Vaginal hysterektomi

1 mars 2024
En vaginal hysterektomi är ett kirurgiskt ingrepp för att avlägsna livmodern genom slidan och behandlar gynekologiska tillstånd som muskelknutor och endometrios. Trots fördelar som kortare återhämtningstid är det viktigt att vara medveten om risker och noga förbereda sig. Att utforska proceduren och förväntad återhämtning ger patienter en bättre förståelse för ingreppet och dess konsekvenser.

Översikt

Varför vaginal hysterektomi utförs

Vaginal hysterektomi behandlar olika gynekologiska problem, inklusive:

• Muskelknutor. Många hysterektomier görs för att permanent behandla dessa godartade tumörer i livmodern som kan orsaka ihållande blödningar, anemi, bäckensmärta, smärta vid samlag och blåstryck. För stora myom kan du behöva en operation som tar bort livmodern genom ett snitt i nedre delen av buken (hysterektomi i buken).
  • Endometrios. Detta inträffar när vävnaden som kantar livmodern (endometrium) växer utanför livmodern, vilket involverar äggstockarna, äggledarna eller andra organ. De flesta kvinnor med endometrios genomgår en laparoskopisk eller robotiserad hysterektomi eller bukhysterektomi, men ibland är en vaginal hysterektomi möjlig.
  • Adenomyos. Detta inträffar när vävnaden som normalt täcker livmodern växer in i livmoderväggen. En förstorad livmoder och smärtsamma, rikliga menstruationer blir följden.
  • Gynekologisk cancer. Om du har cancer i livmodern, livmoderhalsen, livmoderslemhinnan eller äggstockarna, eller förstadier till cancer, kan din läkare rekommendera en hysterektomi. Oftast innebär behandling av äggstockscancer en bukhysterektomi, men ibland är vaginal hysterektomi lämplig för kvinnor med livmoderhals- eller endometriecancer.
  • Livmoderframfall. När bäckenstödjande vävnader och ligament försvagas eller sträcks ut kan livmodern sjunka ner i slidan, vilket orsakar urinläckage, bäckentryck eller svårigheter med tarmrörelser. Att ta bort livmodern och reparera stödjevävnader kan lindra dessa symtom.
  • Onormal blödning i livmodern. När medicinering eller ett mindre invasivt kirurgiskt ingrepp inte kontrollerar oregelbundna, tunga eller mycket långa menstruationer kan hysterektomi behövas.
  • Kronisk bäckensmärta. Om din smärta tydligt orsakas av en livmodersjukdom kan hysterektomi hjälpa, men bara som en sista utväg. Kronisk bäckensmärta kan ha flera orsaker, så en korrekt diagnos av orsaken är avgörande innan du gör en hysterektomi.

För de flesta av dessa tillstånd – möjligen med undantag för cancer – är hysterektomi bara ett av flera behandlingsalternativ. Du kanske inte behöver överväga hysterektomi om mediciner eller mindre invasiva gynekologiska ingrepp hanterar dina symtom.

Du kan inte bli gravid efter en hysterektomi. Om du inte är säker på att du är redo att ge upp din fertilitet kan du utforska andra behandlingar.

Procedurdetaljer

Hur du förbereder dig inför en vaginal hysterektomi

Som med alla operationer är det normalt att känna sig nervös inför en hysterektomi. Det här kan du göra för att förbereda dig:

• Samla information. Innan operationen ska du få all information du behöver för att känna dig säker på det. Ställ frågor till din läkare och kirurg.
  • Följ din läkares instruktioner om medicinering. Ta reda på om du ska ta dina vanliga mediciner dagarna före din hysterektomi. Var noga med att berätta för din läkare om receptfria läkemedel, kosttillskott eller naturläkemedel som du tar.
  • Diskutera anestesi. Du kanske föredrar narkos, som gör dig medvetslös under operationen, men regional anestesi – även kallad spinalblockad eller epiduralblockad – kan vara ett alternativ. Under en vaginal hysterektomi kommer regional anestesi att blockera känslorna i den nedre halvan av kroppen. Med narkos kommer du att sova.
  • Ordna hjälp. Även om du sannolikt kommer att återhämta dig snabbare efter en vaginal hysterektomi än efter en buk, tar det fortfarande tid. Be någon hjälpa dig hemma den första veckan eller så.

Det här kan du förvänta dig

Prata med din läkare om vad du kan förvänta dig under och efter en vaginal hysterektomi, inklusive fysiska och känslomässiga effekter.

Under ingreppet

Du kommer att ligga på rygg, i en position som liknar den du är i för ett papa-test. Du kan få en urinkateter insatt för att tömma urinblåsan. En medlem av ditt kirurgiska team kommer att rengöra operationsområdet med en steril lösning före operationen.

