Vaginala flytningar

5 mars 2024
Vaginala flytningar är en klar eller vitaktig vätska som kommer ut ur slidan. Flytningar är normala, men förändringar i mängd, konsistens, färg eller lukt kan tyda på en infektion eller annat problem.

Hur du vet om du har en svampinfektion eller bakteriell vaginos.

Vad är flytningar?

Vaginala flytningar är en klar, vit eller benvit vätska som kommer ut ur slidan. Din livmoder, livmoderhals och vagina producerar vaginala flytningar, som huvudsakligen består av celler och bakterier. Det hjälper till att rengöra och smörja din vagina och hjälper till att bekämpa dåliga bakterier och infektioner. Flytningar från slidan är en naturlig och normal process, men förändringar i flytningarna kan vara ett tecken på infektion eller sjukdom.

Kvinnor eller personer som tilldelats kvinnligt kön vid födseln (AFAB) har varierande mängder vaginala flytningar. Vissa människor producerar mer flytningar än andra, medan andra märker väldigt lite. Förändringar i färg, konsistens, lukt eller mängd av dina vanliga flytningar kan betyda att det finns ett problem. De flesta orsaker till onormala flytningar kan behandlas med läkemedel.

Vad anses vara normala flytningar?

Normala flytningar ska vara klara eller vita. Det ska inte lukta illa, och dess tjocklek kan förändras under menstruationscykeln. Andra egenskaper hos vaginala flytningar inkluderar:

• Konsistens: Det är normalt att ha flytningar som sträcker sig från vattniga och klibbiga till sliskiga, tjocka och degiga. Din kropps hormoner orsakar denna förändring, men faktorer som infektion kan också förändra konsistensen på dina vaginala flytningar. Flytningar som är tjocka, skummande eller åtföljs av klåda och färgförändringar kan betyda att du har en infektion.
  • Färg: Flytningar är hälsosamma om de är klara, mjölkvita eller benvita. Mörkgula, bruna, gröna eller grå flytningar kan tyda på en infektion eller annat problem.
  • Lukt: Vaginala flytningar kan ha en lukt, men den ska inte vara stark och inte vara obehaglig. Om du märker en fiskig eller dålig lukt i dina flytningar och det åtföljs av förändringar i konsistens eller färg, kan du ha en vaginal infektion.
  • Mängd: Vissa människor producerar mycket flytningar, medan andra producerar mindre. Vissa faktorer som graviditet, användning av p-piller eller ägglossning kan påverka hur mycket flytningar du har. Plötsliga förändringar i mängden flytningar du producerar kan betyda att något är fel.

Kontakta din vårdgivare om du märker:

• En ökning av mängden vaginala flytningar.
  • En förändring i färgen på urladdningen.
  • En illaluktande lukt.
  • En förändring i urladdningens struktur eller konsistens.
  • Irritation, klåda eller smärta i eller runt slidan.

Vad betyder färgen på vaginala flytningar?

Färgen på dina flytningar kan betyda att det finns ett problem:

• Gul, grå eller grön: Gula, grå eller gröna flytningar kan tyda på en bakteriell eller sexuellt överförbar infektion (STI).
  • Brun eller röd: Bruna eller röda flytningar är vanligtvis relaterade till oregelbunden menstruation eller graviditet (implantationsblödning). Om du har bruna eller rödfärgade flytningar och det inte är din mens kan det tyda på ett problem.
  • Klar eller vit: Normala flytningar är klara, vita eller benvita. Om dina flytningar är vita, men verkar tjockare än vanligt eller orsakar klåda, kan det vara en svampinfektion.

Kontakta din vårdgivare om dina flytningar ändrar färg eller konsistens eller åtföljs av andra symtom som dålig lukt, klåda eller sveda. Det är bäst att få ett prov för att kontrollera om det finns infektion.

Har jag en infektion om mina flytningar förändras?

Kanske. Dina flytningar kan ändra färg, bli tyngre eller lukta annorlunda. Du kan märka irritation runt slidöppningen. Du kan också märka förändringar före eller efter din mens. Förändringar i vaginala flytningar kan vara ett tecken på att du har en vaginal infektion eller inte. Om du är osäker är det bäst att kontakta din vårdgivare.

Kan man ha mer än en vaginal infektion?

Ja. Du kan ha två eller tre typer av infektioner samtidigt.

Vilka infektioner gör att flytningar förändras?

Det finns ett antal infektioner som gör att flytningar förändras eller luktar illa. Många av dessa infektioner kan orsakas av att man har sex med någon som har infektionen.

Svampinfektion

Vaginala svampinfektioner inträffar när en specifik svamp (candida) växer okontrollerat i slidan. Det ger en tjock, vit, kesoliknande vaginal flytning. Din vagina kan svälla och klia, och sex kan vara smärtsamt. Svampdödande läkemedel behandlar en svampinfektion.

Trikomonasis eller “trich”

Trikomonasis är en sexuellt överförbar infektion (STI) som du får av att ha sex med en smittad person. En parasit orsakar trichomoniasis. Det gör dina flytningar gröna, gula eller grå och bubbliga eller skummande. Den behandlas med antibiotika.

