Åderbråck

13 mars 2024
Åderbråck är svullna blodkärl som dyker upp precis under hudens yta i underkroppen. När dina venväggar är svaga och dina klaffar inte fungerar som de ska, backar blodet upp i venen. Detta orsakar de blå och lila utbuktningarna du ser på dina ben, fötter eller vrister. Flera behandlingsalternativ kan fungera, men åderbråck kan komma tillbaka.

Vad är åderbråck?

Åderbråck är svullna, vridna blodkärl som buktar ut precis under hudens yta. Dessa blå eller lila utbuktningar dyker vanligtvis upp i benen, fötterna och vristerna. De kan vara smärtsamma eller kliande. Spindelådror, som kan omge åderbråck, är mindre röda eller lila linjer som syns nära hudens yta.

Även om de kan vara fula och obekväma är åderbråck inte farliga för de flesta. I vissa fall kan allvarliga åderbråck leda till allvarliga hälsoproblem, såsom blodproppar. Du kan lindra de flesta åderbråckssymtom hemma eller så kan din vårdgivare behandla dem med injektioner, laserterapi eller kirurgi.

Vad är skillnaden mellan åderbråck och spindelådror?

Åderbråck och spindelådror är båda typer av venös sjukdom, men de ser olika ut. Spindelådror är mindre och tunnare än åderbråck. De ser ut som röda eller blå spindelnät eller grenar från ett träd, och de ligger nära hudens yta.

Spindelådror är vanligtvis inte smärtsamma. De kan dyka upp var som helst på kroppen, oftast bakom knät, på fötterna eller i ansiktet. Åderbråck uppträder vanligtvis på dina fötter och ben.

Vem är benägen att få åderbråck?

Vem som helst kan utveckla åderbråck. Vissa faktorer ökar risken för att utveckla åderbråck, bland annat:

• Ålder: På grund av åldringsprocessen fungerar inte venväggar och klaffar lika bra som de en gång gjorde. Venerna förlorar sin elasticitet och stelnar.
  • Kön: Kvinnliga hormoner kan göra att venernas väggar sträcker sig. Personer som är gravida, tar p-piller eller går igenom klimakteriet har en högre risk för åderbråck på grund av förändringar i hormonnivåerna.
  • Familjehistoria: Detta tillstånd kan ärftas (går i arv).
  • Livsstil: Att stå eller sitta under långa perioder minskar cirkulationen. Att bära begränsande kläder, som gördlar eller byxor med snäva midjeband kan minska blodflödet.
  • Allmän hälsa: Vissa hälsotillstånd, såsom svår förstoppning eller vissa tumörer, ökar trycket i venerna.
  • Tobaksbruk: Personer som använder tobaksprodukter är mer benägna att utveckla åderbråck.
  • Vikt: Övervikt sätter press på blodkärlen.

Hur vanligt är åderbråck?

Åderbråck är mycket vanliga. Ungefär 1/3 av alla vuxna har åderbråck. De är vanligare hos personer som tilldelats kvinnligt kön vid födseln än hos personer som tilldelats manligt kön vid födseln.

Symtom och orsaker

Vilka är symtomen på åderbråck?

Det mest igenkännliga tecknet på åderbråck är en knotig, blå eller lila ven precis under hudens yta. Symtomen inkluderar:

• Utbuktande vener: Vridna, svullna, repliknande ådror är ofta blå eller lila. De dyker upp precis under hudytan på dina ben, vrister och fötter. De kan utvecklas i kluster. Små röda eller blå linjer (spindelådror) kan dyka upp i närheten.
  • Tunga ben: Musklerna i benen kan kännas trötta, tunga eller tröga, särskilt efter fysisk aktivitet.
  • Klåda: Området runt åderbråck kan klia.
  • Smärta: Benen kan vara smärtsamma, värkande eller ömma, särskilt bakom knäna. Du kan få muskelkramper.
  • Svullnad: Dina ben, vrister och fötter kan svullna och bulta.
  • Missfärgningar och sår i huden: Om åderbråck inte behandlas kan de orsaka bruna missfärgningar på huden. Svåra åderbråck kan orsaka venösa sår på huden.

Var brukar åderbråck uppstå?

Oftast utvecklas åderbråck på den nedre halvan av kroppen, vanligtvis på vader, vrister och fötter. De kan också utvecklas i bäckenområdet (bäckenträngselsyndrom), särskilt hos personer som har fått barn. Åderbråck i testiklarna (varicocele) kan leda till infertilitet.

Vad orsakar åderbråck?

Åderbråck uppstår när väggarna i dina vener försvagas. När blodtrycket i venen ökar gör de försvagade väggarna att venen blir större. När venen sträcks ut kan klaffarna som håller blodet i en riktning i venen inte fungera som de ska. Trögt blod backar upp eller samlas i venen, vilket gör att venen sväller, buktar ut och vrider sig.

Venväggar och klaffar kan bli svaga av flera anledningar, bland annat:

• Hormoner.
  • Åldringsprocessen.
  • Övervikt.
  • Begränsande klädsel.
  • Tryck inuti venen från att stå under långa perioder.

Diagnos och tester

Hur diagnostiseras åderbråck?

Åderbråck ligger nära hudytan och är lätta att se. Vårdgivare kan diagnostisera tillståndet under en fysisk undersökning. De kommer att känna dina vener och undersöka dem medan du sitter och står.

För att se detaljerade bilder av dina vener och kontrollera om det finns komplikationer kan din vårdgivare rekommendera ett ultraljud. Detta säkra, smärtfria test använder ljudvågor för att producera bilder av vävnader inuti din kropp. Ultraljud kan visa blodproppar och hur dina klaffar fungerar.

Hantering och behandling

Vad är behandlingen för åderbråck?

Även om det inte finns något botemedel mot åderbråck kan dessa behandlingar minska deras utseende och lindra obehag:

• Höjd: För att öka blodflödet och minska trycket i venerna bör du höja benen över midjan flera gånger under dagen.
  • Elastiska strumpor: Stödjande strumpor eller strumpor komprimerar dina vener och minskar obehag. Kompressionen hindrar dina vener från att sträcka sig och hjälper blodflödet.
  • Injektionsbehandling (skleroterapi): Under skleroterapi injicerar en vårdgivare en lösning i din ven. Lösningen gör att venväggarna klibbar ihop. Så småningom förvandlas din ven till ärrvävnad och bleknar bort.
  • Laserterapi: I en minimalinvasiv procedur som kallas endovenös termisk ablation använder vårdgivare en kateter (en lång, tunn slang) och laser för att stänga av en skadad ven.
  • Venkirurgi: Under dessa procedurer, även kallade ligering och strippning, binder kirurgen av din drabbade ven (ligering) för att stoppa blod från att samlas. Kirurgen kan ta bort (strippa) venen för att förhindra att åderbråck återkommer.

Komplikationer/biverkningar av behandlingen

Hälften av de som opereras får åderbråck igen inom fem år, och åderbråck kan uppstå igen även efter endovenös ablation.

Potentiella biverkningar av dessa behandlingar inkluderar:

• Ärrbildning.
  • Brännskador på huden.
  • Infektion.
  • Skada på en nerv.
  • Djup ventrombos (en blodpropp i en ven djupt inne i kroppen).

Skleroterapi kan orsaka biverkningar som inkluderar:

• Rodnad eller blåmärken i några dagar där en nål gick in i huden.
  • Bruna områden (i flera månader) på huden där nålen vidrört.
  • Klumpar eller hårdhet i några månader.

Med skleroterapi kan nya åderbråck uppstå och behöva behandling.

Förebyggande

Hur kan jag förebygga åderbråck?

