4 mars 2024
Akupunktur är en traditionell kinesisk metod som används för att lindra vissa hälsotillstånd och symtom, såsom smärta. En akupunktör sätter in mycket tunna stålnålar i huden vid flera "akupunkter". Nålarna balanserar kroppens energi, eller qi, och uppmanar din kropp att frigöra naturliga kemikalier för att bekämpa sjukdomen eller symtomet.

Akupunktur är en behandling som använder mycket tunna stålnålar som sätts in i huden för att stimulera specifika punkter i hela kroppen.

Vad är akupunktur?

Akupunktur är en behandling som använder mycket tunna stålnålar som sätts in i huden för att stimulera specifika punkter i hela kroppen, inklusive rygg, nacke, huvud och ansikte. Målet med akupunktur är att lindra ett hälsotillstånd eller symtom, till exempel smärta. Metoden kommer från traditionell kinesisk medicin. Vetenskapliga studier har bekräftat dess effektivitet för vissa tillstånd. Akupunktur är främst en kompletterande behandling. Du kan behöva andra medicinska behandlingar för att lindra dina hälsoproblem.

Vad behandlar akupunktur?

Akupunktur kan hjälpa till att behandla många typer av hälsoproblem. Oftast använder människor det för att lindra kronisk (långvarig) smärta, såsom:

• Artrit.
  • Ryggsmärta, nacksmärta eller muskelsmärta.
  • Huvudvärk och migrän.
  • Smärta i knäna.
  • Mensvärk.
  • Idrottsskador.
  • Ansiktssmärta och annat nervobehag.

Andra hälsotillstånd akupunktur kan hjälpa inkluderar:

• Cancer och biverkningar av cancerbehandling.
  • Problem med immunsystemet.
  • Infertilitet.
  • Irritabel tarm (IBS).
  • Klimakteriet och värmevallningar.
  • Obehag under graviditeten.
  • Repetitiva belastningsrubbningar och överanvändning syndrom.

Finns det olika typer av akupunktur?

Akupunktörer som följer mer traditionella/uråldriga kinesiska principer fokuserar uteslutande på att styra flödet av qi (uttalas “chee”), eller energi, genom din kropp. Modern akupunktur tillämpar västerländsk medicin och använder nålar för att stimulera kroppens system. Många akupunktörer använder en kombination av båda metoderna.

En annan akupunkturmetod behandlar myofasciell smärta. Detta vanliga tillstånd involverar muskler och deras bindväv. När musklerna är stressade, ansträngda eller skadade bildar de ofta triggerpunkter – strama, smärtsamma knutar. En triggerpunkt i en muskel kan skapa smärta i ett annat område av kroppen (refererad smärta).

Akupunktörer kan använda triggerpunktsterapi för att lindra myofasciell smärta. De använder nålar för att försöka “knyta upp” triggerpunkten.

Vad är aurikulär akupunktur?

Aurikulär akupunktur, eller öronakupunktur, är en typ av akupunktur som innebär att man stimulerar specifika områden i örat. Akupunktörer sätter in nålar i specifika öronakupunkturpunkter för att ge kronisk ryggsmärta och smärtlindring av cancer.

Detaljer om proceduren

Hur fungerar akupunktur?

Kinesisk medicin kallar energin som flödar genom din kropp för qi. Utövare av kinesisk medicin tror att qi-störningar skapar obalanser i kroppens energi som leder till sjukdom.

Vissa former av akupunktur syftar till att återbalansera qi med nålar som berör akupunkturpunkter (akupunkter) i hela kroppen. Det finns hundratals akupunkter i din kropp längs 14 stora meridianer, även kallade energibärande kanaler.

Nålarna stimulerar kroppens centrala nervsystem och immunsystem för att:

• Reagera på en sjukdom eller ett symtom.
  • Balansera din kropp.
  • Frigör naturliga kemikalier, såsom endorfiner, kroppens naturliga smärtstillande medel, och neurotransmittorer, kemikalier som styr nervimpulser.

Vad händer under en akupunkturbehandling?

Under ditt första möte kommer din akupunktör att prata med dig om ditt tillstånd. Sedan kommer de att undersöka din kropp för områden som reagerar på akupunktur. Din akupunktör kommer att knacka nålarna på punkter i din hud i hela kroppen.

