Röda ögon

18 mars 2024
Ditt öga kan bli rött på grund av irritation eller skada. Du kan behandla vissa fall av ögonrodnad med huskurer, men andra kräver medicinsk hjälp. Om du har smärta, feber, dimsyn, flytningar eller andra symtom tillsammans med dina röda ögon kan en optiker behandla dig.

Vad är ett rött öga?

Ett “rött öga” är en allmän term för att beskriva röda, irriterade och blodsprängda ögon. Rodnaden uppstår när små blodkärl under ögats yta blir större eller blir inflammerade. Vanligtvis är det en reaktion på något som irriterar ögat.

Rodnad kan drabba ett eller båda ögonen. Det kan utvecklas med tiden eller dyka upp plötsligt, till exempel vid allergier eller en ögonskada.

Du kan få röda ögon och andra symtom, som:

• Det här är Penn.
  • Klåda.
  • Flytningar från ögonen.
  • Sval is.
  • Förändringar i synen, som suddig syn.

Finns det stadier eller olika allvarlighetsgrader av röda ögon?

Ofta ser ett rött öga värre ut än det känns. Många fall av ögonrodnad är relativt ofarliga och förbättras vanligtvis med huskurer eller receptfria behandlingar.

Men om ditt öga eller dina ögon förblir röda längre än en vecka, eller om du har smärta eller synproblem, boka tid hos en optiker, kanske hos en ögonläkare eller optiker. I vissa fall kan ett rött öga vara allvarligt om det är ett symptom på en annan sjukdom.

Vilka är de vanligaste orsakerna till röda ögon?

Röda ögon har många olika orsaker. Ibland blir dina ögon röda när du har burit dina kontaktlinser för länge eller om du har stirrat på din datorskärm för länge utan paus. Några andra vanliga orsaker är:

• Allergier.
  • Blefarit.
  • Ögonkatarr (konjunktivit).
  • Torra ögon.
  • Ögonskada.
  • Glaukom.

Hur ser ett rött öga ut och känns?

Ibland är ögat rött där det borde vara vitt. Detta kan hända om blodkärlen i ögat svullnar när de blir irriterade. I vissa fall kan ett litet blodkärl gå sönder.

Om ditt öga blir rött av en skada vidgas blodkärlen i ögat (öppnas) så att mer blod kan komma till platsen för snabbare läkning. Dessa vidöppna blodkärl är det som orsakar det röda ögat.

Beroende på vad som händer kan dina röda ögon känna:

• Helt normalt. I det här fallet vet du inte att den är röd förrän du ser den.
  • Kliar eller är irriterad, som om du har något i ögat.
  • Mör.
  • Mycket vattnig eller mycket torr.
  • Klibbig eller skorpig, särskilt om det finns var från en infektion.

Vilka är behandlingarna för röda ögon?

Botemedel mot röda ögon är omfattande, och ofta är det saker du kan göra hemma för dig själv.

Många gånger kan följande steg lindra symtomen:

• Vila.
  • Svala kompresser över slutna ögon.
  • Massera lätt på ögonlocken.
  • Tvätta försiktigt ögonlocken.
  • Receptfria ögondroppar.

Andra gånger kan en optiker rekommendera och ordinera antibiotika, speciella ögondroppar eller salvor.

Vilka är de möjliga komplikationerna eller riskerna med att inte behandla röda ögon?

I många fall är röda ögon inte farliga och behöver kanske inte ens behandlas. Det finns dock tillstånd som orsakar röda ögon som kan vara allvarligare.

Om din ögonrodnad varar längre än en dag eller två, eller om ditt lilla barn har röda ögon, bör du kontakta din vårdgivare. Kontakta också din vårdgivare om du har ont i ögonen eller flytningar.

Om dina röda ögon är ett tecken på att du har ett allvarligare tillstånd än bara irritation, kan det leda till synförlust om du inte behandlar det.

Hur kan röda ögon förebyggas?

Du kan inte förhindra alla fall av röda ögon, men du kanske kan minska risken för att utveckla röda ögon med dessa förslag:

• Gnugga dig inte i ögonen. Smuts och bakterier på händer och fingrar kan orsaka ännu mer rodnad och irritation.
  • Håll dina kontaktlinser rena och använd dem inte längre än rekommenderat.
  • Ta bort din ögonmakeup ordentligt och håll ögonen rena.
  • Ta regelbundna pauser när du tittar på datorskärmen under en längre tid.
  • Undvik saker som du vet irriterar dina ögon, som damm, rök eller djurmjäll.
  • Använd en avfuktare i ditt hus för att förhindra att fukt och mögel utvecklas.
  • Öva på bra handtvättstekniker för att hjälpa dig att undvika många typer av infektioner.

Boka en synundersökning om du har röda ögon ofta eller om du har rodnad som inte försvinner.

När ska jag ringa en vårdgivare om röda ögon?

Även om röda ögon vanligtvis försvinner av sig själva, kan rodnad i ögat ibland signalera en allvarligare ögonsjukdom eller sjukdom. Kontakta en ögonläkare för diagnos och behandling om:

• Dina ögon känns ömma.
  • Din syn påverkas.
  • Dina ögon blir extra känsliga för ljus.
  • Du har symtom som fortsätter i en vecka eller mer, eller som blir värre och inte bättre.
  • Ditt öga producerar mycket var eller slem som torkar till skorpor.
  • Du har feber eller värk tillsammans med obehag i ögonen.

Boka tid hos din optiker för att få behandling omedelbart om du har röda ögon OCH något av dessa andra symtom:

• Smärta i ögonen.
  • Ljuskänslighet.