När din lever och dina njurar inte fungerar som de ska kan giftiga ämnen byggas upp i blodet. Din hjärna är känslig för många av dessa ämnen, så den uppbyggnaden kan störa hjärnans funktion och skada hjärncellerna.

Organrelaterade tillstånd som kan störa lever- och njurfunktionen och leda till asterixis inkluderar:

• Skrumplever.
  • Levercancer.
  • Leversjukdom.
  • Leversvikt.
  • Njursjukdom.
  • Njursvikt.

Hjärnskador

Skador på hjärnan kan orsakahjärnskador. Dessa lesioner är områden som inte fungerar som de ska på grund av skador eller andra typer av störningar som påverkar deras celler. När dessa lesioner påverkar vissa områden som ansvarar för muskelkontroll kan det orsaka asterixis. När detta händer är asterixis vanligtvis ensidig.

Övriga villkor

Många andra tillstånd kan också orsaka eller bidra till asterixis. Nästan alla har att göra med förändringar i din blodkemi. Exempel på detta är:

• Obalanser i elektrolyterna, särskiltlågt blodsocker(hypoglykemi),lågt kalium(hypokalemi) ochlåg magnesiumhalt(hypomagnesemi).
  • Hjärtsvikt.
  • Andningssvikt (särskilt när det orsakar koldioxiduppbyggnad i blodet).
  • Wilsons sjukdom (ett genetiskt tillstånd som gör att koppar byggs upp och påverkar hjärnan.

Läkemedelsrelaterad asterixis

Vissa mediciner som påverkar ditt nervsystem kan också orsaka asterixis som en tillfällig biverkning. Personer med nedsatt njur- eller leverfunktion kan också vara mer benägna att få asterixis av mediciner.

Dessa mediciner inkluderar:

• Läkemedel mot epileptiska anfallsärskiltfenytoin(Asterixis kallas ofta “fenytoinflik” när det läkemedlet är orsaken). Andra läkemedel mot anfall somGabapentin Gabapentin,valproatochKarbamazepinkan också orsaka det.
  • Barbiturater.
  • Bensodiazepiner.
  • Vissa antibiotika (särskilt cefalosporiner som cefepim ochc-eftazidim).
  • Litium (stämningsstabiliserare).
  • Metoklopramid (mot illamående).

Hur behandlas asterixis?

Asterixis kan inte behandlas direkt. Istället kommer vårdgivare att försöka hitta orsaken och behandla den. Att behandla orsaken förbättrar i allmänhet detta symptom. Eftersom det finns många olika orsaker varierar behandlingsalternativen mycket. Din vårdgivare (eller en vårdgivare som tar hand om en närstående med detta symtom) kan berätta mer om möjliga behandlingar och vilka de rekommenderar.

Vad kan jag göra hemma för att behandla asterixis?

Asterixis är inte ett symptom som du kan diagnostisera eller behandla själv. Eftersom det händer med tillstånd som är mycket allvarliga (eller till och med dödliga) bör du prata med en vårdgivare om du tror att du har detta symtom.

Vilka är de möjliga komplikationerna eller riskerna med att inte behandla asterixis?

Den största risken med att inte diagnostisera och behandla asterixis är från ohanterade eller allvarliga medicinska tillstånd som kan orsaka det. Förutom att vara livshotande kan vissa obehandlade medicinska tillstånd som orsakar asterixis också orsaka hjärnskador, vilket resulterar i permanenta svårigheter med tänkande, rörlighet och användning av armar och ben.

När asterixis påverkar dina ben eller muskler i bålen (bröst, mage och rygg) kan det skapa allvarliga problem. Asterixis kan leda till fall, vilket kan leda till skador.

Kan asterixis förebyggas?

Asterixis kan i allmänhet inte förebyggas eftersom det sker oförutsägbart. Det är vanligtvis inte heller ett av de första symptomen på ett tillstånd som kan orsaka det.

Den enda formen av asterixis som kan förebyggas är läkemedelsrelaterad asterixis. För att förhindra det, ta mediciner exakt som ordinerats av din vårdgivare. Om du märker några biverkningar, som asterixis, från ett receptbelagt läkemedel, ring din vårdgivare omedelbart. Du bör också undvika icke-medicinsk droganvändning av något slag.

När ska asterixis behandlas av läkare eller vårdgivare?

Du bör alltid uppsöka en vårdgivare om du tror att du har asterixis. Vissa symtom innebär att asterixis är allvarligare.

Om du har (eller en närstående har) asterixis och känner dig förvirrad, desorienterad eller uppvisar andra mentala förändringar, behöver dessa symtom omedelbar läkarvård. Det är tecken på att störningar i hjärnans aktivitet är allvarligare och kan bli farliga.