Hem / Behandlingar / Akupunktur

Senast uppdaterad: 2024-09-24

Akupunktur är en traditionell kinesisk metod som används för att lindra vissa hälsotillstånd och symtom, såsom smärta. En akupunktör sätter in mycket tunna stålnålar i huden vid flera ”akupunkter”. Nålarna balanserar kroppens energi, eller qi, och uppmanar din kropp att frigöra naturliga kemikalier för att bekämpa sjukdomen eller symtomet.

Akupunktur är en behandling som använder mycket tunna stålnålar som sätts in i huden för att stimulera specifika punkter i hela kroppen.

Vad är akupunktur?

Akupunktur är en behandling som använder mycket tunna stålnålar, vilka sätts in i huden för att stimulera specifika punkter i hela kroppen, såsom rygg, nacke, huvud och ansikte. Målet med denna behandling är att lindra ett hälsotillstånd eller symtom, som till exempel smärta. Eftersom metoden kommer från traditionell kinesisk medicin, har den en lång historia. Dessutom har vetenskapliga studier bekräftat dess effektivitet för vissa tillstånd. Behandlingen fungerar dock främst som en kompletterande metod. Därför kan du behöva andra medicinska behandlingar för att helt lindra dina hälsoproblem.

Vad behandlar akupunktur?

Akupunktur kan hjälpa till att behandla många typer av hälsoproblem. Oftast använder människor det för att lindra kronisk (långvarig) smärta, såsom:

• Artrit.
  • Ryggsmärta, nacksmärta eller muskelsmärta.
  • Huvudvärk och migrän.
  • Smärta i knäna.
  • Mensvärk.
  • Idrottsskador.
  • Ansiktssmärta och annat nervobehag.

Andra hälsotillstånd akupunktur kan hjälpa inkluderar:

• Cancer och biverkningar av cancerbehandling.
  • Problem med immunsystemet.
  • Infertilitet.
  • Irritabel tarm (IBS).
  • Klimakteriet och värmevallningar.
  • Obehag under graviditeten.
  • Repetitiva belastningsrubbningar och överanvändning syndrom.

Finns det olika typer av akupunktur?

Akupunktörer som följer traditionella kinesiska principer fokuserar på att styra flödet av qi, kroppens energi, för att balansera hälsan. Detta är kärnan i klassisk akupunktur. Å andra sidan använder modern akupunktur västerländsk medicin för att stimulera kroppens nerv- och immunsystem med hjälp av nålar, vilket kan lindra smärta och förbättra kroppsfunktioner.

En annan variant, myofasciell akupunktur, är särskilt effektiv för att behandla muskelspänningar och triggerpunkter som orsakar smärta i specifika eller refererade områden.

Vad är aurikulär akupunktur?

Aurikulär akupunktur, även kallad öronakupunktur, är en form av akupunktur där specifika områden i örat stimuleras. Genom att sätta in nålar i dessa specifika punkter, kan akupunktörer lindra symtom som kronisk ryggsmärta. Dessutom används metoden ofta som en del av behandlingen för att minska smärta hos cancerpatienter.

Detaljer om proceduren

Hur fungerar behandlingen?

Kinesisk medicin kallar energin som flödar genom din kropp för qi. Utövare av kinesisk medicin tror att qi-störningar skapar obalanser i kroppens energi som leder till sjukdom.

Vissa former av behandlingen syftar till att återbalansera qi med nålar som berör akupunkturpunkter (akupunkter) i hela kroppen. Det finns hundratals akupunkter i din kropp längs 14 stora meridianer, även kallade energibärande kanaler.

Nålarna stimulerar kroppens centrala nervsystem och immunsystem för att:

• Reagera på en sjukdom eller ett symtom.
  • Balansera din kropp.
  • Frigör naturliga kemikalier, såsom endorfiner, kroppens naturliga smärtstillande medel, och neurotransmittorer, kemikalier som styr nervimpulser.

Vad händer under en behandling?

Under ditt första möte kommer din akupunktör att prata med dig om ditt tillstånd. Sedan kommer de att undersöka din kropp för områden som reagerar på akupunktur. Din akupunktör kommer att knacka nålarna på punkter i din hud i hela kroppen.

