Vaginal torrhet

5 mars 2024
Vaginal torrhet är ett smärtsamt symptom som många människor kan uppleva någon gång under livet. Detta symptom kan orsakas av en minskning av hormonnivåerna, amning eller vissa mediciner. Det är ofta kopplat till klimakteriet. Behandlingsalternativ för vaginal torrhet beror vanligtvis på orsaken.

Vaginal torrhet uppstår när din vaginala slemhinna är tunn och torr.

Vad är vaginal torrhet?

Vaginal torrhet är ett smärtsamt symptom som påverkar en persons livskvalitet. Det kan orsaka smärta vid sittande, träning, kissning och samlag. Normalt smörjs din vaginalslemhinna med vätska som hjälper till att hålla den tjock och elastisk. Vaginal torrhet uppstår när vävnaderna i slidan är torra, tunna och inte väl återfuktade. Detta leder till obehag, särskilt under sex.

Vaginal torrhet förekommer i alla åldrar. Det är vanligast hos kvinnor eller personer som tilldelats kvinnligt kön vid födseln (AFAB) under eller efter klimakteriet när östrogennivåerna sjunker. Hormonet östrogen hjälper till att hålla din vaginala slemhinna återfuktad och frisk. Låga nivåer av östrogen gör att dina slidväggar blir tunna och torra. Detta är ett vanligt tillstånd i klimakteriet som kallas vaginal atrofi.

Det finns många säkra och effektiva behandlingar för vaginal torrhet.

Är vaginal torrhet vanligt?

Omkring 17 % av personer i åldern 18 till 50 år som tilldelats kvinnligt kön vid födseln (AFAB) rapporterar problem med vaginal torrhet under sex, även före klimakteriet. Över hälften upplever vaginal torrhet efter klimakteriet.

Vilka är de möjliga orsakerna till vaginal torrhet?

I många fall uppstår vaginal torrhet när östrogennivåerna minskar. Detta sker naturligt när du åldras eller under klimakteriet. Klimakteriet är när din menstruation tar slut och du inte längre kan bli gravid. När östrogennivåerna sjunker blir huden och vävnaderna i vulvan och slidan tunnare och mindre elastiska, och slidan kan bli torr.

Vissa hälsotillstånd eller behandlingar för hälsotillstånd och kan också orsaka vaginal torrhet. Vaginal torrhet kan bero på:

• Amning (amning) och förlossning.
  • P-piller eller någon form av hormonellt preventivmedel.
  • Cancerbehandlingar inklusive kemoterapi och hormonbehandling.
  • Diabetes.
  • Läkemedel, inklusive antiöstrogenläkemedel (behandling av myom eller endometrios), vissa antidepressiva medel och antihistaminer (behandling av kliande ögon och rinnande näsor).
  • Borttagning av äggstockarna (ooforektomi).
  • Sjögrens syndrom (en autoimmun sjukdom som kan orsaka torrhet i hela kroppen).
  • Att inte vara sexuellt upphetsad.
  • Använd parfymerade eller parfymerade tvålar, sprayer och tvättar runt eller i slidan.

Varför är min vagina torr under sex?

Vaginal torrhet är vanligtvis mest uppenbar vid sexuell penetration. Utan tillräckligt med vaginal smörjning kan friktionen (eller gnuggningen) under samlag orsaka smärta och obehag. Ta dig tid före sex för att se till att du är helt upphetsad. Delta i förspel med din partner och försök att slappna av. Att använda vattenbaserade glidmedel kan också hjälpa. Tyvärr kan smärtsamt sex leda till att du tappar intresset för sex eller förlorar intimiteten med din partner. Hur pinsamt det än kan kännas, diskutera ditt symptom med din partner så att de kan hjälpa dig.

Hur känns en torr vagina?

Vaginal torrhet orsakar obehag och smärta i slidan, särskilt under sex. En torr vagina kan också orsaka:

• Sveda och klåda.
  • Blödning efter sex på grund av att vävnaderna i slidväggen går sönder.
  • Ömhet i vulvan.
  • Återkommande urinvägsinfektioner (UVI) eller svampinfektioner.
  • Behöver kissa oftare.
  • Att inte vilja ha sex.

Mindre fukt i slidan leder till mindre fukt i vulvaområdet (yttre könsorgan). Det betyder att du kan känna torrhet eller irritation när du tar på dig underkläderna eller under normala aktiviteter som att gå eller sitta.

Hur diagnostiseras vaginal torrhet?

