Behandlingar mot håravfall

5 mars 2024
Behandlingar mot håravfall varierar beroende på vad som orsakade ditt håravfall eller ditt tunnare hår. Några behandlingsalternativ inkluderar att ta mediciner, genomgå operation eller ljusterapi. En vårdgivare kan hjälpa dig att avgöra vad som orsakade ditt håravfall för att erbjuda behandling som uppfyller dina hårväxtmål.

Vad är behandling mot håravfall?

Håravfall är ett vanligt tillstånd där du tappar upp till 100 hårstrån per dag. Behandling av håravfall fokuserar på att diagnostisera orsaken till håravfall eller tunnare hår och skapa en behandlingsplan som passar dina mål.

Behandling mot håravfall eller håravfall kan omfatta:

• Hantera den bakomliggande orsaken.
  • Använda mediciner för att förbättra håråterväxten.
  • Genomgå procedurer för att hjälpa ditt hår att växa, som en hårtransplantation.

Den mest effektiva behandlingen mot håravfall som fungerar för dig kan skilja sig från den behandling som fungerar bäst för någon annan. Det är därför det finns en mängd olika behandlingsalternativ tillgängliga, både på recept och receptfritt (OTC).

Varför görs behandling mot håravfall?

Ditt hår är en stor del av ditt utseende. Du kan styla den, färga den och klippa den för att göra ett uttalande eller berätta din historia om vem du är. Håravfall kan ha en känslomässig inverkan på dig eftersom det påverkar hur du ser ut, din självkänsla och ditt självförtroende. Vissa människor väljer att genomgå behandling mot håravfall för att åtgärda dessa faktorer. Andra människor kan välja behandling mot håravfall av en annan anledning, som att förbättra sin allmänna hälsa genom att hantera orsaken till sitt håravfall. En vårdgivare kan hjälpa dig att nå dina hårmål.

Hur vanligt är behandling mot håravfall?

Håravfall är ett vanligt tillstånd, vilket gör att behandling mot håravfall också är vanlig. På grund av detta kan du se flera receptfria behandlingar mot håravfall annonseras på tv. Kirurgiska ingrepp för håravfall är mindre vanliga än receptbelagda eller receptfria läkemedel mot håravfall.

Vem kan få behandling mot håravfall?

Håravfall kan drabba vem som helst i alla åldrar, vilket är anledningen till att behandling av håravfall är tillgänglig för män och personer som tilldelats manligt kön vid födseln (AMAB) och kvinnor och personer som tilldelats kvinnligt kön vid födseln (AFAB).

Detaljer om proceduren

Vilka är behandlingsalternativen för håravfall och gallring?

Behandling för håravfall och tunt hår inkluderar:

• Behandling av den bakomliggande orsaken.
  • Läkemedel.
  • Behandlingar för återväxt av hår.

Typen av håravfall, såväl som din allmänna hälsa och önskemål, avgör vilka hårersättningsprocedurer som är mest lämpliga. En vårdgivare eller hudläkare kan hjälpa dig att navigera i behandlingen för håravfall eller tunnare hår.

Behandling av den underliggande orsaken till håravfall

Innan någon typ av behandling påbörjas kommer en vårdgivare att utföra en fysisk undersökning, få din fullständiga medicinska och familjära medicinska historia och erbjuda tester vid behov. Detta kommer att hjälpa dem att lära sig mer om varför du har håravfall eller tunnare hår.

När de har fastställt orsaken kommer din leverantör att lära sig mer om dina hårmål, till exempel om du vill att det ska växa ut igen eller inte. Om din vårdgivare upptäcker några underliggande tillstånd som orsakar ditt håravfall, kommer de att erbjuda en behandlingsplan som hjälper dig att hantera det tillståndet. Vanligtvis löser behandling av det underliggande tillståndet håravfall eller håravfall.

Mediciner för att behandla håravfall

Det finns många olika behandlingsalternativ för håravfall tillgängliga över disk (OTC) eller på recept som du kan applicera på ditt hår hemma. Dessa produkter är vanligtvis aktuella och finns i former som en kräm, lotion eller schampo.

Vanliga ingredienser i receptfria produkter för behandling av håravfall inkluderar:

• Biotin.
  • Zink.
  • Kollagen.
  • Azelainsyra.
  • Oljor som tea tree-olja.

Om receptfria produkter inte fungerar för dig kan en vårdgivare rekommendera specifika typer av läkemedel för håråterväxt, inklusive:

• Minoxidil (Rogaine®): Detta läkemedel som godkänts av US Food and Drug Administration (FDA) behandlar håravfall. Minoxidil är en topisk lösning som du gnuggar direkt på hårbotten. Det är tillgängligt receptfritt och kräver inget recept.
  • Finasterid (Propecia®): Detta FDA-godkända receptbelagda läkemedel behandlar håravfall. Finasterid är inte FDA-godkänt för kvinnor och personer AFAB, men det är godkänt för män och personer AMAB för att behandla håravfall.
  • Kortikosteroider: Detta receptbelagda läkemedel hjälper till att behandla plötsligt och omfattande håravfall. Det kan bromsa hastigheten på ditt håravfall och potentiellt hjälpa till med håråterväxt.

