Urinrör

Urinvägarna består av njurarna, urinblåsan, urinledarna och urinröret. Urinröret är det ihåliga röret som låter urinen, en avfallsprodukt, lämna kroppen. Urinröret kan bli infekterat eller ärrat.

Urinröret är en rörliknande passage som gör att urin (och sperma, om tillämpligt) kan lämna din kropp.

Vad är ett urinrör?

Urinröret är röret som låter urinen lämna urinblåsan och kroppen. Om du tilldelades manligt kön vid födseln passerar urinröret genom prostatan och in i penis. Om du tilldelades kvinnligt kön vid födseln är ditt urinrör mycket kortare. Den rinner från urinblåsan och öppnar sig framför slidan.

Funktion

Vad gör urinröret?

Urinröret är en del av urinvägarna. Detta system består av njurarna, urinblåsan, urinledarna och urinröret. Dina njurar renar ditt blod och producerar urin, en avfallsprodukt. Från dina två njurar flyttar två urinledare urinen till urinblåsan, där den lagras tills du kissar. Urin lämnar din kropp genom ett hål i slutet av urinröret. Det hålet från insidan till utsidan kallas urinrörets meatus. (Termen “meatus” avser alla öppningar från insidan till utsidan.)

Anatomi

Var sitter urinröret?

Urinröret är en passage som ligger i kroppens bäckenregion. Rörets väggar är tunna och består av epitelvävnad, glatta muskelceller och bindväv.

Urinröret har två olika typer av ringmuskel, eller muskler som fungerar som klaffar som öppnas eller stängs. Det finns en inre urinrörssfinkter, som ligger vid den punkt där urinröret lämnar urinblåsan. Det finns också en extern urinrörssfinkter i bäckenbotten. Dessa muskler arbetar tillsammans med urinblåsan för att få ut urin ur kroppen.

Hur långt är urinröret?

Om du är någon som har tilldelats kvinnligt kön vid födseln är ditt urinrör cirka 1,5 tum (3 till 4 centimeter) långt. Om du är någon som har tilldelats manligt kön vid födseln är ditt urinrör cirka 8 till 9 tum långt (cirka 20 centimeter).

I den anatomi som vanligtvis kallas manlig finns det tre delar av urinröret:

• Prostataurinröret: Den del av urinröret som transporterar sädesvätska genom prostatakörteln för att producera sperman som kommer att ejakuleras.
  • Det membranösa urinröret: Den korta delen av urinröret som transporterar vätskor genom bäckenbotten.
  • Penisurinröret (även kallat det svampiga urinröret eller det kavernösa urinröret): Den längsta delen av urinröret. Denna sektion sträcker sig över hela penisens längd och slutar vid urinrörets meatus eller öppningen utanför kroppen.

Vilka är de vanligaste tillstånden och störningarna som påverkar urinröret?

Problem med urinröret är vanligare hos personer som har urinrörsanatomi som vanligtvis anses vara manlig.

• Urinvägsinfektioner, inklusive kateterproblem: Urinvägsinfektioner är mycket vanliga. Kanalen kan bli infekterad när som helst, inklusive urinröret. Behovet av urinkateter är relaterat till utvecklingen av kateterassocierade urinvägsinfektioner (CAUTI).
  • Uretrit, inklusive icke-gonokockuretrit (NGU): Uuretrit avser inflammation som vanligtvis orsakas av en infektion med gonorré. NGU är termen för uretrit som inte orsakas av gonorré.
  • Urinrörsförträngningar: Detta händer när urinröret blir smalare på grund av ärrbildning. Trångheten kan leda till inflammation (svullnad av urinröret), infektioner, smärta vid urinering och svårigheter att tömma urinblåsan.
  • Urin- och könsorgansfistlar: Dessa uppstår när hål öppnas mellan urinvägarna och slidan eller livmodern.
  • Skador eller skador på urinröret: Dessa inkluderar saker som skottskador, trubbiga traumaskador och skador som uppstår när du försöker föra upp något i urinröret. Dessa kan orsaka blåmärken eller urinläckage i omgivande vävnader.
  • Urinrörscancer: Denna cancer är mycket sällsynt.