Akupunkturnålarna är sterila, engångs och tunna som ett hårstrå. Din akupunktör sätter in nålar på olika djup, från en bråkdel av en tum till ett par tum. Nålarna sitter kvar i några minuter eller så länge som 20 minuter.

Gör akupunktur ont?

Du kan känna ett litet stick med varje nål. Det är mindre smärtsamt än känslan när du får ett vaccin eller blodprov. Akupunkturnålar är mycket tunnare än medicinska nålar. Och de är solida, inte ihåliga.

Nålarna kan orsaka vissa muskelförnimmelser, såsom molande värk eller stickningar. Din behandlare kommer att be dig att rapportera när du känner en djup tyngd eller domningar. Dessa förnimmelser betyder vanligtvis att behandlingen fungerar.

Vad händer efter en akupunkturbehandling?

Akupunktur har en lugnande effekt, så du kanske vill få skjuts hem från dina möten – särskilt den första. Om det inte är möjligt, försök att vila i fem till 10 minuter innan du kör. Din läkare kan föreslå att du tar det lugnt en dag eller två efter varje session.

Risker/fördelar

Vilka är fördelarna med akupunktur?

Akupunkturfördelar inkluderar lindring av långvarig (kronisk) smärta och andra hälsotillstånd. Många använder akupunktur för att lindra smärta i hela kroppen, bland annat vid migrän, ryggsmärtor och artrit. Studier har också visat att akupunktur kan vara ett framgångsrikt behandlingsalternativ för en mängd olika tillstånd, inklusive problem med immunsystemet, infertilitet och effekterna av klimakteriet.

Vilka är riskerna eller komplikationerna med akupunktur?

När en kvalificerad professionell utför akupunktur har det mycket få komplikationer eller biverkningar.

Att få akupunktur från okvalificerade utövare kan vara skadligt. En outbildad vårdgivare eller en som använder icke-sterila nålar kan orsaka infektioner, organpunkteringar och skador på centrala nervsystemet.

Återhämtning och framtidsutsikter

Hur ofta ska jag få behandlingar?

Antalet behandlingar beror på ditt tillstånd, dess svårighetsgrad och hur din kropp reagerar. De flesta har en tid en gång i veckan. Andra får behandling mer eller mindre ofta, beroende på hur länge effekterna varar. Din akupunktör kommer att rekommendera ett schema som passar dig.

Du kanske inte får alla fördelar med akupunktur vid den första eller andra behandlingen. Om du bestämmer dig för att prova akupunktur bör du ge den minst fem behandlingar.

Kommer jag att behöva några andra behandlingar än akupunktur?

Använd inte akupunktur för att fördröja att träffa en läkare om ett hälsoproblem. I de flesta fall använder människor akupunktur tillsammans med andra behandlingar. Till exempel kommer någon med kronisk smärta sannolikt att ta mediciner och även få akupunktur. En person med cancer skulle fortfarande få cancerbehandling men också använda akupunktur.

Du bör fortsätta att ta dina ordinerade mediciner, oavsett hur bra akupunktur får dig att må.

Ytterligare vanliga frågor

Dry needling vs. akupunktur – vad är skillnaden?

Akupunktur liknar dry needling, men det är inte samma procedur. Båda involverar användning av nålar, men där slutar likheterna.

Akupunktur är baserad på österländsk medicin, och licensierade akupunktörer utför den. Dry needling är baserat i västerländsk medicin och vårdgivare som sjukgymnaster utför det.

Akupunktur behandlar muskuloskeletal smärta och andra kroppssystem. Sjukgymnaster använder vanligtvis dry needling som en del av en bredare sjukgymnastikmetod som inkluderar andra behandlingar.

Täcks akupunktur av försäkringen?

Vissa försäkringsbolag täcker akupunktur, men andra gör det inte. Och det kan finnas begränsningar för hur många behandlingar som omfattas. Fråga din akupunktör och ditt försäkringsbolag om täckning, inklusive hur många behandlingar din plan kommer att täcka. Du kan behöva en remiss från en läkare eller annan vårdgivare.