Smärta i käken

5 mars 2024
Smärta i käken är ett vanligt problem som drabbar hundratusentals människor i Sverige. Käksmärta kan vara mild eller kan vara svår och påverka din livskvalitet. Många faktorer kan orsaka käksmärta, till exempel tandgnissling, tandköttssjukdom eller tandvärk. Käksmärta kan också vara ett symptom på ett allvarligt problem, inklusive en bruten eller förskjuten käke eller en hjärtinfarkt.

Många saker kan orsaka smärta i käken, men käkledsbesvär är den vanligaste orsaken till att käken gör ont. Andra vanliga orsaker kan vara (överst till vänster), artrit (överst till höger), parodontal sjukdom eller (nedre raden) infektioner som bihåleinflammation eller stelkramp.

Vad är käksmärta?

Käksmärta är ett vanligt problem som drabbar hundratusentals människor i Sverige. Käksmärta kan vara värk, stelhet eller smärta i käkbenet eller området runt öronen. Käksmärtan kan vara lindrig eller svår och påverka din livskvalitet. Många faktorer kan orsaka käksmärta, till exempel tandgnissling, tandköttssjukdom eller tandvärk. Men käksmärta kan också vara ett symptom på ett allvarligt problem, inklusive en bruten eller ur led käke eller en hjärtinfarkt.

Hur känns käksmärta?

Smärta i käken kan kännas som:

• Stelhet i käklederna. Dina käkleder finns på båda sidor av ansiktet, precis framför öronen. De förbinder din underkäke och din skalle. Dina käkleder är anledningen till att du kan röra underkäken upp och ner och från sida till sida.
  • Bultande smärta eller värk i käken.
  • Intensiv smärta i käken efter en skada.
  • Smärta som sprider sig från bröstet eller axlarna till käken. Detta kan vara ett symptom på en hjärtinfarkt. Hjärtinfarkt är en medicinsk nödsituation. Ring 112 om du har detta symptom.
  • Smärta när du försöker öppna munnen (trismus).

Vad indikerar smärta i ena sidan av käken?

Smärta på ena sidan av käkbenet kan vara ett symptom på en käkledssjukdom (TMD) eller tandproblem.

När ska jag oroa mig för käksmärta?

Ibland går en del käksmärta över av sig själv. Prata med en vårdgivare om du har smärta i käken som varar i mer än en vecka.

Andra gånger är käksmärta en medicinsk nödsituation. Ring 112 eller gå till akuten om:

• Du tror att du har brutit käken eller vridit käken ur led.
  • Du har smärta som sprider sig från bröstet till käken.

Vilka är de vanligaste orsakerna till käksmärta?

Käkledsbesvär orsakar ofta käksmärtor. Andra vanliga orsaker är:

• Abscesserad tand: En abscesserad tand är en ficka med var runt en tand som orsakas av en bakteriell infektion. En abscesserad tand kan orsaka smärta i käken.
  • Artrit: Artrit påverkar dina leder. Dina leder kan bli inflammerade eller börja brytas ner. Om du har artrit kan det påverka käkleden och orsaka smärta i käken.
  • Bruxism (tandgnissling): Att gnissla tänder regelbundet kan påverka käkleden och musklerna, vilket kan orsaka smärta i käken.
  • Tandköttssjukdom (parodontal): En infektion i tandköttet som orsakas av dålig tandvård kan orsaka smärta i käken.
  • Infektioner: Bakteriella infektioner som bihåleinflammation eller stelkramp kan orsaka käksmärta.
  • Påssjuka: Påssjuka är en smittsam sjukdom som kan orsaka käksmärta eftersom sjukdomen får spottkörtlarna att svullna. Spottkörtlarna sitter mellan öronen och käken.
  • Trauma: Du har skadat käken, bland annat genom att bryta käken eller vrida käken ur led. En käke ur led uppstår när ditt underkäksben rör sig ut ur en av dina käkleder. En bruten eller ur led käke är en medicinsk nödsituation som kräver omedelbar behandling.

Hur behandlar vårdgivare käksmärta?

Det beror på varför du har ont i käken. Om du har en bruten käke kan du behöva opereras. Om din käke gör ont på grund av att du har en tandböld eller tandlossning behöver du tandvård. Om du har TMD (kallas ibland TMJ) kan en leverantör rekommendera att du provar följande:

• Äta mjuk mat.
  • Applicera värme eller kyla på käken.
  • Gör mjuka stretchövningar för att slappna av och stärka dina käkmuskler.
  • Tar receptfria icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID).
  • Sluta göra saker som att bita ihop käkarna, bita på naglarna eller gnissla tänder.

Vilka är medicinska behandlingar för käksmärta orsakad av TMD?

Vårdgivare kan använda följande behandlingar:

• Muskelavslappnande medel.
  • Sjukgymnastik eller övningar för att lindra spända käk- och nackmuskler.
  • Tandskydd eller annan tandreglering för att skydda dina tänder, leder och muskler om du gnisslar tänder.

Kan jag förebygga käksmärtor?

Du kan förebygga käksmärta genom att:

• Skydda käken från skador: Använd säkerhetsbälte när du kör eller åker i ett fordon. Använd skyddande huvudbonader om du utövar kontaktsporter där någon eller något kan slå dig mycket hårt i käken.
  • Ta hand om dina tänder: Borsta tänderna och använd tandtråd och gå på regelbundna tandkontroller.
  • Hantera din stress: Du kan ha ont i käken eftersom du gnisslar tänder.

När ska jag ringa en vårdgivare om problem med käksmärta?

Du bör prata med en vårdgivare om du har käksmärtor som varar mer än en vecka.

Svår käksmärta från en bruten eller ur led käke är en medicinsk nödsituation. På samma sätt kan svår smärta som börjar i bröstet och axlarna och flyttar sig till käken vara ett symtom på hjärtinfarkt. Ring 112 om du tror att din käke är trasig eller ur led eller om du har symtom på hjärtinfarkt.