Du kanske inte kan förebygga åderbråck. Du kan minska dina chanser att utveckla dem genom att leva en aktiv och hälsosam livsstil. Vårdgivare rekommenderar många av samma åtgärder för att förebygga och behandla åderbråck:

• Undvik långa perioder av stående: För att uppmuntra blodflödet bör du ta regelbundna pauser för att stretcha och gå runt, särskilt om du har ett jobb som kräver att du är på fötterna.
  • Lyft upp benen: Att höja fötterna över midjan hjälper blodet att flöda till hjärtat.
  • Behåll en hälsosam vikt: Att bli av med överflödiga kilon minskar trycket i blodkärlen.
  • Sluta använda tobak: Rökning skadar blodkärlen, minskar blodflödet och orsakar ett brett spektrum av hälsoproblem.
  • Håll dig aktiv: För att förbättra cirkulationen, rör på dig ofta och undvik att sitta stilla under längre perioder.
  • Prova kompressionsstrumpor:  Stödstrumpor och strumpbyxor komprimerar dina vener och hjälper blodet att cirkulera, vilket kan förhindra att åderbråck förvärras.
  • Bär kläder som sitter ordentligt: För att uppmuntra blodflödet, se till att ditt midjeband inte är för hårt.

Utsikter / Prognos

Hur ser utsikterna ut för personer med åderbråck?

Vanligtvis är åderbråck inte farliga och orsakar inte långsiktiga hälsoproblem. De flesta personer med tillståndet är bekymrade över hur åderbråck ser ut. De kan uppleva obehag men utvecklar inga komplikationer.

Hur länge åderbråck varar

För det mesta försvinner åderbråck som uppstår när du är gravid av sig själv inom två eller tre veckor efter att du har fött ditt barn. För andra människor kan åderbråck fortsätta att komma tillbaka efter behandlingen.

Vilka är komplikationerna med åderbråck?

Åderbråck kan orsaka sår (öppna sår), blödningar och missfärgning av huden om de inte behandlas. Svåra åderbråck kan vara ett tecken på kronisk venös insufficiens. Detta tillstånd påverkar dina veners förmåga att pumpa blod till hjärtat.

Personer som har åderbråck kan vara mer benägna att utveckla blodproppar. Det är viktigt att berätta för din vårdgivare om åderbråck. Din vårdgivare bör utvärdera och övervaka dig med avseende på koagulationsrubbningar såsom:

• Ytlig tromboflebit: Blodproppar kan bildas inuti åderbråck och orsaka ett tillstånd som kallas ytlig venös trombos eller ytlig tromboflebit. Tromboflebit är smärtsamt men är vanligtvis inte farligt. Det är också behandlingsbart.
  • Djup ventrombos (DVT): Personer med åderbråck har en högre risk för djup ventrombos, en blodpropp i en ven djupt inne i kroppen.
  • Lungemboli: En blodpropp i kroppen (vanligtvis till följd av DVT) kan fastna i lungan. Lungemboli är ett livshotande tillstånd som kräver omedelbar behandling.

Återkommer åderbråck efter behandling?

Även om behandlingarna är effektiva kan åderbråck komma tillbaka. De är mer benägna att komma tillbaka hos personer som blir gravida efter behandlingen. Du har större chans att åderbråck återkommer om du har fetma eller har en stillasittande livsstil.

Att leva med

När ska jag prata med min läkare om åderbråck?

Även om åderbråck vanligtvis inte är farliga, bör du besöka din vårdgivare för en undersökning. Om du är orolig för hur åderbråck ser ut, eller om de är obekväma, kan behandlingar hjälpa. Du bör kontakta din vårdgivare så snart som möjligt om huden eller venerna är:

• Blödning.
  • Missfärgade.
  • Smärtsam, röd eller varm vid beröring.
  • Svullen.

Miljontals människor lever med åderbråck. För de flesta människor orsakar åderbråck inga allvarliga hälsoproblem. Livsstilsförändringar och huskurer kan lindra symtomen och förhindra att de förvärras. Prata med din vårdgivare om säkra, minimalt invasiva behandlingar som kan minska smärta och förbättra utseendet på åderbråck.

När ska jag åka till akuten?

Ring 112 om du har ett åderbråck som blöder kraftigt.

Vilka frågor ska jag ställa till min läkare?

• Vilken behandling är bäst för mig?
  • Kan du göra behandlingar på din mottagning?
  • Vilken är den mest kostnadseffektiva behandlingen?