Så här utför du hysterektomin:

• Din kirurg gör ett snitt i slidan för att komma åt livmodern
  • Med hjälp av långa instrument klämmer kirurgen fast livmoderns blodkärl och separerar livmodern från bindväven, äggstockarna och äggledarna
  • Din livmoder avlägsnas genom slidöppningen och absorberbara stygn används för att kontrollera eventuell blödning inuti bäckenet

Förutom i fall av misstänkt livmodercancer kan kirurgen skära en förstorad livmoder i mindre bitar och ta bort den i sektioner (morcellation).

Risker/fördelar

Risker med en vaginal hysterektomi

Även om vaginal hysterektomi i allmänhet är säker, har alla operationer risker. Risker med vaginal hysterektomi inkluderar:

• Kraftig blödning
  • Blodproppar i benen eller lungorna
  • Infektion
  • Skador på omgivande organ
  • Biverkningar av bedövningsmedel

Allvarlig endometrios eller ärrvävnad (sammanväxningar i bäckenet) kan tvinga din kirurg att byta från vaginal hysterektomi till laparoskopisk eller bukhysterektomi under operationen.

Laparoskopisk eller robotiserad hysterektomi

Du kan vara en kandidat för en laparoskopiskt assisterad vaginal hysterektomi (LAVH) eller robothysterektomi. Båda procedurerna gör det möjligt för din kirurg att ta bort livmodern vaginalt samtidigt som han eller hon kan se dina bäckenorgan genom ett smalt visningsinstrument som kallas laparoskop.

Din kirurg utför det mesta av ingreppet genom små buksnitt med hjälp av långa, tunna kirurgiska instrument som förs in genom snitten. Din kirurg tar sedan bort livmodern genom ett snitt som görs i din vagina.

Din kirurg kan rekommendera LAVH eller robothysterektomi om du har ärrvävnad på bäckenorganen från tidigare operationer eller från endometrios.

Efter ingreppet

Efter operationen kommer du att vara i ett återhämtningsrum i en till två timmar och på sjukhuset över natten. En del kvinnor kan åka hem samma dag som operationen.

Du kommer att ta medicin mot smärta. Ditt vårdteam kommer att uppmuntra dig att resa dig upp och röra på dig så snart du kan.

Det är normalt att ha blodiga flytningar i flera dagar till veckor efter en hysterektomi, så du måste bära bindor.

Återhämtning och utsikt

Hur du kommer att må fysiskt

Återhämtningen efter vaginal hysterektomi är kortare och mindre smärtsam än efter en abdominell hysterektomi. En fullständig återhämtning kan ta tre till fyra veckor.

Även om du känner dig återhämtad ska du inte lyfta något tungt – mer än 9,1 kilo (20 pund) – eller ha vaginalt samlag förrän sex veckor efter operationen.

Kontakta din läkare om smärtan förvärras eller om du utvecklar illamående, kräkningar eller blödningar som är kraftigare än en menstruation.

Hur du kommer att känna dig känslomässigt efter en vaginal hysterektomi

Efter en hysterektomi kan du känna lättnad eftersom du inte längre har kraftiga blödningar eller bäckensmärtor.

För de flesta kvinnor sker ingen förändring i sexuell funktion efter hysterektomi. Men för vissa kvinnor uppstår ökad sexuell tillfredsställelse efter hysterektomi – kanske för att de inte längre har smärta under samlag.

Du kan känna en känsla av förlust och sorg efter hysterektomi, vilket är normalt. Eller så kan du ha depression relaterad till förlusten av din fertilitet, särskilt om du är ung och hoppades på en framtida graviditet. Om sorg eller negativa känslor stör din njutning av vardagen, tala med din läkare.

Resultat

Efter en hysterektomi kommer du inte längre att ha mens eller kunna bli gravid.

Om du har opererat bort dina äggstockar men inte nått klimakteriet kommer du att börja klimakteriet direkt efter operationen. Du kan få symtom som vaginal torrhet, värmevallningar och nattliga svettningar. Din läkare kan rekommendera mediciner för dessa symtom. Din läkare kan rekommendera hormonbehandling även om du inte har några symtom.

Om dina äggstockar inte togs bort under operationen – och du fortfarande hade mens före operationen – fortsätter dina äggstockar att producera hormoner och ägg tills du når naturligt klimakterium.

När ska man ringa doktorn

Efter en vaginal hysterektomi är det viktigt att vara uppmärksam på eventuella tecken på komplikationer eller ovanliga symtom som kan uppstå under återhämtningsperioden. Om du upplever kraftig blödning som inte avtar, svår smärta som inte lindras av smärtstillande mediciner, feber över 38°C, ökad rodnad, svullnad eller dränering från operationsområdet, eller andra oroande symtom som andningssvårigheter eller svårighet att urinera, ska du omedelbart kontakta din läkare. Att vara proaktiv med att rapportera symtom till din läkare kan bidra till att identifiera och behandla eventuella komplikationer tidigt och säkerställa en smidig återhämtningsprocess.