Bartholincysta

6 mars 2024
Bartholincysta är en cysta som bildas i en av Bartholins körtlar, vilka är belägna vid ingången till kvinnans vagina. En cysta uppstår när körtelns utförsgång blockeras, vilket leder till att sekret ansamlas och bildar en svullnad. Oftast är Bartholincystor smärtfria och kanske inte kräver behandling om de inte orsakar obehag.

Bartholincysta

En Bartholincysta utvecklas när en blockering uppstår i en Bartholin-körtel i slidan vilket kallas Bartolinit. Denna blockering orsakar en knöl som kan orsaka irritation och smärta vid promenader, sittande eller sex. Bartholincystor kan försvinna av sig själva med tiden. Om den blir smittad kan den behöva behandlas av en vårdgivare.

En Bartholincysta är en icke-cancerös knöl under huden på dina blygdläppar. Det kan orsaka smärta och irritation.

Vad är en Bartholin-cysta?

En Bartholincysta (eller vulvacysta) är en typ av vaginalcysta som bildas på vardera sidan av blygdläpparna (vaginala läppar) nära slidöppningen. Den är uppkallad efter Bartholin-körtlarna, som är två små körtlar som producerar vätskan (slemmet) som hjälper till att smörja slidan. Blygdläpparna och Bartholins körtlar är en del av vulvan i det kvinnliga reproduktionssystemet.

En Bartholincysta uppstår när en blockering sker vid öppningarna av en av dessa körtlar, vilket gör att slemmet byggs upp och bildar en knöl. Det förekommer vanligtvis bara på en av de två Bartholin-körtlarna. Vissa Bartholincystor är små och orsakar ingen smärta. Om cystan blir infekterad med bakterier kan en böld bildas. När de är infekterade kan Bartholincystor vara smärtsamma och kan kräva medicinsk behandling.

Hur ser en Bartholincysta ut?

Bartholincystor kommer att se ut som runda knölar under huden på läpparna i slidan (blygdläpparna). De är ofta smärtfria. Vissa kan bli röda, ömma och svullna om en infektion uppstår. Andra Bartholin-cystor kan se ut som om de är fyllda med var eller vätska. Bartholincystor kan vara små som en ärta eller bli stora som en golfboll. Cystan kan få ena sidan av blygdläpparna att se större ut eller se skev ut.

Vem får Bartholin-cystor?

Bartholincystor förekommer hos cirka 2 % av alla kvinnor någon gång i livet. De är vanligare hos kvinnor i fertil ålder. Risken för att utveckla en Bartholincysta minskar efter klimakteriet.

Symtom och orsaker

Vad orsakar en Bartholin-cysta?

Vårdgivare vet inte varför vissa kvinnor är predisponerade för att få Bartholin-cystor. Några orsaker till Bartholin-cystor är:

• Skada, irritation eller extra tillväxt av huden i vulvaområdet i slidan.
  • Klamydia, gonorré eller andra sexuellt överförbara infektioner (STI).
  • Bakteriella infektioner som Escherichia (E. coli).

Vilka är symtomen på en Bartholin-cysta?

Många Bartholincystor är små och ger inga andra symtom än mindre irritation. Om en Bartholincysta bildar en abscess (infektion) kan symtomen vara:

• Obehag och smärta vid sex, promenader, sittande eller när du sätter in en tampong eller torkar av dig efter toalettbesök.
  • Svullnad och ömhet i området.
  • Feber eller frossa.
  • Rodnad.
  • Dränage från cystan.
  • Förändring i storlek (cystan blir större).

Är en Bartholincysta smittsam?

De flesta Bartholin-cystor blir inte infekterade och kan inte spridas vid hud-mot-hud-kontakt. Sexuellt överförbara infektioner (STI) kan vara en orsak till Bartholin-cystor. Dessa är smittsamma.

Orsakas Bartholincystor av en infektion?