Vårdgivare diagnostiserar vaginal torrhet baserat på din sjukdomshistoria och en fysisk undersökning. För att hitta orsaken kommer din vårdgivare att fråga om dina symtom och eventuella mediciner du tar. De får utföra följande provningar:

• Bäckenundersökning för att se insidan av din vagina, som kan vara tunn, torr och röd.
  • Blodprov för att avgöra om hormonnivåer eller ett hälsotillstånd orsakar vaginal torrhet.

Din vårdgivare kan också testa ett prov av dina vaginala flytningar för att utesluta andra orsaker eller för att kontrollera om det finns tecken på infektion.

Hur behandlas vaginal torrhet?

Det finns många behandlingar tillgängliga för vaginal torrhet och smärtsamma samlag (dyspareuni) i samband med vaginal torrhet.

Läkemedel mot vaginal torrhet

Mediciner fungerar genom att antingen ersätta eller fungera som östrogen i kroppen. De är endast receptbelagda.

• Lågdos östrogenkräm, ring eller tablett: Dessa mediciner fungerar genom att ersätta östrogen i kroppen. Krämer och tabletter appliceras direkt i slidan med hjälp av en applikator. De flesta ordineras för daglig användning tills du hittar lindring, och används sedan varje vecka vid behov. Östrogenhaltiga ringar placeras i slidan i upp till tre månader och byts sedan ut.
  • Ospemifen (Osfena): Detta läkemedel kallas en selektiv östrogenmodulator (SERM) och tas genom munnen. Det fungerar som östrogen i kroppen och hjälper till att behandla smärtsamt sex i samband med vaginal atrofi.
  • Dehydroepiandrosteron (DHEA): Detta är ett annat läkemedel som fungerar som östrogen i kroppen. Det är ett vaginalt stolpiller som hjälper till med smärtsamt sex hos personer i klimakteriet.

Prata med din vårdgivare om riskerna och fördelarna med läkemedel som innehåller östrogen eller östrogenliknande ämnen. Östrogen kanske inte är säkert för personer som har haft bröstcancer eller som löper hög risk för bröstcancer.

Smörjmedel och fuktkrämer för vaginal torrhet

Glidmedel och fuktkrämer finns receptfria och kan köpas i apotek eller livsmedelsbutiker. De fungerar genom att fylla på din vaginala vävnad och göra den våt, vilket kan hjälpa mot smärta under sex. Du bör inte använda fuktkrämer (t.ex. för ansiktet eller kroppen) som inte är avsedda för din vagina.

• Vaginal fuktighetskräm: Applicera vaginala fuktighetskrämer på insidan av slidan med några dagars mellanrum för att hålla din vaginala slemhinna frisk. Några exempel är Replens™, Luvena® och KY® Liquibeads.
  • Vaginala glidmedel: Applicera glidmedel strax före samlag för att lindra obehag orsakat av sex. Astroglide® och KY® Jelly är exempel på vattenbaserade glidmedel. Det finns även silikonbaserade och oljebaserade smörjmedel.

Vilka livsmedel ökar kvinnlig smörjning?

Det finns inte mycket forskning om specifika livsmedel du bör äta för att öka vaginal smörjning. Att dricka vatten och hålla sig väl hydrerad hjälper din kropp att behålla sin fukt.

Hur behandlar man en torr vagina naturligt?

Naturliga oljor som druvkärne-, oliv-, grönsaks-, solros- eller kokosolja kan vara en säker huskur mot vaginal torrhet. Naturliga oljor bör användas som ett externt smörjmedel före samlag. Oljebaserade glidmedel kan dock skada kondomer, så om du är i fertil ålder ska du endast använda vattenbaserade glidmedel.

Vissa leverantörer rekommenderar regelbunden sexuell stimulering för att uppmuntra dina vaginala vävnader att bli fuktiga. En annan sak att prova är en längre period av förspel före samlag. Vaginal fukt är knuten till upphetsning. Leta efter sätt som du och din partner kan öka er njutning innan samlag.

När ska jag ringa min vårdgivare?

En torr vagina är vanligtvis inte ett tecken på ett allvarligt medicinskt tillstånd, men du kan känna dig generad över att prata med din vårdgivare om det. Men det finns många behandlingsalternativ för detta vanliga symtom. Kontakta din vårdgivare om vaginal torrhet:

• Stör dina dagliga aktiviteter.
  • Påverkar ditt sexliv eller din relation med din partner.
  • Blir inte bättre med receptfria behandlingar.
  • Åtföljs av svår vaginal blödning.