Ataxi

19 mars 2024
Ataxi är när du har problem med att koordinera hur dina muskler fungerar, vilket leder till besvärliga, otympliga eller klumpiga rörelser. Det är ett möjligt symptom med ett brett spektrum av tillstånd eller omständigheter, eller så kan det inträffa som ett fristående tillstånd. Beroende på varför det händer är det ibland möjligt att behandla eller vända effekterna av ataxi.

Vad är ataxi?

Ataxi är när du har problem med koordinationen, vilket gör att du rör dig på ett osäkert, besvärligt eller till och med klumpigt sätt. Det är vanligtvis ett tecken på ett problem med ett område i hjärnan, öronen eller andra delar av nervsystemet.

Är ataxi ett symptom på en sjukdom?

Ataxi kan hänvisa till en grupp sjukdomar eller ett symptom på vissa sjukdomar. Som symptom är ataxi extremt vanligt. Ataxi som tillstånd är inte lika vanligt och tenderar att bara inträffa vid vissa genetiska tillstånd och sjukdomar.

Vad är skillnaden mellan ataxi och apraxi?

Ataxi och apraxi låter likadant och har många likheter. Men det finns också viktiga skillnader.

• Apraxi: Detta tillstånd påverkar din hjärna, vilket gör det svårt för dig att göra eller beskriva handlingar som du redan vet hur du ska göra. Det beror på att din hjärna har problem med att bearbeta dessa handlingar.
  • Ataxi: Detta är ett symptom som orsakar problem med att koordinera muskelrörelser, vilket påverkar alla handlingar (oavsett om de är nya eller bekanta). Din hjärna har inga problem med att bearbeta eller beskriva uppgifterna.

Vilka är de tre huvudtyperna av ataxi?

Det finns tre huvudtyper av ataxi, som uppstår på olika sätt.

• Lillhjärnan: Denna typ av ataxi uppstår på grund av ett problem i lillhjärnan, en del av hjärnan som hanterar hur olika delar av hjärnan arbetar tillsammans.
  • Sensorisk: Din kropp har ett inbyggt “självpositionerings”-sinne, som låter din hjärna spåra var varje kroppsdel är. Ett exempel på detta är hur du vet var dina händer och fötter är, även om du inte kan se dem (t.ex. med slutna ögon eller i ett mörkt rum). Sensorisk ataxi stör ditt självpositioneringssinne.
  • Vestibulär: Denna typ innebär ett problem med dina innerör, som är en del av ditt balanssinne. När ditt balanssinne är rubbat är det svårt att koordinera hur du rör dig.

Vilka är de vanligaste orsakerna till ataxi?

Eftersom det finns olika typer av ataxi finns det också många olika möjliga orsaker. Experter grupperar orsakerna i följande kategorier:

• Förvärvat. Det här är tillstånd som du utvecklar eller orsakar som påverkar dig någon gång i ditt liv. Vissa av dessa orsaker är tillfälliga eller reversibla.
  • Ärftligt. Dessa är genetiska tillstånd, vilket innebär att du ärver dem från en eller båda föräldrarna.
  • Sporadisk. Dessa tillstånd uppstår på grund av spontana DNA-mutationer, som sker slumpmässigt när ett foster utvecklas i livmodern. Mutationerna från dessa kommer inte från någon av dina föräldrar och symtomen kan uppträda när du är vuxen. Experter använder en annan term, “idiopatisk”, när de inte kan identifiera orsaken.

Några exempel på tillstånd eller omständigheter som kan orsaka ataxi inkluderar:

• Alkoholförgiftning (att vara berusad).
  • Hjärntumörer (eller andra former av cancer).
  • Celiaki.
  • Medfödda sjukdomar (tillstånd du har vid födseln, t.ex. Chiari missbildning).
  • Hjärnskakningar och traumatiska hjärnskador.
  • Degenerativa hjärnsjukdomar som Parkinsons sjukdom.
  • Trötthet och stress.
  • Genetiska sjukdomar (tillstånd du har vid födseln som du ärvt från en eller båda föräldrarna, såsom Friedreichs ataxi, ataxi-telangiektasi, Niemann-Picks sjukdom, Wilsons sjukdom, etc.).
  • Huffing ämnen som toluen, bensin, lim, sprayfärg eller andra inhalationsmedel.
  • Immunologiska och inflammatoriska tillstånd (t.ex. multipel skleros).
  • Strålsjuka.
  • Stroke och transitorisk ischemisk attack (TIA).
  • Giftig exponering för kemikalier, metaller eller ämnen som kvicksilver.
  • Underaktiv sköldkörtel (hypotyreos).
  • Vitaminbrist och näringsproblem (t.ex. låga nivåer av vitamin B12).

Hur behandlas ataxi?

Behandlingarna för ataxi beror på varför det händer i första hand. Vissa av orsakerna, särskilt de tillfälliga som alkoholförgiftning, kanske inte behöver någon behandling. Andra kanske bara behöver mindre behandlingar, till exempel vitamintillskott för vitamin B12-brist.