Bartholincystor kan orsakas av E. coli och andra bakterieinfektioner eller sexuellt överförbara infektioner (STI) som gonorré och klamydia. Dessa bakterier kan täppa till Bartholinkörteln och leda till en cysta.

Diagnos och tester

Hur diagnostiseras en Bartholincysta?

För att diagnostisera en Bartholin-cysta kommer en vårdgivare att göra en fysisk undersökning. De kommer att titta på storleken på cystan och leta efter tecken på infektion. Om cystan ger flytningar kan din vårdgivare testa vätskan för sexuellt överförbara infektioner (STI) eller andra bakteriella infektioner.

Finns det några andra tester som gjorts för att diagnostisera Bartholin-cystor?

Hos kvinnor äldre än 40 år kan vårdgivare utföra ett test som kallas biopsi för att utesluta cancer i vulvan. Under detta test kommer din vårdgivare att ta bort ett litet vävnadsprov från cystan och titta på det i mikroskop.

En cysta i Bartholinkörteln kan behöva opereras bort om din vårdgivare anser att den kan vara cancerogen. Det är sällsynt att cancer utvecklas i Bartholinkörteln, men det är vanligare om du är över 60 år.

Hantering och behandling

Vilka är behandlingarna för en Bartholin-cysta?

Behandling av Bartholincystor beror på symtomen. Om en cysta är liten, smärtfri och inte verkar infekterad kanske den inte behöver behandlas.

Om symtomen kvarstår eller cystan växer kan du utveckla en abscess (infektion). I svåra fall kan abscesser behöva dräneras kirurgiskt.

Behandlingsalternativen kan omfatta:

• Sittbad: Sitt i ett badkar med 3 till 4 tum varmt vatten några gånger om dagen i flera dagar. Detta kan ge tröst och främja läkning. Det kan också hjälpa den infekterade cystan att spricka och rinna ut av sig själv.
  • Receptfria smärtstillande läkemedel: Ta enligt anvisningarna för smärtlindring och obehag.
  • Antibiotika: Om din cysta blir infekterad eller tester visar att du har en sexuellt överförbar infektion (STI) kan din vårdgivare ordinera antibiotika.
  • Kirurgiskt dränage: Om din cysta är stor och infekterad kan kirurgi göras för att dränera vätskan. En liten slang som kallas kateter kommer att föras in i cystan. Katetern lämnas vanligtvis på plats i flera veckor för att möjliggöra fullständig dränering.
  • Marsupialisation: Cystan öppnas kirurgiskt och dräneras. Sedan syr kirurgen ihop kanterna på cystväggen för att bilda en permanent öppen ficka eller “påse” för kontinuerlig dränering. Detta är ofta till hjälp vid återkommande Bartholin-cystor.
  • Avlägsnande av Bartholins körtel: I extremt sällsynta fall där behandlingen inte fungerar kan din vårdgivare kirurgiskt ta bort Bartholin-körtlarna.

Behandling av en Bartholin-cysta bör ledas av din vårdgivare. Även om det är ett behandlingsalternativ som kan göras hemma, är det bäst att prata med din vårdgivare först. Försök inte dränera eller klämma på en cysta eftersom det kan orsaka infektion och förvärra dina symtom.

Hur hanterar jag symtomen på en Bartholin-cysta?

För att hantera symtomen på en Bartholin-cysta kan huskurer som att blötlägga i ett varmt bad flera gånger om dagen (ett sittbad) och ta receptfria smärtstillande medel hjälpa mot obehag. Bartholincystor har en god chans att lösa sig av sig själva utan medicinsk behandling. Om cystan blir smärtsam eller infekterad, kontakta din vårdgivare.

Försvinner Bartholin-cystor av sig själva?