Om du har ett skadat urinrör kan du få vissa komplikationer, inklusive:

• Infektion.
  • Blödning.
  • Strikturer.
  • Urininkontinens.
  • Erektil dysfunktion.

Vilka är de vanligaste tecknen eller symtomen i samband med störningar i urinröret?

Här är några vanliga tecken eller symtom som du kan ha om du har ett medicinskt tillstånd som involverar urinröret.

• Smärta eller svårigheter vid urinering (dysuri) eller att inte kunna kissa.
  • Blod i urinen (hematuri).
  • Flytningar från urinröret.

Vilka är de vanligaste testerna för att kontrollera urinrörets hälsa?

Om din vårdgivare misstänker att du har en störning i urinröret kan de beställa dessa typer av tester:

• Urinprov: Dessa tester undersöker din urin i ett laboratorium.
  • Cystoskopi: Detta test gör det möjligt för din vårdgivare att undersöka ditt urinrör och din urinblåsa med ett cystoskop (ett litet skop med en kamera).
  • Röntgen och/eller ultraljud: Dessa avbildningstester gör det möjligt för din vårdgivare att se ben och mjukvävnad. Ultraljud kan hjälpa din vårdgivare att se dina njurar och urinblåsa.
  • Retrograd uretrografi: Detta test kombinerar en röntgenstråle med ett kontrastmedel.
  • Tömning av cystouretrogram: Detta test använder också ett kontrastmedel för att visa vad som händer när urinblåsan fylls och sedan när du tömmer (kissar).

Vilka är några vanliga behandlingar för sjukdomar i urinröret?

Om du har en sjukdom som involverar urinröret beror behandlingen på sjukdomen. Möjliga behandlingar inkluderar:

Läkemedel

Om du har en infektion kommer din vårdgivare att sätta dig på infektionshämmande mediciner, såsom antibiotika. Om du har något som urinrörscancer kan din vårdgivare föreslå kemoterapeutiska läkemedel.

Procedurer

Många sjukdomar i urinröret kräver behandlingar som terapier. Dessa behandlingar kan omfatta:

• Dilatation: Din vårdgivare kommer att försöka expandera urinröret genom att använda cystoskopi och instrument som en ballong.
  • Uretrotomi: Din vårdgivare kommer att använda cystoskopi och ett skärinstrument för att ta bort ringen av ärrvävnad.
  • Uretroplastik eller uretral rekonstruktion: Din vårdgivare kommer att använda vävnad från andra ställen i kroppen för att bygga eller återuppbygga ett urinrör.
  • Kirurgi för att ta bort tumörer.
  • Strålbehandling.

Vård

Vad är några enkla livsstilsförändringar/tips för att hålla dina urinvägar, inklusive urinröret, friska?

En av de viktigaste sakerna du kan göra är att dricka tillräckligt med vätska, helst vatten. Andra tips inkluderar:

• Rök inte och använd inte tobaksprodukter.
  • Minska mängden alkohol och koffein du dricker.
  • Hitta och behåll en hälsosam vikt.
  • Motionera regelbundet.
  • Undvik att bli förstoppad.
  • Undvik att hålla urinen för länge. Använd badrummet när du behöver.
  • Töm blåsan helt.
  • Kissa efter att du har haft sex.
  • Torka framifrån och bak när du går på toaletten.
  • Se till att dina underkläder är gjorda av bomull.
  • Bär inte åtsittande kläder (byxor).
  • Använd skyddskläder, som en jockstrap, om du deltar i sport.

Gå igenom dina mediciner, livsmedel och val av preventivmedel med din vårdgivare om du har problem med urinvägarna. Vissa mediciner och livsmedel kan påverka urinvägarna.

Publicerad: