Laparoskopi

14 mars 2024
En laparoskopi är ett minimalt invasivt ingrepp som tittar in i magen eller bäckenet. Vårdgivare använder laparoskopier för att diagnostisera medicinska tillstånd eller utföra operationer. Kirurgi med laparoskop kallas laparoskopisk kirurgi. Det är i allmänhet säkrare än traditionell kirurgi eftersom det är mindre invasivt.

Vad är en laparoskopi?

En laparoskopi är ett minimalt invasivt ingrepp  som din kirurg gör för att leta efter problem i magen eller bäckenområdet. De använder ett verktyg som kallas laparoskop, som är en tunn teleskopstav med en videokamera i änden. Din kirurg sätter laparoskopet genom ett litet snitt i magen (buken) som mäter en halv tum eller mindre. Kirurger kan göra upp till tre ytterligare snitt för att sätta in andra kirurgiska instrument så att de kan se alla organ i magen och hitta eventuella problem.

Laparoskopkameran projicerar en bild av insidan av magen eller bäckenet på en bildskärm i realtid. Med hjälp av dessa bilder kan kirurger se sina handrörelser under ingreppet.

Din vårdgivare kan rekommendera en laparoskopi om andra diagnostiska tester inte kan identifiera orsaken till ditt tillstånd. Vårdgivare använder också laparoskopi för att samla in vävnadsprover (biopsier) för testning.

Vad görs laparoskopi för?

Traditionella operationer som lämpar sig bäst för laparoskopiska operationer inkluderar:

• Borttagning av cystor, myom, sten och polyper.
  • Små tumörborttagningar.
  • Biopsier.
  • Tubal ligering och reversering.
  • Avlägsnande av
  • Endometrios kirurgi.
  • Urinrörs- och vaginal rekonstruktionskirurgi.
  • Orchiopexi (testikelkorrigeringskirurgi).
  • Rektopexi (reparation av rektalt framfall).
  • Kirurgi för bråckreparation.
  • Anti-refluxkirurgi i matstrupen (fundoplikation).
  • Gastric bypass-operation.
  • Kolecystektomi (borttagning av gallblåsan) för gallsten.
  • Blindtarmsoperation (borttagning av blindtarmen).

Är en laparoskopi en stor operation?

Laparoskopi är ett minimalt invasivt ingrepp, men det betyder inte alltid att det är en mindre operation. Många bukingrepp kan göras som laparoskopiska operationer, men de är fortfarande stora operationer. Din kirurg är den bästa personen att berätta för dig om ditt ingrepp är en större operation, hur du förbereder dig för den och vad du kan förvänta dig under återhämtningen.

Vad är skillnaden mellan laparoskopi och laparoskopisk kirurgi?

Laparoskopisk kirurgi liknar en laparoskopi. Men istället för att leta efter medicinska problem använder din vårdgivare ett laparoskop och kirurgiska instrument för att operera dina inre organ. Människor använder ofta termerna omväxlande.

Vårdgivare använder laparoskopier för många vanliga operationer. Mer komplicerade tillstånd kan kräva traditionell “öppen” kirurgi genom ett större snitt. Men vårdgivare föredrar laparoskopisk kirurgi för en växande lista över vardagliga operationer eftersom det kostar mindre och förbättrar kirurgiska resultat.

Detaljer om proceduren

Hur ska jag förbereda mig för en laparoskopi eller laparoskopisk operation?

Följ dessa riktlinjer före ingreppet eller operationen:

• Ät, drick inte (inklusive vatten) och rök inte efter midnatt dagen före ingreppet eller operationen.
  • Bär löst sittande kläder. Du kommer att ha lite ömhet i buken och kramper.
  • Bär lågklackade skor på operationsdagen. Du kan vara dåsig av narkosen och ostadig på fötterna.
  • Bär inga smycken. (Du kan bära din vigselring.)
  • Ta bort eventuellt nagellack före ingreppet.
  • Ordna så att någon kör dig hem efter operationen.

Vad händer under en laparoskopi eller laparoskopisk operation?

Du kommer att ligga på operationsbordet lätt lutad med huvudet lägre än fötterna. Din narkosläkare kommer att ge dig anestesi för att slappna av i musklerna och förhindra att du känner smärta under operationen.

Din kirurg kommer sedan att göra ett litet snitt nära naveln eller under bröstkorgen. De kommer att sätta in en gasslang i detta snitt för att fylla din mage med gas. Att pumpa området med gas gör dina organ lättare att se på monitorn.

Efter att ha tagit bort gasslangen sätter din kirurg in laparoskopet. De kan föra in kirurgiska instrument genom snitt i närheten för att ta vävnadsprover eller utföra kirurgiska ingrepp.

Din kirurg kommer att släppa ut gasen ur din kropp när ingreppet är över och stänga dina snitt.

En diagnostisk laparoskopi tar vanligtvis från 30 minuter till en timme. Laparoskopisk kirurgi kan ta från en till tre timmar, beroende på hur komplicerat ditt tillstånd är. Om kirurgen inte kan slutföra operationen på ett säkert sätt med laparoskopiskt kan de behöva byta till ett traditionellt öppet ingrepp med ett större snitt.

Vad händer direkt efter ingreppet?

Efter operationen stannar du vanligtvis i ett återhämtningsrum i ungefär en timme medan vårdgivare övervakar dina vitala tecken tills du vaknar.

Kommer jag att ha ont när jag vaknar?

Du kan få smärta efter operationen från små mängder gas kvar i kroppen, liksom inre smärta från operationen eller runt dina snitt. Det är också vanligt att ha ont i axlarna. Din vårdgivare kommer att ge dig smärtstillande läkemedel för att göra dig mer bekväm.

Innan du lämnar sjukhuset bör du boka ett uppföljningsmöte så att din vårdgivare kan kontrollera dina läkningsframsteg.

Risker/fördelar

Vilka är fördelarna med laparoskopisk kirurgi?

Fördelarna med laparoskopisk kirurgi inkluderar:

• Mindre trauma på insidan av magen.
  • Mindre blodförlust och lägre blödningsrisk.
  • Mindre ärr.
  • Mindre risk för infektion.
  • En kortare sjukhusvistelse, vilket innebär att du kan återhämta dig bekvämare hemma. Mindre tid på sjukhuset är också billigare.
  • Snabbare återhämtningstid och återgång till dina vanliga aktiviteter.
  • Mindre smärta under läkningen, så du behöver inte lika mycket smärtstillande medicin.

Vilka är de möjliga riskerna eller komplikationerna med laparoskopisk kirurgi?

Laparoskopi är ett mycket säkert ingrepp. Men vårdgivare anser fortfarande att det är en stor operation. Möjliga komplikationer inkluderar:

• Blödning från snittet.
  • Skada på närliggande organ och blodkärl.
  • Problem relaterade till anestesi.
  • Svullnad i buken.
  • Blodproppar kan komma in i blodomloppet och orsaka koagulering i benen, bäckenet eller lungorna. De kan färdas till ditt hjärta eller hjärna, där de kan orsaka en hjärtinfarkt eller stroke – men detta är mycket sällsynt.

Återhämtning och framtidsutsikter

Vad ska jag göra när jag kommer hem?

När du kommer hem från en titthålsoperation vill du ta det lugnt i minst en dag eller två. Du bör följa de här stegen:

• Drick inte alkohol på minst 24 timmar efter operationen.
  • Håll snitten rena och torra.
  • Följ instruktionerna om hur du badar som din vårdgivare ger dig.
  • Du kan ta bort bandaget morgonen efter operationen. Steri-Strips™ – som ser ut som tejp – kan tas bort två till tre dagar efter operationen.
  • Om du har lim på dina snitt, låt limmet vara tills det faller av. Klappa torrt efter en dusch.
  • Oroa dig inte om din urin (kiss) är grön. Din kirurg kan ha använt ett blått färgämne för att kontrollera om dina äggledare är öppna.
  • Det kan ta några dagar innan du kan bajsa som vanligt.

Hur snart kan jag gå tillbaka till jobbet?

Du kan vanligtvis återgå till arbetet tre dagar efter operationen, men kontrollera med din vårdgivare för att vara säker. Om du behöver ett läkarintyg som befriar dig från arbetet, be om ett vid ditt preoperativa besök.

När kan jag börja träna igen?

Vanligtvis kan du börja träna igen ungefär en vecka efter laparoskopi. Men vilken typ av operation du genomgår kommer också att göra skillnad. Kontrollera med din vårdgivare för att vara säker.

När kan jag börja ha sex igen?

När du kan börja ha sex efter laparoskopi beror på vilken typ av laparoskopisk procedur du har. Det är alltid bäst att kolla med din vårdgivare först.

När ska jag ringa min vårdgivare?

Ring din vårdgivare omedelbart om du har något av dessa symtom:

• Feber eller frossa.
  • Rodnad eller svullnad runt snitten.
  • Onormala flytningar eller blödningar.
  • Kräkning.
  • Problem med att urinera.