Suddig syn

5 mars 2024
Suddig syn kan uppstå på grund av trötthet, eller så kan det vara ett symptom på ett annat tillstånd. Behandlingen beror på orsaken. Om suddig syn kommer plötsligt, sök omedelbart medicinsk hjälp.

Vad är suddig syn?

När du inte kan se saker tydligt är det troligt att du har suddig syn. Suddig syn, eller suddig syn, betyder att din syn inte är skarp och skarp. Ibland kan kisande saker och ting hamna i fokus. Vanligtvis blir suddig syn värre med tiden. Vissa tillstånd gör att suddigheten kommer plötsligt.

Suddig syn är det vanligaste symtomet relaterat till syn som människor rapporterar till sina vårdgivare.

Hur kommer din vårdgivare att ta reda på varför din syn är suddig?

För att ta reda på varför din syn är suddig kommer en leverantör att ställa frågor till dig, till exempel:

• Har du några andra sjukdomar som diabetes, högt blodtryck, HIV/AIDS, sicklecellanemi eller lupus?
  • Kan du beskriva vad du menar när du säger att din syn är suddig?
  • Har du några andra symtom? Dessa inkluderar saker som är synrelaterade, som ögonflytningar, eller andra fysiska tecken och symtom som kan vara relaterade till en viss sjukdom eller ett visst tillstånd.
  • Har du råkat ut för en skada som ett fall?
  • Tar du några typer av mediciner som kan påverka synen, som steroider?

Din vårdgivare kommer att göra en synundersökning och kan göra en fysisk undersökning. De kan också föreslå ytterligare tester.

Vilka är de vanligaste orsakerna till suddig syn som blir värre med tiden?

Suddig syn är ett vanligt symptom med många potentiella orsaker, inklusive mycket vanliga sådana som brytningsfel och torra ögon. Här är bara några av de möjliga orsakerna:

Brytningsfel som orsakar suddig syn

Ett brytningsfel är en störning som uppstår när ögonen inte kan fokusera bilderna korrekt. Termen inkluderar dessa tillstånd: astigmatism, långsynthet och närsynthet. Du kan ofta korrigera dessa tillstånd med glasögon, kontaktlinser eller kirurgi. Brytningsfel är den vanligaste orsaken till suddig syn.

Torra ögon-syndrom som orsakar suddig syn

En annan vanlig orsak till suddig syn är torra ögon. Du kan få torra ögon om din syn förbättras när du blinkar. Torra ögon-syndrom kan orsaka vad som verkar vara en film. Syndromet kan också orsaka klåda, rodnad och smärta. Behandlingen kommer att innefatta användning av konstgjorda tårar.

Åldersrelaterad makuladegeneration som orsakar suddig syn

Åldersrelaterad makuladegeneration är den vanligaste orsaken till synförlust hos äldre amerikaner. Tillståndet påverkar ditt centrala seende så att du inte kan se det som finns direkt framför dig. Det kan drabba ett eller båda ögonen.

Diabetesretinopati som orsakar dimsyn

Diabetesretinopati kan drabba alla som har diabetes. Tillståndet kan försämra din syn till och med till den grad att du blir blind. Det försvagar blodkärlen i näthinnan.

Glaukom som orsakar suddig syn

Vid glaukom sätter vätskeansamling i ögat tryck på synnerven. Skadan på synnerven kan leda till partiell synförlust eller blindhet.

Grå starr som orsakar suddig syn

Ögonen utvecklar grå starr när linserna blir grumliga och ogenomskinliga (svåra att se igenom). Du kan utveckla grå starr på ett eller båda ögonen. Du kan få suddig syn och förlust av kontrast. Du kan se glorior runt lampor när det är mörkt.

Optikusneurit som orsakar suddig syn

Optikusneurit avser inflammation (svullnad) och irritation av synnerven. Det kan hända på egen hand eller som ett resultat av ett annat tillstånd, inklusive multipel skleros. Optikusneurit är vanligast i ett öga, men kan förekomma i båda.

Ärftliga sjukdomar i synnerven som orsakar suddig syn

Vissa genetiska sjukdomar orsakar skador på synnerven. Detta är en mindre vanlig orsak till suddig syn än grå starr eller brytningsfel.

Ärr på hornhinnan som orsakar suddig syn

Brist på A-vitamin kan orsaka dessa ärr. Denna situation inträffar främst i mindre utvecklade regioner i världen.