Akupunkturnålarna är sterila, engångs och tunna som ett hårstrå. Din akupunktör sätter in nålar på olika djup, från en bråkdel av en tum till ett par tum. Nålarna sitter kvar i några minuter eller så länge som 20 minuter.

Gör behandlingen ont?

Du kan känna ett litet stick med varje nål. Det är mindre smärtsamt än känslan när du får ett vaccin eller blodprov. Akupunkturnålar är mycket tunnare än medicinska nålar. Och de är solida, inte ihåliga.

Nålarna kan orsaka vissa muskelförnimmelser, såsom molande värk eller stickningar. Din behandlare kommer att be dig att rapportera när du känner en djup tyngd eller domningar. Dessa förnimmelser betyder vanligtvis att behandlingen fungerar.

Vad händer efter en akupunkturbehandling?

Akupunktur har en lugnande effekt, så du kanske vill få skjuts hem från dina möten – särskilt den första. Om det inte är möjligt, försök att vila i fem till 10 minuter innan du kör. Din läkare kan föreslå att du tar det lugnt en dag eller två efter varje session.

Risker/fördelar

Vilka är fördelarna med akupunktur?

Akupunkturfördelar inkluderar lindring av långvarig (kronisk) smärta och andra hälsotillstånd. Många använder akupunktur för att lindra smärta i hela kroppen, bland annat vid migrän, ryggsmärtor och artrit. Studier har också visat att akupunktur kan vara ett framgångsrikt behandlingsalternativ för en mängd olika tillstånd, inklusive problem med immunsystemet, infertilitet och effekterna av klimakteriet.

Vilka är riskerna eller komplikationerna med akupunktur?

När en kvalificerad professionell utför behandlingen har det mycket få komplikationer eller biverkningar.

Att få akupunktur från okvalificerade utövare kan vara skadligt. En outbildad vårdgivare eller en som använder icke-sterila nålar kan orsaka infektioner, organpunkteringar och skador på centrala nervsystemet.

Återhämtning och framtidsutsikter

Hur ofta ska jag få behandlingar?

Antalet behandlingar beror på ditt specifika tillstånd, hur allvarligt det är och hur din kropp svarar på behandlingen. Vanligtvis har de flesta en akupunkturbehandling en gång i veckan. För vissa kan det dock vara nödvändigt med behandlingar mer eller mindre ofta, beroende på hur länge effekterna håller i sig. Din akupunktör kommer att skapa ett behandlingsschema som är anpassat efter dina behov och förutsättningar.

Du kanske inte får alla fördelar med akupunktur vid den första eller andra behandlingen. Om du bestämmer dig för att prova behandlingen bör du ge den minst fem behandlingar.

Kommer jag att behöva några andra behandlingar än akupunktur?

Använd inte akupunktur för att fördröja att träffa en läkare om ett hälsoproblem. I de flesta fall använder människor akupunktur tillsammans med andra behandlingar. Till exempel kommer någon med kronisk smärta sannolikt att ta mediciner och även få akupunktur.

Du bör fortsätta att ta dina ordinerade mediciner, oavsett hur bra akupunktur får dig att må.

Dry needling vs. akupunktur – vad är skillnaden?

Akupunktur och dry needling delar vissa likheter eftersom båda procedurerna involverar användning av nålar, men det finns viktiga skillnader.

Akupunktur är baserad på österländsk medicin och utförs av licensierade akupunktörer. Behandlingen syftar till att balansera kroppens energi, eller qi, för att behandla muskuloskeletal smärta samt andra kroppsliga och systemiska problem.

Dry needling, å andra sidan, har sitt ursprung i västerländsk medicin och utförs vanligtvis av sjukgymnaster. Det används ofta för att behandla muskelspänningar och triggerpunkter som en del av en bredare sjukgymnastikmetod, ofta kombinerad med andra behandlingsformer.

Täcks behandlingen av försäkringen?

Vissa försäkringsbolag täcker akupunktur, men andra gör det inte. Och det kan finnas begränsningar för hur många behandlingar som omfattas. Fråga din akupunktör och ditt försäkringsbolag om täckning, inklusive hur många behandlingar din plan kommer att täcka. Du kan behöva en remiss från en läkare eller annan vårdgivare.

Var detta till hjälp?