Bakteriell vaginos eller bakteriell vaginos

Bakteriell vaginos uppstår när det finns för mycket av en viss bakterie i slidan. Det kan överföras genom sexuell kontakt, men inte alltid. Personer med bakteriell vaginos har vita eller grå flytningar som luktar illa och är fiskiga. Den behandlas med antibiotika.

Gonorré (klapp) och klamydia

Klamydia och gonorré är två vanliga könssjukdomar som du kan få av att ha sex med en smittad person. Båda infektionerna behandlas med antibiotika från din vårdgivare. Vissa personer med dessa infektioner har grumliga, gula eller gröna flytningar. Om den lämnas obehandlad kan infektionen sprida sig och orsaka bäckeninflammation med bäckensmärta.

Finns det några icke-infektiösa orsaker till vaginala flytningar?

Flytningar från slidan orsakas inte alltid av en infektion. Förändringar i den normala balansen mellan friska bakterier i slidan och sexuell upphetsning kan också orsaka vaginala flytningar.

Andra saker som kan orsaka flytningar inkluderar:

• Ett föremål i eller nära slidan som inte borde vara där. Du kan till exempel lämna en tampong i slidan.
  • En irritation eller utslag från något (ett föremål eller en kemikalie) som orsakar en allergisk reaktion. Det kan vara från tvättmedel, tvålar, sexuella glidmedel eller material som används i kondomer eller sexleksaker.
  • Ett tillstånd som kallas atrofisk vaginit. Detta kan hända efter klimakteriet när det finns en minskning av östrogen. De lägre nivåerna av östrogen gör att väggarna i slidan blir torra och tunnare än normalt.
  • Under graviditeten producerar du mer flytningar eftersom det hjälper till att skydda dig från infektioner.
  • Dina flytningar kan bli extra hala och våta under ägglossningen (när äggstockarna släpper ett ägg). Detta för att hjälpa spermier att simma upp för att nå ett ägg för befruktning.

Varför flyter jag vaginalt varje dag?

Det är normalt att ha en viss mängd flytningar varje dag. Du kan inte förhindra det eftersom det är din kropps sätt att hålla din vagina ren och frisk. Om du är orolig för för mycket flytningar, använd ett trosskydd för att hjälpa till att absorbera vätskan.

Hur förändras flytningar om du är gravid?

Det är normalt att se en ökning av mängden vaginala flytningar under graviditeten. Detta för att förhindra att infektioner färdas upp i livmodern. Ökade nivåer av progesteron kan också göra att du producerar mer flytningar. Du bör kontakta din vårdgivare om du märker förändringar i vaginala flytningar under graviditeten.

Varför luktar mina flytningar?

Det kan finnas flera anledningar till att dina flytningar luktar. Om du märker en obehaglig eller stark “fiskig” lukt på dina flytningar kan det vara ett tecken på en infektion.

Varför får jag vaginala infektioner?

Sjukvården känner ännu inte till alla orsaker till att människor får vaginala infektioner. De vet att vissa typer sprids genom att ha sex med en smittad person. Du kan ha en högre risk att få infektioner om du:

• Ha sex utan skydd eller med många partners.
  • Har obehandlad eller underbehandlad diabetes.
  • Ta p-piller.
  • Tar antibiotika.
  • Har en HIV-infektion eller har nedsatt immunitet.
  • Använd vissa tvålar, sprayer eller rengöringsmedel.
  • Douche.

När är vaginala flytningar ett tecken på en infektion?

Dina flytningar kan vara ett tecken på en infektion om det:

• Orsakar klåda.
  • Orsakar svullnad.
  • Har en dålig eller fiskluktande lukt.
  • Är grön, gul eller grå.
  • Ser ut som keso eller var.
  • Orsakar bäckensmärta eller smärta när du kissar.

Ska jag duscha för att bli av med flytningar?

Nej. Du bör inte duscha för att bli av med vaginala flytningar. Sköljning kan störa den naturliga balansen mellan organismer i din kropp. Sköljning kan också leda till infektion. Normala flytningar är inte orena eller ohälsosamma. Det är ett normalt sätt för din kropp att göra sig av med vätska och gamla celler.

Hur håller du din vagina ren och luktar gott?

Att använda mild tvål och vatten för att försiktigt rengöra ditt vulvaområde en gång dagligen bör räcka för att hålla din vagina ren. Din vagina håller sig naturligt ren med hjälp av vissa friska bakterier. Dessa bakterier håller din vagina sur, vilket förhindrar att mikroorganismer och svamp växer okontrollerat.

Andra tips för att hålla din vagina ren är:

• Undvik att använda parfymerade tvålar, geler, våtservetter eller andra feminina produkter.
  • Duscha eller tvätta inte inuti slidan.
  • Undvik att bära åtsittande underkläder, trikåer, baddräkter eller svettiga kläder under långa perioder.
  • Torka av slidan framifrån och bak. Detta förhindrar att bakterier från ändtarmen kommer in i slidan.

När ska jag träffa min vårdgivare om problem med flytningar?

Du bör kontakta din vårdgivare om:

• Dina flytningar ändrar färg, blir tyngre eller luktar annorlunda.
  • Du märker klåda, sveda, svullnad eller ömhet runt slidan.
  • Du får ont i bäckenet.