Vaginal lukt

5 mars 2024
Alla vaginor - inklusive friska - har en vaginal lukt. Din vaginala doft kan förändras som svar på sex, menstruation, graviditet etc. En stark, obehaglig vaginal lukt med flytningar kan dock vara ett tecken på ett hälsoproblem som vaginit. En antibiotikakur är ofta allt som behövs för att behandla tillståndet och bli av med lukten.

Vad är onormal vaginal lukt?

Alla vaginor producerar naturligt dofter. Lukterna som din vagina avger kommunicerar information om din livsstil, aktiviteter och allmänna hälsa. Till exempel varierar vaginal lukt ofta under din menstruationscykel. Vaginala flytningar luktar ofta mest uttalat mitt i cykeln. Din vagina kan avge en starkare lukt efter samlag eller ett träningspass. Alla vaginor har en unik doft, och det är helt normalt.

En stark, obekant och obehaglig lukt – särskilt en som fortsätter i flera dagar och luktar fisk – är inte normalt. En illaluktande vaginal lukt kan vara ett symptom på ett hälsoproblem, särskilt när den åtföljs av andra symtom som gråvita vaginala flytningar, sveda och klåda.

Vad orsakar vaginal lukt?

Din vaginala lukt beror ofta på ditt pH-värde eller hur sur din vagina är. Olika typer av bakterier lever i slidan. De utgör det som kallas din vaginala flora. Dessa bakterier finns i en känslig balans för att hålla din vagina på rätt surhetsgrad (pH). Att ha ett hälsosamt pH-värde förhindrar infektioner som orsakar en dålig vaginal lukt. Å andra sidan kan obalans i din vaginala flora göra att din vagina luktar fisk, unket eller allmänt obehagligt.

Vaginala normala lukter

Många vaginala lukter signalerar kortsiktiga förändringar i din pH-nivå och är ingen anledning till oro. Till exempel:

• En vaginal lukt som luktar lite surt eller syrligt kan vara ett tecken på att pH-värdet i din vaginala bakterieflora är något surare än vad som är normalt. Denna lukt är förknippad med de goda bakterierna i din vagina, laktobaciller. Vissa beskriver lukten som jästaktig, liknande surdegsbröd.
  • En lätt söt eller bittersöt lukt, som melass eller pepparkakor, kan också vara ett tecken på att dina pH-nivåer har förändrats.
  • Dina flytningar kan lukta lite metalliskt – som kopparslantar – när du har mens. Detta beror på att mensblod innehåller järn.
  • En vagina som luktar ammoniak kan vara ett tecken på att det finns urinrester på ditt könsorgan (vulva) eller att du är uttorkad.
  • En skunkliknande doft eller en lukt som liknar kroppslukt kan vara ett tecken på att du är stressad och att dina svettkörtlar arbetar övertid.

Tillfällig vaginal lukt är vanligt och går ofta över av sig själv. Lukter kan vara relaterade till hormonella förändringar eller till och med kost. Till exempel kan livsmedel med stark lukt, som vitlök eller fisk, orsaka luktförändringar i slidan.

En obehaglig lukt som inte försvinner kan dock vara ett tecken på ett underliggande tillstånd som kräver läkarvård.

Onormala vaginala lukter

En obalans i dina vaginala bakterienivåer kan leda till infektion och inflammation, ett tillstånd som kallas vaginit. De vanligaste typerna av vaginit som orsakar obehaglig vaginal lukt ger också andra symtom, som en onormal vaginal flytning.

De vanligaste orsakerna till obehaglig vaginal lukt är:

• Bakteriell vaginos (BV): En infektion som orsakas av en obalans i slidans flora. BV är ansvarig för den fisklukt som oftast förknippas med obehaglig vaginal lukt. Fisklukten kan vara särskilt stark efter sex. Ett annat vanligt symptom att hålla utkik efter vid bakteriell vaginos är en grå eller gråvit flytning.
  • Trikomonas: En sexuellt överförbar infektion orsakad av en parasit. Trich orsakar inte alltid symtom. När det gör det kan det orsaka en fisklukt, liknande bakteriell vaginos, eller en unken lukt. Ett annat vanligt symptom på Trich är en gröngul flytning.

I sällsynta fall är vaginal lukt ett symptom på:

• Rektovaginal fistel: Ett sällsynt tillstånd där öppningen mellan ändtarmen och slidan gör att avföring kan läcka in i slidan. Läckaget orsakar en illaluktande urladdning.
  • Vaginal cancer: Symtomen inkluderar kraftiga flytningar med stark lukt.
  • Livmoderhalscancer: Symtomen kan vara en stark, illaluktande flytning.

Om du glömmer att ta bort en tampong kan du så småningom märka en lukt som ruttet kött. Lukten försvinner när du eller en vårdgivare tar bort tampongen.

Vad orsakar vaginal lukt under graviditeten?

Vaginit är en vanlig orsak till obehagliga vaginala lukter under graviditeten. Men det finns också andra faktorer som kan få dig att lägga märke till nya dofter där nere. Många rapporterar ett förhöjt luktsinne under graviditeten. Dessutom kan suget få dig att äta olika livsmedel, vilket påverkar din vaginas doft. Ökat blodflöde till slidan och förändrade nivåer av graviditetshormoner, som östrogen, progesteron och prolaktin kan påverka ditt pH-värde och orsaka nya lukter.

Vaginal lukt efter förlossningen är vanligt. När din livmoder återgår till sitt tillstånd före graviditeten släpper den ut blod, slem och annat skräp som är relaterat till graviditeten som kallas lochia. Lochia har en unken, metallisk unken lukt som liknar mensblod.

Du kan förebygga obehagliga vaginala lukter orsakade av infektion genom att införa vanor som håller bakterienivåerna balanserade i slidan.

Hur diagnostiseras onormal vaginal lukt?

För att avgöra vad som orsakar din vaginit kommer en vårdgivare att ta ett prov av dina flytningar. Den vanligaste orsaken till onormal vaginal lukt är höga halter av Gardnerella vaginalis-bakterier, som orsakar den fisklukt som förknippas med bakteriell vaginos. Som en del av diagnosen kan din vårdgivare också:

• Ta en anamnes och fråga om dina symtom.
  • Utför en vaginal undersökning.
  • Kontrollera ditt vaginala pH-värde.

Hur behandlas vaginal lukt?

Onormal vaginal lukt försvinner utan behandling minst en tredjedel av tiden. Om lukten inte förbättras av sig själv kommer din vårdgivare att ordinera antibiotika för att behandla det underliggande tillståndet och bli av med den vaginala lukten. Dessa kan tas i tablett- eller krämform.

Antibiotika som vanligtvis ordineras för att rensa upp infektioner som orsakar obehaglig vaginal lukt inkluderar:

• Klindamycin (Kleocin®).
  • Metronidazol (Flagyl®).
  • Tinidazol (Tindamax®).

Hur kan vaginal lukt förebyggas?

Du kan införa hälsosamma vanor för att hålla din vulva ren och skydda din vagina från infektioner.

• Var noga med hygienen. Duscha regelbundet och använd endast mild, oparfymerad tvål och varmt vatten för att rengöra din vulva. Bada och ta på dig en ren outfit strax efter träningen så att du inte sitter för länge i varma, svettiga kläder eller en fuktig baddräkt. Varma och våta miljöer är idealiska platser för skadlig bakterietillväxt.
  • Duscha inte. Sköljning kan rubba pH-nivåerna i slidan och göra dig sårbar för infektioner. Om du redan har en vaginal infektion kan sköljning tvinga bakterierna djupare in i kroppen och orsaka en allvarligare infektion, som bäckeninflammation (PID). PID är en allvarlig infektion som kan orsaka infertilitet.
  • Bär lätta kläder som andas. Undvik att bära kläder som sitter för hårt på vulvan, som stringtrosor. Bär istället bomullsunderkläder som inte håller inne värme och fukt.
  • Drick mycket vatten. Din vagina kan ha en stark ammoniaklukt om du är uttorkad. Utan tillräckligt med vatten kan avfallsmaterialet i urinen bli särskilt koncentrerat och illaluktande. Vatten kan hjälpa till med återfuktning och eliminera lukten.
  • Skydda din vagina (och vaginala flora) under sex. Använd kondom för att minska risken för sexuellt överförbara infektioner (STI) och andra infektioner, som bakteriell vaginos, som kan störa slidans pH-nivåer. Om du använder glidmedel, välj endast oparfymerade och smaklösa glidmedel för att förhindra vaginal irritation.

När ska jag söka behandling för onormal vaginal lukt?

Om du upplever långvarig onormal vaginal lukt eller lukt tillsammans med flytningar, sveda och klåda bör du uppsöka en vårdgivare. Obehandlad vaginit kan leda till vaginala infektioner som kan sprida sig till livmodern eller äggledarna. Vaginit kan också öka risken för att drabbas av könssjukdomar.

Du bör särskilt söka vård om du är gravid. Gravida personer med vaginit eller vaginal lukt löper högre risk för för tidig födsel, låg födelsevikt, fostervatteninfektion och andra komplikationer.

Ytterligare vanliga frågor

Hur slutar jag lukta där nere?

Att eliminera lukten börjar med att ta reda på vad som orsakar lukten. Lukten kan vara flyktig, en förändring i lukten relaterad till dina stressnivåer, menstruationscykel etc. I så fall behöver du ingen behandling. Enkla livsstilsförändringar relaterade till att upprätthålla din vaginas naturliga pH-värde kan göra susen om problemet är hygienrelaterat. En vårdgivare kan ordinera mediciner för att rensa upp en infektion om vaginit är boven.

Varför har jag en stark lukt där nere?

En stark vaginal lukt kan vara ett tecken på vaginit, eller så kan det vara en tillfällig lukt relaterad till din hygien, livsstil eller andra förändringar. Notera om du har andra symtom. Om lukten är relaterad till en infektion kommer du vanligtvis att märka andra förändringar, som vaginal klåda, sveda och flytningar.

Hur luktar bakteriell vaginos?

BV luktar som stinkande fisk. Det är den lukt som de flesta förknippar med en obehaglig vaginal lukt.