Behandlingar för återväxt av hår

Det finns olika typer av håråterväxtprocedurer och hårtransplantationer tillgängliga:

• Hårtransplantation är en typ av håråterväxtprocedur där en kirurg tar bort hår från en del av din kropp och transplanterar det till ett område i hårbotten där du har skallighet. Transplantation är ett polikliniskt ingrepp som utförs på hudkirurgens kontor. Det är ett smärtsamt ingrepp, vilket innebär att du får bedövning så att du inte känner smärta.
  • Hårbottenreduktion är avlägsnandet av icke-hårbärande hud från din hårbotten så att den återstående hårbärande huden kan sträckas ut för att fylla ut det kala området på ditt huvud. Hårbottenreduktion kan minska så mycket som hälften av det kala området. Det är en procedur som utförs för att täcka kala områden på toppen och baksidan av huvudet. Det är inte fördelaktigt för frontalhårfästet.
  • Ljusterapi eller laserterapi på låg nivå använder ljus av medicinsk kvalitet riktade mot din hårbotten under en kort tid för att hjälpa till att få håret att växa igen. Ljusterapi kan stimulera hårsäckarna i din hud för att hjälpa ditt hår att växa. Du kan behöva flera ljusterapisessioner innan du ser resultat.
  • Platelet-Rich Plasma (PRP) är en procedur där en vårdgivare tar blod från en ven i din arm och sedan snurrar blodet i en centrifugmaskin för att separera komponenterna i ditt blod. De separerar blodplättarna från din blodplasma och injicerar plasman tillbaka i din kropp. PRP-terapi används vanligtvis för att påskynda kroppens läkningsprocess efter skada eller operation, men det kan också hjälpa till att få håret att växa igen.
  • Mikropigmentering av hårbotten är en typ av tatuering, även känd som en hårtatuering, som kan täcka kala fläckar eller tunnare hår utan operation.

Din vårdgivare hjälper dig att välja den typ av håråterväxt som passar bäst med orsaken till ditt håravfall och dina mål för håråterväxt.

Hur kan jag få mitt tunnare hår att växa ut igen och stoppa håravfallet naturligt utan behandling?

Vissa orsaker till håravfall och håravfall är inte permanenta och behöver inte behandlas. Förändringar i din kropp kan påverka hur mycket hår du kan växa och när ditt hår växer. När din kropp anpassar sig till de förändringar som påverkar den, kommer ditt hår naturligt att växa tillbaka utan behandling.

Några av dessa orsaker är:

• Att få barn.
  • Upplever hormonella förändringar.
  • Återhämtning efter operation.
  • Får behandling för cancer.
  • Gå ner i vikt.
  • Stress.

En vårdgivare kan hjälpa dig att avgöra vad som orsakade håravfall eller håravfall för att hjälpa dig att hantera det.

Risker/fördelar

Vilka är fördelarna med behandling mot håravfall?

Fördelarna med behandling av håravfall inkluderar att förbättra din:

• Övergripande hälsa genom att behandla eventuella underliggande tillstånd.
  • Självkänsla och självförtroende.
  • Utseende.
  • Hårbottens hälsa.
  • Hårets styrka och struktur.

Vilka är riskerna med behandling av håravfall?

Innan du påbörjar behandlingen bör du prata med din vårdgivare om biverkningarna och eventuella risker med behandling av håravfall. Potentiella biverkningar är sällsynta men kan inkludera:

• Bula.
  • Blåmärken.
  • Torr hårbotten.
  • Förlust av känsel i huden vid operationsstället.
  • Klåda.
  • Infektion.
  • Huvudvärk.
  • Ärrbildning.

Återhämtning och framtidsutsikter

Hur lång tid tar det för behandling av håravfall att verka?

Hur lång tid det tar att se resultat för varje typ av behandling mot håravfall varierar. Det tar vanligtvis flera eller regelbundna behandlingar i flera månader innan du märker symtom. I genomsnitt kan du förvänta dig att börja se resultat efter tre till sex månader.

Under behandling av håravfall, undvik att använda produkter som kan skada ditt hår, som färgämnen, kemiska relaxers eller kemiska plattänger. Att inte använda dessa produkter kan hjälpa din hårväxtbehandling att fungera mer effektivt.

Kan håravfall botas?

Det finns inget botemedel mot alla typer av håravfall. Håravfall är vanligt och forskning pågår fortfarande för att lära sig mer om hur man löser tillståndet. Vissa typer av håravfall kan hanteras när du och din vårdgivare bestämmer en behandlingsplan som är rätt för din situation.

När ska jag träffa en vårdgivare?

Besök din vårdgivare om du:

• Upplev plötsligt och omfattande håravfall.
  • Har svår smärta eller svullnad vid operationsstället.
  • Ser inga resultat av behandling mot håravfall efter flera månader.