Eftersom det finns så många orsaker och varje fall är unikt, är din vårdgivare den bästa personen att berätta vilken typ av behandlingar som är möjliga och sannolikt kommer att hjälpa dig. Informationen de tillhandahåller kommer att vara den mest relevanta för just din situation.

Kan jag behandla ataxi själv?

I många fall utvecklar människor ataxisymtom eftersom de är trötta eller stressade. I dessa fall är vila och stillestånd allt du behöver. Detsamma gäller för ataxi som kommer från att dricka alkohol (förutom när det händer med farliga mängder).

Men under vissa omständigheter är ataxi inte ett symptom som du bör försöka självdiagnostisera, behandla dig själv eller ignorera. Mer om dessa omständigheter finns nedan under “När ska ataxi behandlas av läkare eller vårdgivare?”

Hur kan ataxi förebyggas?

Det finns några orsaker till ataxi som kan förebyggas. Många av orsakerna inträffar dock oförutsägbart, så du kan inte undvika eller förhindra dem. Det är inte heller alltid möjligt att minska risken för att utveckla detta symptom.

Följande orsaker till ataxi kan vanligtvis – men inte alltid – förebyggas:

• Alkoholförgiftning (att vara berusad). Du kan undvika ataxi från detta genom att dricka med måtta eller inte alls. Vissa människor kan också ha medicinska tillstånd som alkoholintolerans som gör det mycket lättare att bli berusad, så ataxi är mycket svårare för dem att undvika när de dricker.
  • Hjärnskakningar och traumatiska hjärnskador. Att bära hjälm och säkerhetsutrustning kan minska risken för att utveckla ataxi från skador på hjärnan.
  • Läkemedel (receptbelagda och rekreationella, särskilt läkemedel mot epilepsi och depression). Att undvika partydroger är ett sätt att undvika ataxi från dem. Om du har ataxi från ett receptbelagt läkemedel bör du inte sluta ta det utan att först prata med din vårdgivare. Farliga biverkningar eller komplikationer är möjliga om du slutar ta vissa mediciner plötsligt, så det är säkrast att prata med din vårdgivare innan du slutar.
  • Trötthet och stress. Att få tillräckligt med sömn är ett viktigt sätt att undvika trötthetsrelaterad ataxi. Att hantera din stress är också viktigt.
  • Huffing ämnen som toluen, bensin, lim, sprayfärg och andra inhalationsmedel. Ataxi är bara en av de många möjliga komplikationer som uppstår vid huffing. Att missbruka inhalationsmedel på det här sättet är farligt, så det är bäst att undvika detta eller sluta så snart som möjligt.
  • Infektioner (dessa kan inträffa på grund av bakterier, virus, parasiter och svampar). Att behandla infektioner, särskilt öroninfektioner (som kan störa ditt balanssinne), är ett viktigt sätt att stoppa ataxi från att påverka dina öron, nervsystem eller hjärna.
  • Att nå och bibehålla en hälsosam vikt. Många tillstånd som påverkar hjärnans cirkulation, särskilt stroke, har en koppling till din vikt och fysiska hälsa. Att ta hand om din fysiska hälsa kan ibland förhindra – eller åtminstone fördröja – utvecklingen av tillstånd som kan orsaka sådana problem.
  • Giftig exponering för kemikalier, metaller eller ämnen (t.ex. kvicksilver, bly etc.). – Herr talman, Att undvika giftiga ämnen är ett sätt att undvika att utveckla ataxi. Om du måste komma runt dessa ämnen är det viktigt att följa säkerhetsriktlinjerna och använda skyddsutrustning.
  • Vitaminbrist och näringsproblem (t.ex. låga nivåer av vitamin B12). Att äta en hälsosam kost kan hjälpa dig att undvika näringsbrister som leder till ataxi.

När ska ataxi behandlas av en läkare eller vårdgivare?

Det finns vissa varningstecken på att ataxi uppstår på grund av ett allvarligare problem som kräver läkarvård. Du bör tala med en vårdgivare om du har ataxi med någon av följande omständigheter:

• Om det händer plötsligt eller om du märker att det blir värre med tiden.
  • Om det händer med vissa symtom som huvudvärk, illamående och kräkningar.
  • Om det händer med sväljsvårigheter (dysfagi), talsvårigheter (afasi) eller små okontrollerbara ögonrörelser (nystagmus).
  • Om det händer med några symtom på stroke.
  • Om det varar i mer än några dagar.
  • Om det stör dina aktiviteter och rutiner.

Ytterligare vanliga frågor

Vad är den förväntade livslängden för någon med ataxi?

Huruvida ataxi kommer att påverka din livslängd eller inte beror helt på varför det händer. Många av orsakerna till ataxi – särskilt de som går att bota, reversibla eller tillfälliga – påverkar inte hur länge du kommer att leva.

Vissa orsaker till ataxi kan dock ha stor inverkan på ditt liv. Vissa kan förkorta hur länge du kan förvänta dig att leva, hindra dig från att delta i eller njuta av vissa aktiviteter, eller kan göra det svårt för dig att leva ditt liv utan någon form av hjälp. Din vårdgivare är den bästa personen att berätta för dig vilken effekt – om någon – ataxi kommer att ha på din livslängd och hur du lever.