Hosta upp blod

5 mars 2024
Att hosta upp blod (hemoptys) innebär att man hostar eller spottar upp blod blandat med slem eller spott. Det kan ha många orsaker, varav de flesta inte är allvarliga. Uppsök ändå en vårdgivare omedelbart om du hostar upp mycket blod, har en hosta som förvärras eller har ytterligare symtom som bröstsmärtor, blod i urin eller avföring eller feber.

Att hosta upp blod har många orsaker, bland annat långa tillstånd, överdriven hosta och mediciner.

Vad är att hosta upp blod (hemoptys)?

Att hosta upp blod innebär att man hostar eller spottar upp blod eller blodigt slem från de nedre luftvägarna (lungor och hals). Även kallad hemoptys (uttalas “he-MOP-tih-sis”), att hosta upp blod är vanligt och kan ha många orsaker. De flesta orsaker är inte allvarliga. Du kan dock behöva besöka en akutmottagning omedelbart om du hostar upp stora mängder blod.

Blod som du hostar upp ser ofta bubbligt eller skummande ut och blandas med slem eller spott. Det kan se rosa, rött eller rostfärgat ut och är vanligtvis i små mängder.

Vad är skillnaden mellan att hosta blod och att kräkas blod?

Att hosta upp blod (hemoptys) är inte samma sak som att kräkas blod (hematemes). Blod som hostas upp ser vanligtvis ut som blodfläckat spott blandat med slem. Blodet kommer från halsen eller munnen. Att kräkas blod innebär att man spyr ut stora mängder blod. Det innebär vanligtvis inre blödningar i övre mag-tarmkanalen (GI).

Uppsök omedelbart läkare om du kräks blod.

Är det allvarligt att hosta upp blod?

Det kan det vara. Allt beror på vad som orsakar din blodförlust och omfattningen av din blodförlust. De flesta orsaker är inte allvarliga och kan behandlas. Att hosta upp blod kan dock vara ett tecken på allvarliga tillstånd, som en allvarlig infektion eller lungcancer. Att förlora för mycket blod på en gång kan vara livshotande och kräva akut läkarvård.

Endast en vårdgivare kan avgöra hur allvarligt ditt tillstånd är. Om du hostar upp stora mängder blod, eller om ditt tillstånd inte förbättras, kontakta en läkare.

Vad orsakar blodiga upphostningar?

Orsakerna varierar från milda (vanligast) till allvarliga och potentiellt livshotande. Vanligtvis är upphostning av blod relaterat till en infektion. De vanligaste orsakerna är:

• Bronkit.
  • Lunginflammation.
  • Tuberkulos.

Andra orsaker är:

• Bronkiektasi.
  • Cystisk fibros.
  • Vaskulit.
  • Narkotikamissbruk (crack/kokain).
  • Komplikationer från lupus.
  • Kronisk hjärtsvikt.
  • Skada på artärerna i lungorna.
  • Irritation från bronkoskopibiopsi.
  • Användning av blodförtunnande medel (antikoagulantia).
  • Överdriven hosta som irriterar halsen.
  • Blodpropp i lungan (lungemboli).
  • Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL).
  • Pulmonell aspiration (andas in blod i lungorna).
  • Lungcancer (särskilt hos personer över 40 år som röker).
  • Blod som kommer in i halsen från näsan (näsblod), halsmandlar eller tänder.
  • Främmande kropp eller obstruktion i luftvägarna (vanligare bland barn).

Hur diagnostiserar vårdgivare vad som får dig att hosta blod?

Din vårdgivare kommer att granska din medicinska historia, utföra en fysisk undersökning och ställa frågor för att avgöra vad som får dig att hosta upp blod. De kan fråga:

• Hur mycket blod du har hostat upp.
  • Hur ofta du har hostat upp blod.
  • Hur länge du har hostat upp blod.
  • Hur mycket blod som blandas med slem eller spott.

Din vårdgivare kan också fråga om beteenden som utsätter dig för risker, som droganvändning eller rökning. De kan försöka identifiera potentiella orsaker genom att fråga om andra symtom som du har upplevt.

De kan utföra något av följande tester för att diagnostisera den bakomliggande orsaken:

• En lungröntgen för att leta efter tumörer eller vätska i lungorna.
  • En datortomografi (CT) av ditt bröst för att undersöka fynd från röntgen eller åtfölja en ytterligare procedur, som en bronkoskopi.
  • En bronkoskopi för att kontrollera om dina luftvägar är fria och lokalisera platsen där blödningen uppstår.
  • Ett fullständigt blodvärde (CBC) för att bedöma hur mycket blod du har förlorat och leta efter tecken på infektion.
  • En sputumodling av dina lungutsöndringar för att leta efter infektiösa orsaker som kan få dig att hosta upp blod, som bakterier eller virus.
  • Ett blodproppstest (koagulationstest) för att se om en blödningsrubbning är relaterad till dina symtom.
  • Lungarteriografi för att se hur blodet strömmar genom lungorna.
  • Ett urin- och/eller njurfunktionstest för att utesluta autoimmuna tillstånd som påverkar dina lungor och njurar.

Din vårdgivare kan utföra ytterligare procedurer eller beställa andra tester beroende på vad de misstänker orsakar att du hostar upp blod.

Hur behandlas blodiga upphostningar?

Behandlingen beror på hur allvarlig din blodförlust är och vad som får dig att hosta upp blod.

Om du upplever allvarlig blodförlust får du vård på intensivvårdsavdelningen (IVA). Ditt vårdteam kommer att arbeta för att stabilisera dig och stoppa blödningen innan du fortsätter med att diagnostisera vad som orsakar din blodförlust.

Behandlingar för allvarlig blodförlust i samband med upphostning av blod kan inkludera:

• En bronkoskopi för att ta bort blodproppar i luftvägarna som kan orsaka blödningen.
  • Bronkial artärangiografi och embolisering för att stoppa blodflödet i blodkärlen som orsakar din blödning.
  • Läkemedel som används för att stoppa blödningar i samband med allvarlig blodförlust (tranexamsyra).

När de har fastställt vad som får dig att hosta blod kommer din vårdgivare att diskutera den bästa behandlingsplanen för att ta itu med dina symtom och underliggande tillstånd.

Behandlingar för att behandla tillstånd som kan få dig att hosta upp blod inkluderar:

• Antibiotika: Om lunginflammation eller tuberkulos orsakar ditt tillstånd.
  • Steroider: Om inflammation orsakar ditt tillstånd.
  • Kirurgi och cancerbehandling: Om en malign (cancerös) tumör orsakar ditt tillstånd.

Vad ska jag göra om jag hostar blod?

Att hosta upp blod kan vara ett tecken på ett allvarligt medicinskt tillstånd. Sök akut vård om du hostar upp stora mängder blod.

Om du hostar upp små mängder blod i mer än en vecka, boka tid hos en vårdgivare. De kommer att avgöra vad som orsakar din hemoptys och ge dig den nödvändiga behandlingen.

Ska jag åka till akuten om jag hostar blod?

Sök omedelbart läkarvård om du hostar upp mer än några teskedar blod, om du har hostat blod längre än en vecka eller om din hosta åtföljs av andra symtom, inklusive:

• Feber.
  • Bröstsmärta.
  • Nattliga svettningar.
  • Andfåddhet.
  • Snabb eller kraftig viktminskning.
  • Yrsel eller yrsel.
  • Blod i urinen (hematuri) eller avföring.