Gul sperma

19 mars 2024
Gul sperma är sällan anledning till oro. Det kan bero på åldrande, avhållsamhet eller förekomst av urin. Infektioner, inklusive prostatit, sexuellt överförbara sjukdomar (STD) och urinvägsinfektioner (UVI), kan göra sperma gul. Du bör uppsöka läkare om du också har feber eller smärta när du kissar eller ejakulerar.

Vad är gul sperma?

Körtlar i det manliga reproduktionssystemet producerar sperma. Denna tjocka, geléliknande vätska skyddar spermier, som befruktar kvinnans ägg för befruktning. Män ejakulerar sperma under orgasmdelen av den sexuella responscykeln.

Sperma (eller sädesvätska) är vanligtvis vit, gräddvit eller ljusgrå. Men ibland får sperma en annan nyans. Ofta är denna färgförändring inte anledning till oro. Men vissa hälsoproblem kan göra sperman gul. Om du har gul sperma tillsammans med andra symtom, kontakta din vårdgivare.

Vilka faktorer ökar risken för gul sperma?

Spermans färg kan förändras av många anledningar. Tillfälliga eller permanenta orsaker kan ge sperman en gulaktig nyans. I dessa fall är den resulterande färgförändringen inte anledning till oro.

Du kan vara mer benägen att få gul sperma om du:

• Är äldre: Spermans färg förändras naturligt när du åldras. Den kan få en ljusgul nyans.
  • Ät vissa livsmedel: Färgämnen eller svavel i vissa livsmedel och kryddor kan tillfälligt göra sperma gul. Gurkmeja, lök, vitlök och sparris är vanliga bovar. När maten lämnar ditt system bör sperman återgå till sin vanliga vitgrå färg.
  • Gå ett tag utan att ejakulera: Att utöva avhållsamhet, eller gå länge utan att ejakulera, resulterar ibland i gul sperma. Gamla eller oanvända spermier kan göra sperma gul.
  • Behov av att kissa: En erektion blockerar din urinstråle, vilket gör att endast sperma kan flöda genom urinröret. Spår av urin som finns kvar i urinröret kan läcka ut i sädesvätskan när du ejakulerar.
  • Rök: Nikotin kan ge naglar och hud en gulbrun färg. Rökning gör samma sak med sperma.
  • Ta vissa mediciner eller kosttillskott: När din kropp bryter ner vissa antibiotika och vitaminer (som vitamin B) kan sperma få en gul-orange nyans.

Vilka tillstånd orsakar gul sperma?

Vissa medicinska tillstånd orsakar gul sperma. Problem som kan orsaka gul sperma inkluderar:

• Gulsot: Personer som har gulsot har för mycket bilirubin (en avfallsprodukt) i blodet. Detta gula pigment uppstår naturligt när röda blodkroppar bryts ner. Levern hjälper till att transportera ut bilirubin ur kroppen. Bilirubin kan ansamlas i blodet om blodkropparna bryts ner för snabbt eller om du har en leversjukdom som hepatit. Din hud och dina ögonvitor får en gul färg. Sperman kan också bli gul.
  • Infektioner: Bakterier i prostatakörteln (ofta från urinvägsinfektioner) kan orsaka en infektion som kallas prostatit. Infektionen kan ändra sperman till gul.
  • Pyospermi: Pyospermi (leukocytospermi) uppstår när det finns många vita blodkroppar i sädesvätskan. De vita blodkropparna kan skada spermier, vilket resulterar i en gul färg.
  • Sexuellt överförbara sjukdomar (STD): Klamydia, genital herpes, gonorré och andra könssjukdomar kan ge en gulgrön nyans till sperma.

Hur behandlas gul sperma?

Du bör kontakta din vårdgivare när du märker ovanliga kroppsförändringar som gul eller brunaktig sperma med fläckar. Brun eller spräcklig sperma kan tyda på blod i sädesvätskan (hematospermi).

Gul eller brun sperma behöver inte vara anledning till oro. Men det kan tyda på ett problem som kräver behandling.

Behandlingarna varierar beroende på den bakomliggande orsaken. De kan omfatta:

• Antibiotika för infektioner och vissa könssjukdomar.
  • Antivirala läkemedel mot virusinfektioner.

Hur kan jag förhindra gul sperma?

Dessa steg kan minska dina chanser att få gul sperma:

• Dra ner på livsmedel med hög svavelhalt.
  • Sluta röka.
  • Använd kondom för att förebygga könssjukdomar.

När ska jag ringa läkaren?

Du bör ringa din vårdgivare om du har gul sperma och du upplever:

• Buksmärtor.
  • Extrem trötthet.
  • Illaluktande urin eller sperma.
  • Frekvent urinering eller smärtsam urinering.
  • Smärta i nedre delen av ryggen.
  • Smärtsam utlösning.
  • Tecken på infektion som feber och frossa.
  • Gul hud eller gula ögon (gulsot).