Venös sjukdom

13 mars 2024
Venös sjukdom är en sjukdom som påverkar dina vener. Vener spelar en viktig roll för att cirkulera blodet genom kroppen. De för blodet tillbaka till ditt hjärta. Men när något försvagar eller skadar en ven fungerar det inte som det ska. Olika behandlingar kan hjälpa, och det finns saker du kan göra för att hjälpa dig själv.

Vad är venös sjukdom?

Venös sjukdom är ett tillstånd som påverkar venerna i kroppen. Vener är flexibla, ihåliga rör som är en del av cirkulationssystemet som transporterar blod genom kroppen. Vener för syrefattigt blod tillbaka till hjärtat, som pumpar blodet. Artärer transporterar syrerikt blod bort från ditt hjärta.

Vener har klaffar (ventiler) inuti som öppnas när dina muskler drar ihop sig. Detta gör att blodet kan röra sig genom dina vener. När dina muskler slappnar av stängs klaffarna och håller blodet flödande i en riktning.

Om en venös sjukdom skadar klaffarna i venerna kan det hända att klaffarna inte stängs helt. Detta gör att blodet kan läcka bakåt eller rinna i båda riktningarna.

Typer av venös sjukdom

Venösa sjukdomar inkluderar:

• Blodproppar: Dessa kan inträffa i dina ben, armar, vener i dina inre organ (njure, mjälte, tarmar, lever och bäckenorgan), i din hjärna (cerebral ventrombos), i dina njurar (njurventrombos) eller i dina lungor (lungemboli).
  • Djup ventrombos (DVT): Detta är en blodpropp som uppstår i en djup ven (inklusive armar och ben). Djup ventrombos i sig är inte livshotande. Blodproppen har dock potential att bryta sig loss och färdas genom blodomloppet, där den kan fastna i lungans blodkärl och bli en lungemboli. Detta kan vara ett livshotande tillstånd.
  • Ytlig tromboflebit: Detta är en blodpropp som utvecklas i en ven nära hudytan. Dessa typer av blodproppar färdas vanligtvis inte till lungorna om de inte först rör sig från ditt ytliga system till ditt djupa venösa system. Vanligtvis orsakar de dock smärta.
  • Kronisk venös insufficiens: Detta tillstånd orsakar ansamling av blod, kronisk bensvullnad, ökat tryck, ökad pigmentering eller missfärgning av huden och bensår som kallas venösa stassår.
  • Åderbråck och spindelådror: Dessa är onormala, vidgade blodkärl som uppstår på grund av försvagning i blodkärlsväggen.
  • Venösa sår: Sår är sår eller öppna sår som inte läker eller fortsätter att återkomma. Venösa stassår uppstår oftast nedanför knät, på insidan av benet, strax ovanför fotleden.
  • Arteriovenösa fistlar: Dessa är artärer och vener som ansluter till varandra direkt, utan något däremellan. Detta är onormalt.

Symtom och orsaker

Vilka är symtomen?

Symtom på venös sjukdom inkluderar dessa problem i dina ben eller armar:

• Smärta, kramper eller obehag.
  • Rodnad eller värme.
  • Tyngd.
  • Klåda eller brännande känsla.
  • Bula.
  • Utbuktande vener.

Vad orsakar venös sjukdom?

Orsaker till venös sjukdom inkluderar:

• Problem med hur dina vener bildades när du föddes.
  • Skada.
  • Andra venösa sjukdomar.
  • Svaga blodkärlsväggar på grund av graviditet, åldrande, cystor eller tumörer.
  • Högt blodtryck.

Vilka är riskfaktorerna för venös sjukdom?

Riskfaktorer för venös sjukdom inkluderar:

• Familjehistoria av venös sjukdom.
  • Graviditet.
  • Att ha ett BMI (body mass index) högre än 30.
  • Att vara kvinna eller tilldelad kvinna vid födseln (AFAB).
  • Att sitta eller stå under långa perioder.
  • Tar p-piller eller hormonbehandling.
  • Användning av tobaksprodukter.

Vilka är komplikationerna av venös sjukdom?

Vissa venösa sjukdomar kan leda till andra problem.

• Ytlig tromboflebit: Djup ventrombos.
  • Djup ventrombos: Kronisk venös insufficiens eller lungemboli.
  • Lungemboli: Pulmonell hypertoni.
  • Åderbråck: Ytlig tromboflebit eller venösa sår.
  • Venösa sår: Infektioner, som kallbrand.

Diagnos och tester

Hur diagnostiseras venös sjukdom?

En vårdgivare kommer att granska din medicinska historia, inklusive din familjs medicinska historia. De kommer också att göra en fysisk undersökning och beställa alla tester du kan behöva.

Vilka tester kommer att göras för att diagnostisera venös sjukdom?

