Torr hårbotten

5 mars 2024
Om huden på huvudet kliar och flagnar kan du ha torr hårbotten. Tillståndet uppstår när din hårbotten förlorar för mycket fukt. Hårvårdsprodukter, väder, ålder och olika hudåkommor kan orsaka torr hårbotten. Du kanske kan behandla tillståndet genom att byta schampo, men prata med din vårdgivare om torr hårbotten kvarstår.

Torr hårbotten orsakad av brist på fukt kan orsaka klåda och flagnande hud.

Vad är torr hårbotten?

Torr hårbotten kan uppstå när huden på huvudet förlorar för mycket vatten eller fukt. Tillståndet kan orsaka klåda och fjällning. Huden i hårbotten blir irriterad och flagnar av. Det finns olika anledningar till att din hårbotten kan vara torr. Vissa hårvårdsprodukter kan torka ut och irritera din hårbotten. Väder och ålder kan också påverka din hårbotten. Men allvarligare hudåkommor kan också orsaka torr hårbotten.

Vad är skillnaden mellan mjäll och torr hårbotten?

Torr hårbotten och mjäll kan båda orsaka en kliande, flagnande hårbotten. Detta kan ibland göra det svårt att se skillnaden. Överskott av olja orsakar dock mjäll och fuktförlust orsakar torr hårbotten.

När du har för mycket olja i hårbotten kan dina hudceller byggas upp. Din hårbotten kan se röd, fet och fjällande ut. Fjällen flagnar snabbt av och sedan uppstår mjäll. Mjäll ser ut som större bitar av torr hud som flagnar från hårbotten. Det kommer och går ofta och är ett mycket vanligt tillstånd.

Seborroiskt eksem är den främsta orsaken till mjäll. Seborroiskt eksem är en hudsjukdom med olika orsaker. Jäst som lever på din hud, stress eller din hälsa kan alla orsaka seborroiskt eksem. Spädbarn kan också få seborroiskt eksem. Om ditt barn har en fjällande, torr hårbotten kallas det mjölkskorv.

Även om en torr hårbotten kan orsaka klåda och fjällning, är det annorlunda än mjäll. Om du har en torr hårbotten kan resten av kroppen också uppleva torrhet. Dessutom är orsaken till tillståndet annorlunda. Förlusten av fukt kan bero på många faktorer, inklusive olika hudåkommor.

Vad orsakar torr hårbotten?

Om du undrar varför din hårbotten är så torr måste du överväga flera anledningar. Produkterna du använder i håret kan orsaka kontakteksem. Kontakteksem är en reaktion på något som orsakar klåda och irritation. Många hårvårdsprodukter torkar ut ditt hår genom att ta bort dess naturliga oljor, vilket kan göra din hårbotten irriterad.

Vädret kan också orsaka ditt tillstånd. Miljöer med låg luftfuktighet och områden som ligger i kalla klimat kan torka ut huden i hårbotten. Dessutom, när du blir äldre, börjar din hud torka ut. Tillståndet kan dock uppstå av allvarligare skäl. Dessa villkor kan omfatta:

Psoriasis

Psoriasis är en långvarig (kronisk) hudsjukdom som gör att dina hudceller växer för snabbt. Denna snabba tillväxt gör att dina hudceller samlas på hudens yta i fläckar. Dessa plack kallas plack. Psoriasis har många genetiska komponenter, men andra faktorer kan också utlösa det. Dessa faktorer inkluderar infektioner, skador och mediciner. Det inkluderar också livsstilsfaktorer som att dricka alkohol eller röka.

Tinea capitis (ringorm i hårbotten)

Tinea capitis, eller ringorm i hårbotten, är en svampinfektion i huden i hårbotten. Tinea capitis sprider sig mycket lätt. Du kan få det genom direktkontakt med andra människor och djur. Du kan också få det genom att dela föremål, som hattar och borstar, och genom att röra vid ytor som hyser svampen. Tinea capitis kan leva under lång tid på infekterade ytor och föremål.