Vad är det som gör att suddig syn börjar plötsligt?

Även om suddig syn ofta förvärras gradvis, finns det tillstånd som kan göra att suddighet plötsligt uppstår. Dessa typer av tillstånd kan vara medicinska nödsituationer och inkluderar:

• Stroke eller transitorisk ischemisk attack (TIA).
  • En kraftig ökning av blodtrycket.
  • Hyphema (blödning inuti ögat).
  • Näthinneavlossning.
  • Hjärnskakning.
  • Infektioner i ögat och dess vävnader.
  • Migrän.
  • Ögonskada.

Du bör omedelbart söka medicinsk hjälp om din syn snabbt blir suddig och/eller om du får plötslig synförlust.

Hur behandlas suddig syn?

Behandling av suddig syn beror på vad som orsakar den. Behandlingarna kan omfatta:

Glasögon och kontaktlinser för att behandla suddig syn

Dessa produkter behandlar suddighet orsakad av brytningsfel och andra orsaker, inklusive grå starr.

Mediciner för att behandla dimsyn

Din vårdgivare kan ordinera mediciner för att behandla tillståndet som orsakar din suddiga syn. Medicinerna varierar beroende på din underliggande sjukdom.

När det gäller att behandla suddig syn från presbyopi, ögonsjukdomen som gör att du håller din bok längre och längre bort från ögonen, kan din vårdgivare ordinera ögondroppar, pilokarpinhydroklorid (VUITY).® Denna formulering är ny och FDA-godkänd för behandling av åldersrelaterad suddig syn.

Kirurgi för att behandla suddig syn

Din vårdgivare kan föreslå kirurgiska ingrepp för att förbättra din syn, såsom operation för att ta bort grå starr eller LASIK för att behandla brytningsfel.

Vad kan jag göra hemma för att behandla suddig syn?

Om din vårdgivare har utvärderat din suddiga syn och behandlar någon underliggande sjukdom kan du prova följande för att hjälpa till med suddig syn hemma:

• Få tillräckligt med vila.
  • Undvik allergener som rök och damm.
  • Bär alltid solglasögon ute i solen.
  • Använd alltid ögonskydd när du arbetar eller gör hobbyer som kan skada dina ögon.
  • Ät en hälsosam kost som ger de vitaminer och mineraler du och dina ögon behöver och tillräckligt med vatten eller andra vätskor för att hålla dig hydrerad.
  • Använd ögondroppar för att smörja dina ögon om de är torra eller irriterade.

Hur kan suddig syn förebyggas?

Du kan förmodligen inte förhindra suddig syn hela tiden, men du kan hjälpa dig själv genom att se till att du följer din leverantörs rekommendationer om du har ett tillstånd som diabetes. Du kan också hjälpa dig själv genom att utveckla och upprätthålla en hälsosam livsstil som inkluderar näringsrik mat och fysisk aktivitet. Se till att göra regelbundna synundersökningar.

När ska suddig syn behandlas av en vårdgivare?

Du bör gå till en akutmottagning om du plötsligt får suddig syn eller synförlust. Detta gäller särskilt om du har skadat dig eller om du har några andra symtom på stroke, till exempel svårigheter att tala eller röra dig.

Ytterligare vanliga frågor

Kan suddig syn orsaka yrsel och illamående?

Yrsel, illamående och suddig syn inträffar ibland samtidigt, men det ena orsakar faktiskt inte det andra.

Varför får jag suddig syn när jag står upp?

Posturalt ortostatiskt takykardisyndrom (POTS) är ett tillstånd som påverkar blodflödet. Du kan känna dig yr eller svimfärdig när du ställer dig upp efter att du har lagt dig. Det finns många tecken och symtom som förknippas med POTS. Suddig syn är en av dem.

Kan uttorkning orsaka suddig syn?

Uttorkning kan orsaka torra ögon, ett tillstånd där ditt öga saknar vätskor för att hålla det smort. Torra ögon kan orsaka dimsyn.

Vad är skillnaden mellan grumlig syn och suddig syn?

Grumlig syn, eller dimsyn, innebär också att du inte kan se saker tydligt. Det händer dock inte för att saker och ting är ur fokus. Att se saker som om du tittar genom en dimma, dis eller ett moln liknar suddig syn och kan till och med ha några av samma orsaker.

Om din syn är grumlig eller dimmig kommer du inte att kunna se bättre om du kisar.