Det är vanligt att Bartholincystor försvinner av sig själva. De flesta vårdgivare rekommenderar sittbad för att hantera symtomen. Om en cysta dräneras eller spricker av sig själv är det OK. Håll området rent och torrt för att minimera smittspridning. Kläm eller dränera inte en Bartholincysta själv eftersom det kan orsaka infektion. Kontakta din vårdgivare om cystan blir smärtsam, infekterad eller varar i flera veckor utan tecken på förbättring.

Hur länge varar en Bartholin-cysta?

Hur länge du kan förvänta dig att ha en Bartholincysta varierar beroende på dess storlek och om den blir infekterad. Vanligtvis försvinner cystorna helt inom några veckor. När cystan har undersökts kommer din vårdgivare att kunna uppskatta hur länge dina symtom kommer att pågå.

Vad kommer ut ur en Bartholin-cysta när den öppnas?

En Bartholincysta kan vara fylld med var, slem, bakterier, blod eller annan vätska. Denna urladdning kan vara tjock och variera i färg från ljusgul till brun eller röd. Infekterade Bartholin-cystor kan ha en obehaglig lukt när de spricker. Det är viktigt att hålla området rent och utöva god hygien i det drabbade området.

Ska jag poppa en Bartholin-cysta?

Du ska aldrig klämma, poppa eller föra in vassa föremål som nålar i en cysta för att tvinga den att öppna sig. Detta kan orsaka skador och sprida infektioner. Det är normalt att en Bartholincysta rinner av sig själv efter flera dagars behandling (t.ex. efter sittbad eller med antibiotika).

Förebyggande

Kan en Bartholincysta förebyggas?

Vårdgivare vet inte varför de flesta Bartholin-cystor uppstår, så du kan vanligtvis inte förhindra dem. Du kan minska risken för att utveckla en cysta orsakad av könssjukdomar (sexuellt överförbara infektioner) genom att använda kondom under sex. Goda hygienrutiner kan hjälpa till att förhindra infektion av en cysta innan den bildar en böld.

Hur kan jag minska risken för att få en Bartholin-cysta?

Du kan inte förhindra att en Bartholin-cysta utvecklas, men du kan minska risken för komplikationer som orsakar infektioner, som att upprätthålla goda hygienrutiner och bära kondom under sex.

Kan en Bartholin-cysta fortsätta att komma tillbaka?

Ja, det finns en del kvinnor som får återkommande Bartholin-cystor. Vårdgivare är inte säkra på varför detta händer. Bartholinkörtelcystor är relativt lätta att behandla, men din vårdgivare kan behöva mer intensiv behandling för återkommande cystor.

Att leva med

När ska jag ringa vårdgivaren?

Kontakta din vårdgivare om du har en smärtsam knöl på vardera sidan av blygdläpparna som inte försvinner inom några dagar efter hemvård – till exempel att ta ett sittbad. Om du misstänker infektion eller om din smärta är svår, boka tid hos din vårdgivare.

Om du är äldre än 40 år kan en cysta i slidan vara ett tecken på ett allvarligare problem. Kontakta i så fall din vårdgivare omedelbart.

Kan en hormonobalans orsaka en Bartholin-cysta?

Hormonförändringar och obalanser på grund av menstruation (mens) kan orsaka vaginal torrhet och andra symtom. Det verkar inte som om detta kan orsaka en Bartholincysta.

Orsakar endometrios Bartholin-cystor?

Bartholincystor orsakas inte av endometrios. Om du är orolig för biverkningarna av endometrios, tala med din vårdgivare.

Kan stress orsaka en Bartholin-cysta?

Det är inte känt om stress kan orsaka Bartholin-cystor. Orsaken till Bartholins cystor kan vara bakterieinfektioner, sexuellt överförbara infektioner eller skador på underlivet.

Är en Bartholincysta en könssjukdom?

En Bartholincysta är inte en sexuellt överförbar infektion (STI). En av orsakerna till en Bartholincysta är könssjukdomar, men cystan i sig anses inte vara en könssjukdom.