Aktinisk keratos (AK)

Aktinisk keratos, eller solkeratos, är en typ av förstadier till solskador som orsakas av oskyddad solexponering. Det är vanligast hos personer som tilldelats manligt kön vid födseln och som har upplevt håravfall, eftersom de har mindre skydd mot solen. Aktinisk keratos är också vanligt hos personer som är 50 år eller äldre och som tillbringar mycket tid utomhus utan solskydd. Genetik och familjehistoria kan också spela en roll.

Hur behandlas torr hårbotten?

Behandling av torr hårbotten beror på orsaken till tillståndet. Om hårprodukter har orsakat tillståndet kan du behöva göra ett bättre jobb med att skölja ur ditt schampo. Schampo som lämnas kvar efter att du duschat kan irritera din hårbotten.

Om det inte fungerar kan du kanske prova huskurer för din torra hårbotten. Om en hårvårdsprodukt orsakar kontakteksem kan du behöva sluta använda den produkten. Du kan vanligtvis bli av med torr hårbotten genom att byta till ett icke-medicinerat, milt schampo. Ett schampo för torr hårbotten hjälper till att stoppa torrhet och flagor.

Om ett allvarligare hälsoproblem orsakar ditt tillstånd, ring din vårdgivare. En hudläkare kan diagnostisera ditt tillstånd och hjälpa till att fixa din torra hårbotten. Behandlingarna kan omfatta:

Psoriasis

Din hudläkare kan ordinera en medicinsk salva eller kräm, t.ex. en kortikosteroid, som du applicerar på hårbotten. Kortikosteroider minskar klåda, rodnad och fjällning snabbt. Din hudläkare kan också rekommendera:

• Ett medicinskt schampo som antralin (Zithranol®).
  • Kalkmjukgörare som innehåller salicylsyra för att hjälpa till att mjuka upp tjocka fläckar.
  • Utvärtes läkemedel som innehåller D-vitamin, t.ex. kalcipotrien (Dovonex Scalp®). Du applicerar medicinen direkt i hårbotten för att hjälpa till att bromsa överflödig cellproduktion.
  • Ljusterapi (fototerapi), som utsätter din hud för ultraviolett ljus. Detta kan hjälpa till med inflammation.
  • Orala mediciner som apremilast (Otezla®) som fungerar i hela kroppen.

Tinea capitis

Din hudläkare kan ordinera ett oralt svampdödande läkemedel som terbinafin (Lamisil®). De kan också rekommendera:

• Ett medicinskt schampo som selensulfid.
  • En topisk svampdödande kräm som du applicerar direkt i hårbotten.
  • En topikal kortikosteroid.

Aktinisk keratos (AK)

Din hudläkare kan ordinera ett lokalt läkemedel som fluorouracil (Fluorac®) eller imikvimod (Aldara®). Andra behandlingsalternativ kan vara:

• Kirurgi: Olika ingrepp såsom minimalinvasiv kryoterapi. Din hudläkare kommer att applicera flytande kväve för att frysa eventuella förstadier till cancer i hårbotten.
  • Fotodynamisk terapi: Din hudläkare kommer att applicera speciella läkemedel på AKs. Rött eller blått ljus aktiverar de läkemedel som arbetar för att förstöra de precancerösa cellerna.

Hur kan torr hårbotten förebyggas?

Det finns flera sätt att förebygga en torr och kliande hårbotten. Försök att arbeta in några av dessa tips i din rutin:

• Byt till ett milt, återfuktande schampo.
  • Tvätta håret mer sällan.
  • Hantera din stress.
  • Drick mer vatten.
  • Sluta röka.
  • Tillför mer fukt till ditt hem med en luftfuktare.

När ska torr hårbotten behandlas av min vårdgivare?

Om det inte fungerar att byta schampo eller prova andra receptfria läkemedel, ring din vårdgivare. Ring dessutom din hudläkare om din hårbotten utvecklar något av följande symtom:

• Konstant klåda.
  • Röda utslag.
  • Svullen, varm eller smärtsam vid beröring.

En hudläkare kan hjälpa dig att avgöra om du har en allvarligare hudåkomma. De kommer att sätta ihop en behandlingsplan och berätta vad du ska göra för din torra, flagnande hårbotten.