Håravfall

5 mars 2024
Det är typiskt att tappa lite hår varje dag som en del av hårets vanliga tillväxtcykel. För de flesta människor växer det förlorade håret ut igen, och du behåller ett fylligt hår. Men sjukdom, hormonella förändringar, stress, åldrande och ärftliga tillstånd kan störa hårets tillväxtcykel. Mer hår faller ut, men nya hårstrån växer inte alltid ut igen.

Vad är håravfall?

De flesta friska människor tappar upp till 100 hårstrån per dag. Som en del av ditt hårs tillväxtcykel växer nya hårstrån och ersätter de du fäller.

När du börjar tappa fler hårstrån – och färre eller inga växer tillbaka – anses tillståndet vara alopeci (håravfall). Det finns flera typer av håravfall, och det kan drabba vuxna av alla kön och till och med barn. Du kan tappa hår bara på huvudet eller från kroppen också.

Vilka typer av håravfall finns det?

Vissa typer av håravfall är permanenta, medan andra är tillfälliga. De vanligaste typerna av håravfall inkluderar:

• Androgen alopeci: Denna typ av ärftlig skallighet kan drabba vem som helst (manligt håravfall eller håravfall hos kvinnor).
  • Alopecia areata: Alopecia areata är en autoimmun sjukdom som resulterar i håravfall från huvud och kropp.
  • Telogen effluvium: Denna typ av håravfall innebär att håret snabbt fälls på kort tid. Det händer vanligtvis några månader efter att din kropp går igenom något fysiskt eller känslomässigt stressande. Det kan också bero på plötsliga hormonella förändringar.
  • Anagen effluvium: Detta mycket snabba håravfall uppstår på grund av vissa medicinska behandlingar, såsom kemoterapi.

Hur vanligt är håravfall?

Skallighet (androgen alopeci) är den vanligaste typen av håravfall.

Håravfall är en av de vanligaste biverkningarna av kemoterapi. Alopecia areata  2% av befolkningen.

Symtom och orsaker

Vad orsakar håravfall?

Håravfall har många möjliga orsaker. De vanligaste inkluderar:

• Ärftligt håravfall från genetik (gener du ärver från dina föräldrar).
  • Svampinfektioner i hårbotten.
  • Frisyrer som drar åt håret hårt (t.ex. flätor, hårförlängningar eller snäva hästsvansar).
  • Hårvård som kan orsaka skador på grund av bearbetning (inklusive permanent och blekmedel).
  • Hormonella förändringar (t.ex. graviditet, förlossning eller klimakteriet).
  • Medicinsk behandling (t.ex. kemoterapi och vissa mediciner).
  • Näringsbrist (särskilt att inte få i sig tillräckligt med järn eller protein).
  • Stressiga händelser (som att opereras eller förlora en närstående).
  • Sköldkörtelsjukdom.

Vilka är symptomen på håravfall?

Människor upplever håravfall på olika sätt, beroende på vilken typ av håravfall det är och vad som orsakar det. Vanliga symtom är:

• Vikande hårfäste (typiskt för manligt håravfall).
  • Tunnare hår över hela huvudet (typiskt för kvinnligt håravfall).
  • Förlust av små fläckar av hår i hårbotten.
  • Håravfall i hårbotten och på kroppen.

Vilka är komplikationerna av håravfall?

Att tappa håret – oavsett om håravfallet är tillfälligt eller permanent – kan vara känslomässigt svårt för många människor. Vissa typer av håravfall kan så småningom leda till skallighet.

Om du tappar mycket hår är det viktigt att skydda din hårbotten. Bär en hatt, halsduk eller annan huvudbonad när du är i solen och applicera solskyddsmedel dagligen. Solexponering ökar risken för hudcancer.

Diagnos och tester

Hur diagnostiseras håravfall?

I vissa fall är orsaken till håravfall uppenbar – till exempel om du tappar hår medan du går igenom kemoterapi. Andra gånger kommer din vårdgivare att behöva göra lite detektivarbete för att ta reda på vad som orsakar ditt håravfall.

För att fastställa rätt diagnos kan din vårdgivare:

• Fråga om din familjehistoria, inklusive om några släktingar upplevde håravfall och vid vilken ålder.
  • Titta på din sjukdomshistoria.
  • Beställ blodprov för att mäta sköldkörtelfunktion och järnnivåer.
  • Undersök din hårbotten för tecken på infektion.
  • Ta en biopsi i hårbotten för att kontrollera om det finns hudsjukdomar.

Hantering och behandling

Hur behandlas håravfall?

Om ditt håravfall beror på medicinering, hormonella obalanser, sköldkörtelsjukdom eller kost, kommer din vårdgivare att ta itu med orsaken. Att korrigera det underliggande problemet är ofta allt som behövs för att stoppa håravfallet.

De flesta behandlingar mot håravfall är avsedda att hjälpa till med androgen alopeci (manligt och kvinnligt håravfall). Dessa behandlingar inkluderar:

• Medicinering: Receptfria läkemedel som du applicerar i hårbotten (t.ex. minoxidil eller Rogaine®) är vanligtvis den första behandlingen för tunt hår. Ett receptbelagt oralt läkemedel (finasterid eller Propecia®) är endast godkänt för män med manligt håravfall.
  • Hårtransplantation: Under en hårtransplantation tar din vårdgivare försiktigt bort hårstrån från ett område i hårbotten där håret är som tjockast. Leverantören transplanterar sedan dessa hårstrån och bäddar in dem i hårbotten där ditt hår är tunnast.
  • Trombocytrik plasma (PRP): Efter att ha tagit blodprov separerar din vårdgivare plasman. De injicerar sedan denna blodplättsrika plasma i din hårbotten. PRP-behandling kan hjälpa till att bromsa håravfallet och uppmuntra ny hårväxt.

Förebyggande

Hur kan jag förebygga håravfall?

Du kan inte förhindra alla typer av håravfall, men du kan vidta åtgärder för att hålla ditt hår friskt och minimera förlusten. För att förhindra håravfall:

• Ät en hälsosam kost som innehåller tillräckligt med kalorier, protein och järn.
  • Hitta sätt att hantera stress.
  • Hantera sköldkörtelsjukdom eller andra medicinska tillstånd som kan leda till håravfall.
  • Undvik frisyrer som drar åt hårt.
  • Under kemoterapibehandling, prova en kylmössa.

Utsikter / Prognos

Vad är prognosen (utsikterna) för personer med håravfall?

Håravfall kan ibland vara ett tecken på en underliggande sjukdom. Men håravfall i sig utgör ingen medicinsk risk.

Beroende på vad som orsakar ditt håravfall kan det vara tillfälligt eller permanent. Behandlingar kan hjälpa personer med vissa typer av håravfall. För tillstånd som alopecia areata som kan drabba både barn och vuxna kan grupper ge känslomässigt stöd och till och med hjälpa dig att köpa peruker eller hitta andra sätt att hantera situationen.

När ska jag ringa läkaren?

Du bör ringa din vårdgivare om du upplever:

• Sveda, klåda eller irritation i hårbotten.
  • Överdriven daglig utsöndring.
  • Håravfall på kroppen och i hårbotten.
  • Plötslig förlust av stora mängder hår.

Vilka frågor ska jag ställa till min läkare?

Du kanske vill fråga din vårdgivare:

• Vad orsakar mitt håravfall?
  • Behöver jag ändra någon av mina nuvarande mediciner?
  • Vilka är de bästa behandlingarna för min typ av håravfall?
  • Är jag en bra kandidat för hårtransplantation?
  • Finns det någon behandling som hjälper mig att få håret att växa igen?