Tester för att diagnostisera venös sjukdom inkluderar:

• Ankel-brachialindex (ABI).
  • Ultraljud.
  • Intravaskulärt ultraljud (IVUS).
  • Datortomografi (CT).
  • Magnetisk resonanstomografi (MRT).
  • Angiografi.

Hantering och behandling

Hur behandlas venös sjukdom?

Behandlingar för venösa sjukdomar inkluderar:

• Läkemedel.
  • Kompressionsstrumpor eller bandage.
  • Livsstilsförändringar, som att äta mat med mindre fett, motionera mer och sluta med tobaksprodukter.
  • Ingrepp eller operationer.

Flera icke-kirurgiska och kirurgiska behandlingsalternativ finns tillgängliga för varje typ av venös sjukdom. Målet med behandlingen är att minska symtomen och minska risken för komplikationer. Din vårdgivare kommer att rekommendera det behandlingsalternativ som är rätt för dig.

Innan du väljer någon behandling är det viktigt att diskutera de potentiella fördelarna, riskerna och biverkningarna med din vårdgivare. Du kommer att få specifika riktlinjer som hjälper dig att förbereda dig för ditt ingrepp, samt specifika instruktioner för att hjälpa dig att återhämta dig.

Specifika läkemedel/procedurer som används

Läkemedel och procedurer varierar beroende på vilken typ av venös sjukdom det rör sig om. Behandling av venös sjukdom kan omfatta:

• Antikoagulantia.
  • Trombolytika.
  • Endovenös ablation av åderbråck (med laser, skleroterapi eller radiofrekvens).
  • Trombektomi.
  • Vena cava-filter.
  • Kirurgi i venen.

Komplikationer/biverkningar av behandlingen

Biverkningar av behandlingen beror på vilken typ av behandling du har. Din vårdgivare kan förklara vilka behandlingar som är lämpliga för den venösa sjukdom du har.

Hur snart efter behandlingen kommer jag att må bättre?

Din vårdgivare kanske kan ge dig en uppskattning av hur snabbt du kommer att må bättre. Alla är olika och olika metoder ger lindring i olika hastigheter.

Förebyggande

Hur kan jag minska risken för venös sjukdom?

Du kan minska risken för sjukdomar genom att förbättra hälsan hos dina vener och resten av ditt kardiovaskulära system (hjärta och blodkärl) genom att:

• Hantera högt blodtryck, högt kolesterol och typ 2-diabetes.
  • Träna 30 till 60 minuter eller mer om dagen de flesta dagar i veckan.
  • Rör på dig varje timme om du sitter och/eller reser.
  • Att inte använda tobaksprodukter.
  • Att hålla sig till en vikt som är hälsosam för dig.
  • Äta mat med låg salthalt och mättat fett.
  • Hantera din stress.

Utsikter / Prognos

Vad kan jag förvänta mig om jag har en venös sjukdom?

Utan behandling kan venös sjukdom förvärras och påverka din livskvalitet. Att få behandling kommer att förbättra dessa saker. Även om ytlig tromboflebit försvinner på några veckor kan det ta längre tid att återhämta sig från andra venösa sjukdomar. En del människor har kronisk venös sjukdom. Det betyder att de hanterar det långsiktigt.

Du kan behöva täta möten med din vårdgivare för att se till att du hanterar den venösa sjukdomen. De kanske vill göra om ultraljud eller göra om andra tester för att jämföra med tidigare testresultat.

Venösa sjukdomar som åderbråck och spindelådror kan komma tillbaka efter behandling. Venösa sår kan också uppstå igen.

Att leva med

Hur tar jag hand om mig själv?

Oavsett om du sitter eller står, gå runt varje timme. Detta främjar ett bra blodflöde genom kroppen. Att undvika tobaksprodukter är ett annat sätt att ta hand om dina blodkärl. Be din vårdgivare om information om program eller produkter som kan hjälpa dig med detta.

När ska jag träffa min vårdgivare?

Gå till alla dina schemalagda möten med din vårdgivare. Kontakta din vårdgivare om du upplever förändringar i dina vanliga symtom eller om de förvärras.

När ska jag åka till akuten?

Få omedelbar hjälp om du blöder för mycket när du tar blodförtunnande läkemedel. Ring också 112 eller ditt lokala nödnummer om du har symtom på lungemboli, till exempel:

• Andfåddhet.
  • Bröstsmärta.
  • Snabba hjärtslag.
  • Hosta.
  • Blåaktig hud.

Vilka frågor ska jag ställa till min läkare?

Frågor att ställa till din leverantör inkluderar:

• Hur långt framskriden är min venösa sjukdom?
  • Vad kan jag göra hemma för att hantera min venösa sjukdom?
  • Behöver jag medicinering eller ett ingrepp för min venösa sjukdom?
  • Finns det behandlingar du kan erbjuda på din mottagning?